منکرهایی که دیگر به آنها حساسیت نداریم!
کد خبر: 1471149
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳

منکرهایی که دیگر به آنها حساسیت نداریم!

گروه جامعه: در حال حاضر بی‌حجابی یک منکر مهم محسوب می‌شود در صورتی که در جامعه دروغ، ظلم، بی‌عدالتی، تبعیض، رشوه و .. وجود دارد و کمتر نسبت به آن حساسیت وجود داشته و زمینه‌های امر به معروف نسبت به آن مشاهده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ‌ موسوی، استاد اخلاق در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه مهم امر به معروف و نهی از منکر در مبانی دینی به مؤلفه‌ها و مبانی که باید برای انجام این مهم مد نظر قرار گیرد اشاره کرد.

وی با اشاره به آیه «لْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ باید که از میان شما گروهی باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند اینان رستگارانند» تأکید کرد: در قرآن کریم پیش از امر به معروف موضوع دعوت به خیر مطرح شده است.

وی در ادامه گفت: پیش نیاز امر به معروف و نهی از منکر فراخوانی به خیر و خوبی‌ها است. این دعوت به خیر باید در کلام و عمل به صورت همزمان صورت گیرد.

در عرصه دعوت به خیر موفق عمل نکردیم

حجت‌الاسلام واعظ موسوی ادامه داد: اگر افراد در برابر دعوت به خیر کسانی که قول و عمل یکسانی دارند، موضع گیری و مقاومت کردند می‌توان به مرحله امر به معروف وارد شد. ولی جامعه ما در کل در عرصه دعوت به خیر موفق عمل نکرده است.

وی تعارض موجود در کلام و عمل مسئولان، افراد جامعه و حتی بزرگترهای خانواده را موجب ناکارآمدی در زمینه دعوت به خیر دانست و گفت: فرزند، شاگرد و یا شهروندی که تعارض را در کلام و عمل والدین، استاد و یا مسئولان جامعه خود مشاهده می‌کند نمی‌تواند تحت تاثیر امر به معروف آنان قرار گیرد.

تعارض در قول و عمل

این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه عملی نشدن وعده‌ها از سوی مسئولان و عدم جلب اعتماد آنان نشان دهنده ناموفق عمل کردن مسئولان در زمینه دعوت به خیر است گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «کُونُو دُعاةً للنّاسِ بِغَیر اَلسِنَتِکُم؛ مردم را با غیر زبانتان بخوانید» که در اینجا منظور عمل است.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه در زمینه دعوت به خیر مسئولان نتوانسته‌اند توفیق کافی را پیدا کنند تصریح کرد: همین امر باعث می‌شود مردم در برابر امر به معروف ایستادگی از خود نشان دهند.

منکرهای فراموش شده

وی با تأکید بر اینکه معروف‌ها و منکرها در جامعه ما طبقه‌بندی نشده‌اند، گفت: در حال حاضر بی‌حجابی یک منکر مهم محسوب می‌شود در صورتی که در جامعه دروغ، ظلم، بی‌عدالتی، تبعیض، رشوه و .. وجود دارد و کمتر نسبت به آن حساسیت وجود داشته و زمینه‌های امر به معروف نسبت به آن مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: وقتی مردم مشاهده کنند که منکرهای فراوانی در جامعه وجود دارد که کسی نسبت به آنها حساسیت جدی ندارد و صرفا به مقوله بی حجابی توجه می‌شود، ایستادگی و مقاومت و حتی لجبازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه امر به معروف کردن حتی توسط مردم جامعه نسبت به یکدیگر نیز نیازمند عملکرد صحیح از سوی مسئولان است گفت: تا زمانی که عمل و گفتار مسئولان با یکدیگر هماهنگی نداشته باشد و حساسیت نسبت به منکرهای مختلف در جامعه لحاظ نشود حتی مردم هم نمی‌توانند بر یکدیگر اثرگذار باشند و یکدیگر را امر به معروف کنند چرا که با ایستادگی و مقاومت دیگران و متهم کردن آنان به کم توجهی به امور پیرامونشان روبرو می‌شوند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آفریدیان
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ - ۰۹:۴۸
0
0
خیلی خوب بود مخلص کلام رو گفتند اقای استاد
هنگامه رجبی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ - ۱۱:۳۱
0
0
حساسیت ها کمرنگ شده
غیرت ادما که فروکش کنه همینه دیگه
captcha