نویسندگان در راستای «الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً» اقدام کنند
کد خبر: 1394921
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
به منظور جلوگیری از کشتار مسلمانان میانمار؛

نویسندگان در راستای «الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً» اقدام کنند

گروه ادب: نقش بارز و تأثیرگذار نویسندگان و هنرمندان در جامعه، انکارناپذیر است؛ از این رو اهل قلم و هنر باید به منظور جلوگیری از کشتار مسلمانان میانمار در راستای «الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً» عمل کنند.

مریم پوریامین، نویسنده دینی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به نشست کتایون ریاحی، هنرپیشه کشورمان با دالایی‌لاما، رهبر بودائیان هند گفت: انسان‌های هنرمند اعم از شاعران، نویسندگان و هنرمندان عرصه سینما و ... معمولاً فارغ از سلایق، علایق و وابستگی‌های خود، جایگاه خود را نمی‌شناسند و یا وقوف کامل به آن ندارند؛ اینکه هنرمند یا نویسنده چه نقشی می‌تواند در جامعه خود داشته باشد و در بین جوانان کشورش چه نقشی را بازی می‌کند، مسئله مهمی است.

وی با اشاره به اینکه نویسنده، شاعر، فیلم‌ساز و ... همه در طیف هنرمندان جای دارند، افزود: بیشتر هنرمندان تصور می‌کنند که هنر در گستره‌ای محدود ایفای نقش می‌کند، حال آن که یک هنرمند می‌تواند با شناختن موقعیت خود و جایگاهش نقش مهمی را در جامعه ایفا کند؛ یک هنرمند می‌تواند با فرانگری، جایگاه خود را شناخته و تأثیر مهمی بر جامعه هنری بگذارد.

پوریامین ادامه داد: ما بسیاری از هنرمندان را دیده‌ایم که علاقه‌مند بودند، فرازمان و فرامکان باشند، یعنی اینکه محدود به موقعیت خود در کشورشان نباشند و نقشی را ایفا کنند یا اثری بنگارند که در جهان و از دیدگاه اخلاقی و انسانی پسندیده باشد.

نویسنده «صدای پای آب» در ادامه اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند، اگر در جهت مخالف آئین و جهان‌بینی و فرهنگ خود گام بردارند، صاحب جایگاهی در دنیا خواهند شد، به ویژه که امروز، نویسنده و هنرمند توسط امپریالیسم و صهیونیسم به بازی گرفته می‌شوند و آنها می‌توانند اندیشه و تفکرات نویسنده و هنرمند را به سمت اهداف پلید خود سوق دهند.

وی تصریح کرد: برخی نیز تلاش می‌کنند، جایگاه خود را شناخته و با حرکت‌های انسانی و هنرمندانه جایی را در قلوب مردم به دست آورند. در اخبار ضد و نقیضی که پس از عید نوروز در سایت‌ها مشاهده کردم، به خبری برخورد کردم که کتایون ریاحی در دیداری با رهبر بودائیان از وی خواسته بود، مانع از کشتار مسلمانان مظلوم میانمار شود.

پوریامین با بیان اینکه این حرکت و نگاه به خودی خود توجهم را جلب کرد، گفت: از این موضوع خوشحال شدم که یک زن هنرمند در جایگاهی است که به مسلمانان میانمار توجه کرده و وجه مثبت را برای تعالی افکار خود برگزیده است. مسلمانان میانمار سال‌ها قبل بودائیان را در کشور خود پذیرفتند و به آنها جایگاه دادند و تلاش کردند از آنها که بسیار فقیر بودند، حمایت کنند، اما پس از چند دهه، بودائیان قدرت پیدا کرده و پاسخ رأفت اسلامی مسلمانان را با کشتار و قتل عام دادند.

وی ادامه داد: آنها خواستند فقیر و ضعیف بودن خود را که همراه با گذشت و محبت مسلمانان میانمار بود، با کشتار آنها جبران کنند. این حرکت در نگاه مردم جهان نه تنها ناپسند است، بلکه نوعی بی‌‌معرفتی در حق کسانی است که در زمانی که بودائیان گرفتار، گرسنه و بیمار بودند، به خوبی رفتار کرده بودند. آنها شروع به آتش زدن خانه مسلمانان کردند و آنها را به صورت دسته‌جمعی از خانه و کاشانه خود بیرون راندند.

نویسنده «تبیین نقش زن در ادبیات داستانی» تصریح کرد: در نگاه بشردوستانه اعضای سازمان ملل، این کشتار دسته‌جمعی به چشم نیامد و توجهی به آن نشد، اما وجدان مردم دنیا همچنان منتظر به پایان رسیدن این کشتار است و می‌خواهند بدانند که دست انتقام مظلومیت مسلمانان از آستین چه کسی و کجا برخواهد خاست.

پوریامین بیان کرد: آیا ارتجاع بردن به رهبر بودائیان ثمری دارد؟ آیا دالایی‌لاما نمی‌داند که بودائیان طرفدار وی، مسلمانان را با ناجوانمردی می‌کشند؟ آیا وی رأفت مسلمانان را در جایگزین کردن بودائیان در شهر و کاشانه آنها را به یاد نمی‌آورد؟ این تذکر و حرکتی که کتایون ریاحی انجام داده، نتیجه‌اش در اذهان مردم دنیا مهم است که آیا پس از این، دالایی‌لاما از این اقدام جلوگیری خواهد کرد و ما شاهد کشتار مسلمانان میانمار نخواهیم بود؟

وی با بیان اینکه این حرکت هنرمندانه و خودجوش از سوی یک زن هنرمند ایرانی است، گفت: امیدوارم که وجدان جهان با این تذکر برانگیخته شود و نگاه دقیقی به این موضوع داشته باشند و نسل‌کشی‌هایی از این دست نداشته باشیم، همانند کاری که در بوسنی اتفاق افتاد، اما خداوند وعده داده است که «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»؛ مستضعفین وارثان روی زمین هستند و این ظلم‌ها نمی‌تواند مسلمانان را از روی زمین ریشه‌کن کند و استکبار جهانی و صهیونیست بین‌الملل باید دست از این اقدامات بردارند و نویسندگان و هنرمندان در راستای تحقق این آیه اقدام کنند.

این نویسنده یادآور شد: حرکت هنرمندانه ریاحی، حرف همه ماست و نه تنها یک روز از کشتار مسلمانان باید جلوگیری شود، بلکه باید همه روزها، همه در امنیت کامل به سر ببرند و دالایی‌لاما گوشی برای شنیدن صدای مظلومان میانمار داشته باشد. همانطور که رهبران دینی ما در اسلام به ما تذکر و هشدار می‌دهند، وی نیز این قدرت را دارد که از کشتار مسلمانان جلوگیری کند و اگر این روند ادامه یابد، نشانگر ناتوانی وی است.

captcha