تیراژ کتاب با توجه به ماهیت فرهنگی کشور چندان رضایت‌بخش نیست
کد خبر: 1453675
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
مدیرکل ارشاد استان مرکزی:

تیراژ کتاب با توجه به ماهیت فرهنگی کشور چندان رضایت‌بخش نیست

گروه هنر: شاکری با بیان اینکه وضعیت کتاب در سه دهه گذشته هیچ تغییری نکرده است، اظهار کرد: طی سه دهه گذشته متوسط تیراژ هر کتاب از دو تا سه هزار افزایش نیافته و این برای کشوری با ماهیت فرهنگی چندان رضایت‌بخش نیست.

حسین شاکری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در حال حاضر کتاب و کتابخوانی در سطح کشور و استان مرکزی وضعیت مطلوب و مناسبی ندارد و این مسئله از دلایل مختلف تاریخی و اجتماعی برخوردارست.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که می‌توان برای این مهم برشمرد این است که در طول تاریخ فرهنگ و ادب ما غالباً از نوع فرهنگ محاوره‌ای بوده و فرهنگ مکتوب در آن کمتر کاربرد داشته است و مردم عمدتاً آنچه که باید می‌دانستند را از طریق گفت‌وگو و از زبان افراد مطلع می‌شدند.

شاکری اظهار کرد: در طول تاریخ مردم اغلب بسیاری از اطلاعات و دانسته‌ها را به‌صورت رو در رو یاد می‌گرفتند و به شیوه سینه به سینه نیز به آینده منتقل می‌کردند که این امر کم کم به‌صورت یک عادت فرهنگی تبدیل شده که تغییر و گذر از آن نیاز به زمان دارد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، افزود: از طرفی دیگر از زمانی که جامعه به دانش و سواد خواندن و نوشتن روی آورد ما شاهد رشد مطلوبی در این زمینه بوده‌ایم؛ لیکن متأسفانه در آن زمان نظام آموزشی ما جایگاه مناسبی برای مطالعه نداشت و دانش‌آموختگان کمتر خود را نیازمند این می‌دیدند که به مطالعه و تحقیق بپردازند.

شاکری تصریح کرد: از زمانی هم که باز قدری وضعیت انتشاراتی‌ها در کشور رونق یافت؛ عمدتاً بجز در مقطعی از زمان ناشران ما اغلب از افرادی بودند که خود اهل مطالعه و کتاب نبوده و قدرت اداره انتشارات و تشخیص نیازهای جامعه را در حوزه کتاب و کتابخوانی نداشتند که این مهم خود از مهم‌ترین دلایل کاهش سرانه مطالعه در کشور است.

وی اظهار کرد: روند انتشار کتاب در سطح کشور باید بگونه‌ای باشد که تیم مشاوره علمی در کنار ناشران وجود داشته تا بتوانند نیاز جامعه را به خوبی سنجیده و بر حسب آن به نویسندگان متخصص سفارش کتاب بدهند تا دیگر شاهد چاپ کتب با موضوعات تکراری، بدون کاربرد و کپی شده نباشیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: متأسفانه تمام این دلایل دست به دست هم داد تا ما امروز شاهد وضعیت نامطلوب کتاب و کتابخوانی در سطح کشور هستیم و تقویت این مهم نیازمند همت و اطلاع‌رسانی است.

وی با بیان اینکه وضعیت کتاب در سه دهه گذشته هیچ‌گونه تغییری نکرده است، اظهار کرد: طی سه دهه گذشته متوسط تیراژ هر کتاب از دو تا سه هزار افزایش نیافته و این برای کشوری با ماهیت فرهنگی چندان رضایت‌بخش نیست.

شاکری افزود: در سال‌های اولیه انقلاب تعداد کتابخوانه‌های عمومی در سطح کشور رقم پائینی بود و با اینکه در حال حاضر این رقم به دو هزار کتابخانه عمومی افزایش یافته است لیکن باز ما شاهد نرخ پایین مطالعه هستیم و کتابخانه‌ها عمدتاً به قرائت‌خانه تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه کشور ایران از جمله ضعیف‌ترین کشورها در حوزه مطالعه و کتابخوانی است، بیان کرد: گسترش وسایل ارتباط جمعی از جمله اینترنت و ... نمی‌تواند دلیل منطقی برای کاهش سرانه مطالعه باشد چراکه اگر اینگونه بود باید این اتفاق دردیگر کشورها نیز رخ می‌داد در حالیکه ما شاهدیم درکشورهای پیشرفته که آخرین فناوری روز دنیا را در اختیار دارند نرخ مطالعه در صدر قرار دارد.

مدیر‌کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در پایان برپایی نمایشگاه‌های کتاب را گامی مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و بیان کرد: مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

captcha