نرخ سود تسهیلات بانکی ساماندهی می‌شود
کد خبر: 1418569
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
در جلسه امروز شورای پول و اعتبار؛

نرخ سود تسهیلات بانکی ساماندهی می‌شود

گروه اقتصاد: شورای پول و اعتبار در جلسه امروز خود، موضوع ساماندهی نرخ سود بانکی را در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شورای پول و  اعتبار در جلسه امروز عصر خود در بانک مرکزی، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای بانک‌ها را تعیین تکلیف می‌کند. این اقدام در پی ساماندهی نرخ سود سپرده‌های بانکی و اجرای نرخ‌های جدید از 13 اردیبهشت ماه امسال در پی توافقات بانک‌های دولتی و خصوصی و اعلام رسمی توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، دو روز پیش در حاشیه همایش سیاست های پولی و ارزی از بررسی تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه امروز( سه شنبه) شورای پول و اعتبار خبر داد و افزود: ساماندهی دو نوع عقود مشارکتی و مبادله‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت. بر این اساس، حداکثری برای نرخ عقود مشارکتی تعیین نمی شود و حداقلی برای آن تعریف می‌شود. البته بحث‌هایی در مورد آن مطرح است مبنی بر اینکه تغییری در نرخ آن ایجاد نشود.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ عقود مبادله‌ای را واقعی خواهیم کرد تا بتواند مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر نرخ عقود مبادله‌ای در شرایطی است که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود و مطابق منطق‌های ما تعیین نمی شود؛ بنابراین به نحوی باید تعیین شود که انگیزه لازم را ایجاد کند تا برخی نیازها انگیزه لازم برای تامین از طریق این نرخ را داشته باشند تا مورد استفاده قرار گیرند و واقع‌نگرانه‌تر شوند.

captcha