کد خبر: 4319333
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۹
احد جاودانی بیان کرد

ایرانیت و اسلامیت؛ دو رکن مکمل در شکل‌گیری تمدن اسلامی

پژوهشگر دینی، در هم‌اندیشی تخصصی بررسی نسبت اسلامیت و ایرانیت تأکید کرد، ایرانیان نه تنها با ورود اسلام مقابله نکردند، بلکه تمدن دیرینه خود را با آموزه‌های اسلامی همسو کرده و به شکوفایی علمی و فرهنگی منطقه اسلامی کمک کردند.

احد جاودانیبه گزارش ایکنا، احد جاودانی؛ پژوهشگر دینی، پنجم آذرماه در هم‌اندیشی تخصصی بررسی و تحلیل نسبت و مناسبات اسلامیت و ایرانیت که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد به موضوع «تمدن ایرانی؛ نفی دوگانه اسلامیت و ایرانیت» پرداخت و با بیان اینکه مردم ایران از دیرینه، تمدن درخشانی در حوزه اجتماعی، سیاسی و معماری و اقتصادی و ... برخوردار بوده‌اند، گفت: مردم ایران تمدن‌ساز و اهل مطالعه و کتاب و ... بوده‌اند؛ همه مورخان و تمدن‌پژوهان اذعان دارند که مهمترین مرکز علمی در دوره‌ای،  دانشگاه جندی‌شاپور بوده است و با وجود اینکه دین ایران زرتشتی بود اما ریاست دانشگاه جندی‌شاپور بر عهده یک فرد مسلمان و دانشگاه تقریبا خصوصی بود. 
 
وی اضافه کرد: مردم ایران وقتی دین اسلام وارد ایران شد آن را پذیرفتند و تلاش کردند تا آنچه از فحوای اسلام بر می‌آید در زندگی خود پیاده کنند؛ البته در ابتدای ورود اسلام به ایران مشکلاتی وجود داشت اما وقتی ایران توسط مسلمین تسخیر شد، ایرانیان به سمت مقابله با اسلام نرفتند و اگر جنگی هم بین ایرانیان و اعراب رخ داده است به واسطه تندروی برخی از اعراب به خصوص در دوره امویان بود.
 
جاودانی با بیان اینکه ایرانیان با اصل اسلام مقابله نداشتند و تمدن ایرانی را به منطقه جغرافیایی اسلامی وارد کردند، اظهار کرد: ایرانیان با روایات و آیات قرآن روبرو شدند که به امور عقلانی تأکید داشت از جمله؛ تشویق به علم می‌کرد؛ در رویات داریم علم را بیاموزید هر چند در دست مشرکان باشد؛ لذا این نوع آموزه‌ها باعث شکوفایی بیشتر ایرانیان شد، همچنین ایرانیان از دانشگاه جندی‌شاپور بخشی از علوم را به حوزه اسلامی وارد کردند.
 
این پژوهشگر دینی بیان کرد: تمام کتب دانشگاه جندی‌شاپور به بیت الحکمه بغداد وارد شد و عموم مترجمانی که در بیت الحکمه حضور داشتند ایرانی بودند. با فضایی که اسلام فراهم کرد ایرانیان از تمدن‌های دیگر استفاده کردند و تمدن ایرانی را نیز رواج دادند.
 
وی با تاکید بر اینکه نظریه‌پردازان علمی، ادبی، عرفانی و ... توانستند ارتباط بین هویت و تفکر اسلامی را با ایرانی نزدیک‌تر کنند، افزود: در حوزه تمدنی، اختلافی میان ایرانیت و اسلامیت نداریم؛ زیرا آنچه باعث رشد و شکوفایی ایرانیان بود به منطقه اسلامی وارد شد و ایرانیان مخالفتی با آموزه‌های اسلامی نداشتند و زمانی که وارد حکومت‌های عباسی و ... شدند تلاش کردند تا خود را همراه با اسلام کنند. 
 
جاودانی تصریح کرد: برخی از کشورهایی که امروز جزء کشورهای اسلامی هستند برخورد منفعلانه با اسلام داشتند؛ در حالی که ایرانیان به واسطه تمدن دیرینه و سبقه علمی و قوت سیاسی و اجتماعی مخالفتی با اسلام نکردند و آموزه‌های اسلامی را با ایرانی سازگار کردند.
 
وی اضافه کرد: آموزه‌های اسلامی، هم تفکر و تمدن ایرانی را صیقل داد و نیز ناهنجاری‌های این تمدن را زدود؛ لذا در بررسی تمدن ایران و اسلام، تمدن ایرانی سازگاری بیشتری با اسلام نسبت به سایر تمدن‌ها داشته است و فرهنگ اسلامی نیز باعث رشد تمدن ایرانی شد و هر دو توانستند منشا خدمات بزرگ به بشریت باشند. 
 
این پژوهشگر اظهار کرد: امروز آنچه را از پیشرفت‌های علمی در دنیای غرب می‌بینیم، از تمدن ایرانی و اسلامی مخصوصا در دوره جنگ‌های صلیبی است که مقدمه پیشرفت‌های صنعتی و فناورانه آنان شده است.
 
وی در پایان گفت: ما تقابلی بین فرهنگ اسلامی و ایرانی نمی‌بینیم و هر دو سبب باروری تمدن جهانی شده‌اند و هر کدام نیز خدمات متقابلی به یکدیگر داشته‌اند. 
انتهای پیام
خبرنگار:
علی فرج زاده
دبیر:
سلما آرام
captcha