کوتاهی حوزه‌های علمیه در تبیین امر به معروف/ آموزش‌هایی که داده نشد
کد خبر: 2615311
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰
تویسرکانی تصریح کرد:

کوتاهی حوزه‌های علمیه در تبیین امر به معروف/ آموزش‌هایی که داده نشد

گروه جامعه: مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه حوزه‌های علمیه نتوانسته‌اند رسالت اصلی خود را در زمینه امر به معروف انجام دهند، گفت: از دشمن که نمی‌توان انتظار کمک و رفتار منطقی داشت پس باید خودمان را تصحیح کنیم.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه امروز از آسیب‌ها و خلأهایی برخوردار دانست و گفت: در مرحله اول مسئولیت این امر متوجه علما، روحانیون و متولیان دین در جامعه است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه نتوانسته‌اند رسالت اصلی خود را در زمینه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند، گفت: ابعاد آنچه در قرآن و روایات در حوزه امر به معروف و نهی ازمنکر بیان شده است، در جامعه امروز به خوبی تبیین نشده است.

منابعی از امام (ره) که مورد توجه عملیاتی قرار نگرفت

حجت‌الاسلام تویسرکانی تنها مرجعی که موضوع امر به معروف و نهی از منکر را در رساله عملیه خود مطرح کردند را امام خمینی(ره) معرفی و تصریح کرد: امام(ره) در رساله عملیه خود سه صفحه را به موضوع امر به معروف اختصاص دادند اما این مطالب نیز مورد توجه و بررسی و آموزش قرار نگرفت.این مطالب باید مورد بررسی و منبع همایش‌ها و اموزش‌ها قرار می‌گرفت که نگرفت.

وقتی مسیر اشتباه، رفتار متدینین را منطبق با دین نمی‌کند

وی ادامه داد: وقتی امر به معروف و نهی از منکر از سرچشمه اصلی خود به درستی تبیین نشود، هنگامی که به بدنه متدین جامعه برسد، رفتار متدینین در این حوزه را منطبق با آموزه‌های دینی قرار نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام تویسرکانی در این بین به نقش دشمنان اسلام نیز اشاره و عنوان کرد: دشمن نیز از این آسیب‌های موجود سواستفاده می‌کند و با در دست داشتن رسانه‌ها و سازو کارهای مختلف به خشن و غیر انسانی بودن، ناکارآمد جلوه دادن امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازند.

 از دشمن که نمی‌توان انتظار کمک داشت

وی بروز پیدا نکردن امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک اصل انسان ساز به دلیل کوتاهی صورت گرفته از سوی دست اندرکاران دین و همچنین سوءاستفاده دشمن از این قصور ارزیابی و عنوان کرد: از دشمن که نمی‌توان انتظار کمک و رفتار منطقی داشت پس باید خودمان را تصحیح کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین تویسرکانی با تأکید بر اینکه در جامعه امروز برای امر به معروف و نهی از منکر یک قدم جدی و ساماندهی شده برداشته نشده است گفت: مجلس، دولت، قوه قضائیه و حوزه‌های علمیه در این راستا وظیفه دارند و باید سهم هر یک مشخص شود.

آموزش‌هایی که داده نشد

وی ادامه داد: امروز برای مشاغل صنعتی دانشکده‌های علمی و کاربردی تأسیس شده است که بسیار نیز مطلوب است اما برای امر به معروف که حیاتی ترین و پیجیده ترین اصل از اصول اسلامی است هیچ کار آموزشی صورت نگرفته است. تربیت ناهیان و آمران در هیچ جا صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام تویسرکانی امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند یک گفتمان دینی و انقلابی دانست و عنوان کرد: امروز در شهرهای مختلف کشور حرکت‌های خشن و غیرانسانی رخ می‌دهد و رسانه‌های ضد انقلاب نیز از این موضوع به اسم امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌کنند چرا که جلوه واقعی آن به نمایش گذاشته نشده است.

سوءاستفاده دشمن از غفلت متولیان دین

وی در پایان یادآور شد: هیچ نیروی ارزشی اعمال خشن را با فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکسان نمی‌بیند اما به نمایش نگذاشتن و معرفی نکردن جلوه‌های حقیقی امر به معروف سبب می‌شود بیگانکان هر عمل خشنی را به این حکم دینی نسبت دهند.

captcha