تربیت اسلامی دانش‌آموزان با متهم کردن یکدیگر محقق نمی‌شود
کد خبر: 1395399
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸
ملکی تاکید کرد:

تربیت اسلامی دانش‌آموزان با متهم کردن یکدیگر محقق نمی‌شود

گروه اجتماعی: مشاور وزیر آموزش و پرورش با ارزیابی عملکرد مدارس در دین‌پذیری و تربیت اسلامی دانش‌آموزان و موثر بودن نقش نهادهای متعدد در این حوزه تصریح کرد که متهم کردن یکدیگر مشکلی را رفع نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارزیابی عملکرد مدارس در دین‌پذیری و تربیت اسلامی دانش‌آموزان پرداخت.

وی با بیان اینکه هر یک از نهادها باید به وظایف خود در زمینه تربیت به خوبی عمل کنند و عملکرد نامطلوب یک نهاد نباید بر دیگری تأثیرگذارد گفت: متهم کردن یکدیگر مشکلی را از بین نمی‌رود. آموزش و پرورش نیز از وظایف درون دستگاهی خود برخوردار است و باید در این راستا به بهترین نحو عمل کند و نمی‌تواند به بهانه اینکه دیگر نهادها نیز مسئول هستند در انجام وظایف خود کوتاهی کنند.

ضرورت تقویت باورهای دینی معلمان

حجت‌الاسلام ملکی به تبیین مهم‌ترین شاخصه‌ها برای دین‌پذیر کردن دانش‌آموزان پرداخت و گفت: در مرحله اول باید باورهای دینی معلمان و مربیان در یک برنامه هدفمند و علمی تقویت شود تا دانش‌آموزان را از یک منبع غنی تغذیه کنیم.

وی شناساسی موانع تحقق تربیت اسلامی را ضروری خواند و گفت: برخی روش‌ها آسیب به تربیت اسلامی می‌زنند، به عنوان مثال سطحی‌نگری در فلسفه، مبانی، اهداف و راهکارها به تربیت اسلامی لطمه می‌زند. همچنین یک بعدی نگری و عوام زدگی نیز آسیب‌رسان هستند.

عادت به روش‌های پیشینیان و گرفتاری در دام تجددگرایی افراطی

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی عادت به روش‌های پیشینیان و گرفتار شدن در دام تجددگرایی افراطی را از دیگر آسیب‌هایی برشمرد که تربیت اسلامی را تهدید می کند و گفت: برخی صرفا به روش‌های قدیمی تکیه می‌کنند و برخی در مقابل به خاطر متهم نشدن به تحجر به نحوی رفتار می کنند که بسیاری از ارزش‌ها و اصول را نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال مدارس از مسجد به عنوان پایگاه اصلی فعالیت‌های اسلامی غفلت می‌کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همراه کردن خانواده‌ها با آموزش‌هایی دینی که در مدارس برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود را سبب تأثیرگذاری در تربیت اسلامی دانست و گفت: ارتباط آموزش و پرورش باید با خانواده‌ها تقویت شود چرا که جز در تعامل اولیا با مدارس نمی‌توانیم به اهداف تربیتی خود دست پیدا کنیم.

اعتبارات جوابگوی هجمه‌‌ها نیست

وی بر ضروروت مهندسی فرهنگی بین دستگاه‌های مرتبط و تأثیرگذار بر تربیت دینی تأکید کرد تا این امر در یک فرآیند علمی دنبال شود و گفت: اعتباراتی که به بخش فعالیت‌های تربیتی مدارس اختصاص داده می‌شود به هیچ وجه جوابگوی بخشی از نیازها نیز نیست و صرفا اعتبارات خرج هزینه‌های پرسنلی می‌شود. اعتبارات جوابگوی هجمه عظیمی که از سوی مخالفان بر علیه ارزش‌ها صورت می‌گیرد نیست.

از اندیشمندان حوزی برای تربیت اسلامی غفلت نکنیم

حجت‌الاسلام ملکی ابزاری که مدارس برای  تأثیرگذاری در دین‌پذیری و تربیت اسلامی دانش‌آموزان بکار می‌گیرند را نیز حائز اهمیت خواند و گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم و قابل توجه برای تحقق تربیت اسلامی اندیشمندان حوزی هستند، باید انبوهی از نیازهای آموزش و پرورش را به سوی حوزه‌های علمیه روانه کنیم تا احتیاجات این نهاد را مهیا کنند.

وی ادامه داد: مساجد، حسینه‌ها، هیئت‌های مذهبی و همه تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند. مسئولیت 12 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز نیاز به همکاری همه جانبه نهادها دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی سند تحول بنیادین را به مثابه قانون اساسی دانست و گفت: باید برای بند بند این سند برنامه‌ نوشته شود ولی این مهم نیز به زمان دارد. البته در راستای اهداف سند، تحولات خوبی صورت گرفته است.

مسئولان باید به باور اثرگذاری تربیت اسلامی برسند

وی در پایان سخنان خود تربیت اسلامی را تنها راه نجات دانست و گفت: همگان باید به این باور رسیده و به آن ملتزم باشند. مسئولان باید ابتدا به این باور برسند و سپس به آن عمل کنند تا شاهد نتیجه مورد نظر باشیم. 

captcha