
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، معاون پژوهش حوزه علمیه، ۱۹ آذرماه در نشست خبری هفته پژوهش تصریح کرد: توجه به پژوهش اهمیت زیادی دارد، زیرا پژوهش زیرساخت حکمرانی دینی، معرفت دینی، تمدنسازی و تربیت دینی است. حوزه علمیه نقش پژوهش در فعالیتهای علمی، عملی، تبلیغی و ترویجی را پررنگ دیده و اولویتهایی برای دستیابی به اهداف خود تعیین کرده است.
رئیس مرکز امور نخبگان حوزه علمیه افزود: اولین اولویت، نهادسازی پژوهشی است. در این راستا، ۲۵۰ مجله پژوهشی در حال تولید است که ۱۰۰ مجله دارای رتبه ملی و کمتر از ۲۰۰ مجله علمی - تخصصی هستند. این مجلات در عرصه علوم اسلامی، دینی و انسانی منتشر میشوند و اگر از هر مجله سالانه دو شماره با شش مقاله منتشر شود، در هر سال ۶ هزار مقاله علمی بهصورت روشمند و در راستای حل مسائل منتشر خواهد شد.
عباسی بیان کرد: در حوزههای علمیه، نوع دیگری از فعالیتهای پژوهشی در قالب پژوهشگاهها و پژوهشکدهها در جریان است. شورای اعطای مجوزهای حوزه، از طرف انقلاب فرهنگی، مجوز اعطای رتبه علمی را صادر میکند. در حال حاضر، نزدیک به ۵۰ مرکز پژوهشی مستقیماً توسط حوزه تأسیس شده و حدود ۵۰ پژوهشکده دیگر با مجوز وزارت علوم دارای رتبه علمی هستند. این پژوهشگاهها به جذب نخبگان حوزوی میپردازند و به تولید علوم میپردازند.
رئیس مرکز تدوین متون حوزههای علمیه با بیان اینکه حوزه دارای ۲۶ انجمن علمی است که چهار هزار نفر از استادان و پژوهشگران عضو آنها هستند، گفت: هر انجمن شاخههای استانی و مدرسهای نیز دارد و فعالیتهایی مانند تولید علم و راهنمایی پایاننامهها را انجام میدهد.
وی همچنین اظهار کرد که در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ کتابخانه در حوزه فعال است که حداقل ۱۰۰ کتابخانه، از نظر تراز، برتر محسوب میشوند. علاوه بر این، دو کتابخانه نیز جزو کتابخانههای برتر هستند: کتابخانه آیتالله حائری یزدی و کتابخانه آیتالله بروجردی.
تولیدت افتخارآمیز کتاب سال
معاون پژوهش حوزه با اشاره به همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: این همایش سالانه تولیدات علمی استادان و محققان را در قالب کتاب، مقاله و پایاننامه بررسی میکند که برخی از آثار، افتخار حوزه به شمار میآیند و به حل مسائل کشور پرداختهاند.
وی افزود: اولویتهای معاونت پژوهش، حمایت و شناسایی فعالان پژوهشی است. نخستین اولویت، تربیت پژوهشگر است، زیرا نیروی انسانی عامل اصلی در پژوهش محسوب میشود و توانایی ایجاد ارتباط بین مباحث بنیادی و نیازهای روز را دارد.
معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه مدارس علمیه، پایه تربیت طلاب پژوهشگر هستند، گفت: تربیت استادان توانمند در عرصه پژوهش نیز جزء اولویتهاست. او همچنین تصریح کرد که اولویت دیگر معاونت، نظام مسائل پژوهشی است که در ۱۵ عرصه علمی مورد اولویتسنجی قرار گرفته و اولویتبندی مسائل دینی در استانها نیز در حال شناسایی و انجام است.
حمایت از تحقیقات ناظر به حل مسائل کشور
عباسی اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل مهم، حمایت از پژوهشگران و تسهیل در اعتباربخشی به آنان است. در این راستا، دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز کشور (پناه) ایجاد شده است که فرصتهای مطالعاتی برای حل مسائل فراهم میکند. تاکنون از ۶۰۰ مسئله حمایت شده و ۳۵۰ مورد از آنها به کتاب تبدیل شده است.
وی افزود: راهبری و همافزایی میان نهادهای پژوهشی نیز از دیگر اقدامات در حال انجام است که این امر از طریق ایجاد شوراها و طراحی نقشههای کلان در جریان است.
عباسی با بیان اینکه نقش پژوهش در تمدنسازی برای حوزه جدی گرفته میشود، گفت: تلاش حوزه بر این است که با تقویت گفتمان علم دینی مبتنی بر عقلانیت وحیانی، به کاربردیسازی علوم حوزوی و راهبری جریان علمی کشور بپردازد. همچنین نقد و تصحیح علوم وارداتی از دیگر فعالیتها و دغدغههای حوزه است.
وی درباره ملموس نبودن برخی پژوهشها بیان کرد که این مسئله عوامل مختلفی دارد. نخست، هجمه به نظام علم و دانایی، بهویژه در فضای مجازی است که موجب افزایش سطح تقاضا، شبهه و سؤال شده است. دوم، نهادهای اداری و اجرایی کشور هنوز نتوانستهاند ارتباط مؤثری میان پژوهش و میدان عملی برقرار کنند.
عباسی ادامه داد: ما کتابی درباره افراد ناتوان و کمتوان رونمایی کردیم که برای مسئولان سازمان بهزیستی بسیار جالب بود. بنابراین، هم حوزه باید با سیاستگذاران میدانی ارتباط برقرار کند و هم نهادها و وزارتخانهها مسائل خود را به حوزه ارائه دهند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر صد درس خارج فقه داریم، اما ارائه مسائل کمتر از سوی مسئولان انجام میشود.