شورای پول و اعتبار صلاحیت تصمیم‌گیری برای نظام بانکی را ندارد
کد خبر: 1475905
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:

شورای پول و اعتبار صلاحیت تصمیم‌گیری برای نظام بانکی را ندارد

گروه اقتصاد: به گفته غنیمی‌فر، شورای پول و اعتبار به این دلیل که از افراد متخصص تشکیل نشده، صلاحیت تصمیم‌گیری برای نظام بانکی و حل مشکلات موجود در این زمینه را ندارد.

هادی غنیمی‌فر، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت‌وگو  با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره دلایل ناهماهنگی نرخ سوده سپرده و تسهیلات در نظام بانکی ایران پرداخت و اظهار کرد: همه کاری که در نظام بانکی انجام می‌شود تهاجم به اقتصاد کشور است. سال‌هاست که ادعا می‌کنند سود بانکی اگر بیش از تورم باشد مشکلاتی پدید می‌آید و همیشه هم همینگونه بوده و همیشه هم وضع بدتر شده است و بنده معتقدم ما تنها در صورتی می‌توانیم کشور را از این وضعیت نجات دهیم که سود پول خام تا سی‌درصد اعطا نشود.

وی ادامه داد: کسی‌که سود 30 درصدی دریافت می‌کند چرا باید دردسرهای کار تولیدی را پذیرفته و اقدام به سرمایه‌گذاری در این زمینه کند؟ زمانی مرحوم دکتر نوربخش اعلام کردند سود بانکی باید چند درصد از نرخ تورم بیشتر باشد که بنده فلسفه این کار را متوجه نمی‌شوم. مگر ما باید کاری انجام دهیم که سود بانکی به گونه‌ای باشد که مردم پول خود را به جای فعالیت‌های تولیدی در بانک سرمایه‌گذاری کنند؟ البته اگر فعالیت‌های تولیدی رونق گرفت و تولید به ثمر نشست درآمدهای حاصل از این تولیدات به بانک رفته و درآمد بانک هم بیشتر و سریع‌تر می‌شود. در این وضعیت به کسی که پول خود را در بانک انبار کند سودی پرداخت نمی‌شود.

غنیمی‌فر در پاسخ به پرسشی درباره دلایل عدم تمکین بانک‌ها از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود اظهار کرد: اولا آنها هرچقدر که بیشتر بتوانند سود می‌گیرند، همچنین اگر تأخیری هم داشته باشید جریمه آن را از شما می‌گیرند و درباره شورای پول و اعتبار هم باید گفت این شورا به این دلیل که هیچکدام متخصص نیستند منتظرند که رئیس‌کل بانک مرکزی چه می‌گوید؟ در بسیاری از کشورها برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها کارمزد دریافت می‌کنند نه اینکه سودی پرداخت کنند اما در ایران برای سپرده‌ها، سودهای سی درصدی پرداخت می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان اظهار کرد: چنین افرادی برای نجات مملکت فکری نمی‌کنند بلکه صرفا به فکر جیب خود هستند و هیچ قاعده‌ای برای ایجاد رابطه بین نرخ سود دریافتی و پرداختی ندارند و این باعث شده است ما با وضعیت کنونی مواجه باشیم. حال باید پرسید همین ساختمان‌های میلیاردی را بانک‌ها از کجا آورده‌اند؟ آیا همه اینها جفای به مردم نیست و چرا در هیچ کاری به اندازه بانکداری سودآوری وجود ندارد و سهام بانک‌ها در کمتر از دو روز به فروش می‌رسد؟

مطالب مرتبط
captcha