محدود کردن مقوله انسانی خیرخواهی/ امربه معروف تداعی کننده مفهوم حجاب شده
کد خبر: 2611463
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
هدهدی انتقاد کرد:

محدود کردن مقوله انسانی خیرخواهی/ امربه معروف تداعی کننده مفهوم حجاب شده

گروه جامعه: یک استاد دانشگاه تهران معتقد است امر به معروف به عنوان یک مقوله ارزشمند دینی و انسانی که خیرخواهی برای انسان‌ها را به دنبال دارد تنها به موضوع حجاب محدود شده و کارکرد اصلی خود را از دست داده است.

بهزاد هدهدی، مدرس دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر به علت پرگویی و شعاری برخورد کردن با آن در جامعه کارکرد خود را تا حدی از دست داده است گفت: گاهی فقط تکرار واژه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک مقوله ارزشمند دینی و انسانی که خیرخواهی برای انسان‌ها به دنبال دارد را شعاری و کلی کرده‌ایم و به واسطه تکرار زیاد و عدم تطابق با عمل و برنامه ریزی برای عملیاتی شدن از کارکرد حقیقی آن کاسته‌ایم.

هدهدی با اشاره به آیه 104 سوره مبارکه آل‌عمران که می‌فرماید: «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ؛ باید که از میان شما گروهی باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند» اظهار کرد: مراد قرآن دعوت به خیر، شادی اصیل، روابط انسانی اثربخش و محترم شمردن حقوق یکدیگر است.

وی دعوت انسان‌ها به مهربانی کردن درحق یکدیگر را امر به معروف دانست و گفت: دعوت خود و سپس دیگران به سوی خیر، زیبایی و نیکویی اصل امر به معروف است. تلاش برای اینکه آنچه حق انسان‌های دیگر اعم از آبرو، موقعیت اجتماعی، رازها و اموال از بین نرود نیز نهی از منکر است.

ضرورت استفاده از هنر، فضای مجازی و رسانه در امر به معروف

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر صرفا به صورت زبانی قادر به منجر شدن به نتیجه مطلوب نیست اظهار کرد: امر به معروف نیاز به بسترسازی از طریق حوزه‌هایی همچون فضای مجازی، هنر و رسانه دارد.

وی به سخنی از استاد مطهری که می‌فرمایند همیشه «آشیخ ترمز نباشیم» گاهی نیز «آ شیخ گاز باشیم» اشاره و عنوان کرد: از ابزار هنر و فضای مجازی می‌توان به روش غیرمستقیم، امر به معروف کرد و تنها به تذکر زبانی محدود نشد. روش‌ها اشتباه بوده است که در ارزیابی کلی موفق نبوده‌ایم.

هدهدی چنین نگاهی به امر به معروف و نهی از منکر را در نظر همگان ارزشمند دانست و با بیان اینکه کسی در برابر چنین امری با زمینه سازی و بسترسازی دقیق جبهه نخواهد گرفت تصریح کرد: بدین ترتیب افراد خود به صورت خودکنترلی به سوی خیر و نیکی پیش می‌روند.

این استاد دانشگاه تهران ایجاد انگیزش مثبت نسبت به انجام کار خیر و نیکو را مهمترین عامل در امر به معروف ارزیابی و عنوان کرد: در حال حاضر امر به معروف به موضوع پوشش بانوان محدود شده است و سایر منکرها از یاد رفته است و این عملکرد سبب می‌شود امر به معروف تداعی کننده حجاب باشد و اموری همچون دروغ، غیبت، دزدی، تهمت، رشوه خواری فراموش شود.

وی دعوت به صداقت و پرهیز از خشونت را نیاز جامعه دانست که باید موضوع امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد و در کنار آن نیز موضوع حجاب به عنوان یک دستور دینی  مورد توجه قرار گیرد.

غفلت مردم سبب منزوی شدن با فضیلت‌ها و حکومت اشرار

هدهدی با تأکید بر اینکه مردم باید مدیران و مسئولان جامعه را امر به معروف کنند تصریح کرد: مردم نباید در برابر ظلم، دروغ گویی و رشوه خواری سکوت کنند بلکه وظیفه مردم است امر به معروف کنند تا به گفته امیرالمومنین اشرار بر شما حکومت نکنند و با فضیلت‌ها منزوی نشوند.

captcha