ضرورت برگزاری مستمر سلسله همایش‌های قرآنی
کد خبر: 1376369
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
محقق بیان کرد:

ضرورت برگزاری مستمر سلسله همایش‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: سرپرست دانشکده علوم قرآنی سبزوار با اشاره به ضرورت برگزاری مستمر سلسله همایش‌های قرآنی گفت: برگزاری سلسله همایش‎های قران کریم و میراث رضوی در سبزوار گامی در جهت تعالی، رشد و فراگیرشدن فرهنگ قرآن در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد محقق، در همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» که صبح امروز، 28 بهمن‌ماه در محل تالار شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری آغاز به کار کرد، با اشاره به ضرورت برگزاری مستمر سلسله همایش‌های قرآنی گفت: برگزاری سلسله همایش‎های قران کریم و میراث رضوی در سبزوار و شهرهای دیگر گامی در جهت تعالی، رشد و فراگیرشدن فرهنگ قرآن در جامعه است و از آن استقبال می‌کنیم.

به گفته سرپرست دانشکده علوم قرآنی سبزوار برگزاری این‌گونه برنامه‌ها باعث توجه به نقش اهل بیت(ع) در تفسیر، تبیین و عمل به قرآن می‌شود لذا باید به صورت مستمر و با برنامه اجرایی شود.

وی اظهار کرد: دانشکده جدید التاسیس این شهرستان برای نخستین بار بین دانشکده‌های علوم قرانی سطح کشور موفق به برگزاری این همایش ملی با محوریت قرآنی و دینی شده است که این موفقیت با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، دانشگاه حکیم سبزواری و حمایت های دانشگاه علوم معارف قرآن کریم در قم امکان پذیر شد.

حجت الاسلام محقق به استقبال قابل توجه از این همایش اشاره و بیان کرد: بر اساس مقالات ارسال شده به این همایش، هدف ما برای ساماندهی مقالات محقق شد.

حجت‌الاسلام دکتر سید عبدالله اصفهانی، دبیر کمیته نظارت و ارزیابی همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی به عنوان سخنران بعدی این مراسم با اشاره به روایتی از ابراهیم ابن عباس اظهار کرد: عنایت به قرآن در بیانات حضرت رضا(ع) سندی بسیار عظیمی دارد.

وی در ادامه پیشرفت‌ها و تحولات حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قران کریم را غیر قابل انکار دانست و افزود: در این راستا می‌توان برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در قالب مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه و برگزاری همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی را از جمله دستاوردهای این معاونت عنوان کرد.

اصفهانی ضمن ارایه گزارشی از نحوه داوری مقالات ارایه شده به همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی، گفت: کل مقالات واصله 114 مقاله بود که از این تعداد 28 مقاله از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، 2 مقاله از سوی پرسنل دانشگاه و 84 مقاله از سوی اساتید، فرهیختگان دانشگاه و محافل علمی ـ فرهنگی سراسر کشور بوده است.

سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) نیز در این همایش با بیان اینکه 31 درصد برنامه های جشنواره متعلق به برنامه‌های دانشگاهی، علمی و پژوهشی بوده است، اظهار کرد: از مجموع برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شده است، 68 درصد برنامه‌ها در داخل کشور و بقیه در خارج از کشور بوده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره امام رضا(ع) همزمان با دهه کرامت تصریح کرد: بخش دانشگاهیان این جشنواره در طول سال برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره برنامه ریزی می کنند که بر این اساس دانشگاه‌های مختلف فعالیت خود را آغاز و برنامه‌های علمی و پژوهشی مرتبط با جشنواره را تا اردیبهشت ماه برگزار خواهند کرد.

جعفری برپایی چنین همایش هایی را در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای تدبر در قرآن به عنوان مهمترین اولویت کار دست‌اندرکاران امور قرآنی عنوان کرد.

بنا بر این گزارش، پخش کلیپ ویژه همایش، شعرخوانی در مدح امام رضا(ع)، قرائت قرآن توسط قاری بین‌المللی دکتر علی‌اصغر شعاعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، اجرای ابتهال توسط حمزه یزدان‌فر و تقدیر از خانواده شهدای فعال در حوزه قرآن و ... از برنامه‌های این همایش بود.

معرفی مشاهیر علمی و قرآنی سبزوار در قالب پوستر، کتابت آیات الهی، اجرای هنر تذهیب بر روی سفال توسط چند تن ازهنرمندان سبزواری از جمله برنامه‌های جانبی این همایش محسوب می شود.

همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی به میزبانی دانشکده علوم قرآنی سبزوار با حضور شماری از مسئولان کشوری، استانی، شهرستانی و قرآن پژوهان و فرهیختگان مانوس به قرآن و عترت به مدت یک روز برگزار شد.

captcha