ضرورت فراگیری ترجمه، مفاهیم و تدبر در قرآن
کد خبر: 1450477
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
حجت‌الاسلام طباطبائی تأکید کرد:

ضرورت فراگیری ترجمه، مفاهیم و تدبر در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: نابغه قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه باید اهدفمان برای قرآن بلند باشد، گفت: یادگیری روخوانی، تجوید و در ادامه ترتیل و قرائت مراحل خوبی هستند اما بهتر است، افراد به آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن و همچنین تدبر در آن روی بیاورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبائی، نابغه قرآنی در مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات حفظ قرآن ویژه فراگیران آستان قدس رضوی که 24 شهریورماه در اردوگاه گلمکان مشهد برگزار ‌شد، با تأکید بر اینکه باید هدفمان برای قرآن بلند باشد، اظهار کرد: یادگیری روخوانی، تجوید و در ادامه ترتیل و قرائت مراحل خوبی هستند اما بهتر است، افراد به آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن و همچنین تدبر در آن روی بیاورند.

این نابغه قرآنی با بیان اینکه خداوند به انسان نعمت‌های زیادی ارزانی داشته است، یادآور شد: آن نعمتی را که ما مسلمانان باید به خاطر آن خداوند متعال را با عمل و زبان بسیار شاکر باشیم، دین اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به آیه سوم سوره مائده که خداوند می‌فرماید: «... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا...،... امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما به عنوان آئینى برگزیدم...»، بیان کرد: قبل از غدیرخم و اعلام ولایت و امامت امیرالمومنین(ع)، خود پیامبر اکرم(ص) و قرآن لطف و نعمت بزرگی از سوی خداوند برای ما مسلمانان بودند اما با اعلام ولایت و امامت حضرت علی(ع) نعمت خداوند بر مسلمانان کامل شد.

حجت‌الاسلام طباطبائی با بیان اینکه خداوند فرموده است: «من راضی شدم که دین اسلام با شاخصه قرآن و ولایت باشد و این دین ابدی و درست برای شما خواهد بود تا از طبق دستورات آن عمل کنید»، اظهار کرد: از این فرمایش پروردگار نتیجه می‌گیریم آن نعمتی که باعث خوشحالی و شادی برای ما است و با آن مسرور می‌شویم وجود قرآن و اهل بیت(ع) است.

وی با استناد به سوره یونس که خداوند متعال می‌فرماید: «قرآن موعظه، شفا، هدایت و رحمت است»، افزود: خدا به انسان در رابطه با دوستی و پیروی از محمد و آل محمد(ص) و دشمنی با دشمنان ایشان با فضل و رحمت خویش عنایت کرده است تا با برخورداری از نعمت دوستی با دوستان اهل بیت(ع) و دشمنی با دشمنان ائمه معصومین(ع) او را شاکر باشد.

این نابغه قرآنی ادامه داد: اگر انسان قرآن و اهل بیت(ع) را داشته باشد، دیگر دلیلی ندارد به خاطر پول و امکانات مادی احساس نیاز و فقر کند زیرا قرآن بی‌نیاز مطلق است و انسانی که دو ثقل رسول مکرم(ص) را دارد از همه چیز بی‌نیاز خواهد بود.

حجت‌الاسلام طباطبائی با استناد به آیه چهار سوره مزمل «... وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا، ... قرآن را شمرده شمرده بخوان»، اضافه کرد: قرآن را باید برای ثوابش بخوانیم و ثواب قرآن به صدای زیبا، تفکر، تعمق و تدبر در آیات آن است.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی قرآن را می‌خوانند تا دنیا را به دست آورند، ادامه داد: این گروه از افراد کسانی هستند که برای به دست آوردن مقام، شهرت، پول و ... روی به قرآن آورده‌اند، این افراد باید بدانند هیچ خیری برای آن‌ها وجود ندارد.

این نابغه قرآنی با اشاره به اینکه برخی دیگر نیز قرآن را یاد می‌گیرند تا از آن در قرائت درست نماز و همچنین به کارگیری آن در زندگی روزمره بهره‌مند شوند، بیان کرد: امیدواریم ما از این دسته افراد باشیم که همان‌طور که حافظ قرآن هستیم، عامل آن نیز باشیم.

captcha