برگزاری دو سمینار پژوهشی در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان
کد خبر: 1472049
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
۱۲ و ۱۳ دی‌ماه؛

برگزاری دو سمینار پژوهشی در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

گروه دانشگاه: دو سمینار پژوهشی در روزهای ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه دانشجویان مسلمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه دانشجویان مسلمان از سوی سازمان فعالیت‌های قرآن دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی در دو بخش «حفظ کل و قرائت تحقیق» و «مقاله و پایان‌نامه» 11 دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، در سال جاری، بخش پژوهش نیز به این دوره از مسابقات افزوده شده و این مورد وجه تمایز مسابقات امسال با مسابقات دوره‌های گذشته است. در کنار این مسابقات دو سمینار نیز برگزار می‌شود که روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم یکی از آن‌هاست و محورهای آن شامل موارد زیر است: محورهای تعریف مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و تمایز آن با بررسی و مقایسه تطبیقی، تفسیر علمی، نقد و بررسی و دیگر عناوین مشابه، گونه‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، روش تحقیق در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، قرآن کریم و رابطه منطقی آن با سایر علوم، محدوده و حوزه بکارگیری علوم و معارف قرآنی در علوم مختلف، نقش قرآن کریم در تحول علوم انسانی، مبانی علوم در قرآن کریم، ضرورت آسیب‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، تفسیر به رأی و مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و ... .

با توجه به لزوم وحدت در کل مجموعه جهان اسلام، این مبحث، به‌عنوان یکی دیگر از موضوع سمینارها انتخاب شده که شامل محورهای مفهوم، مبانی و ضرورت وحدت اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌های وحدت اسلامی، راهکارها و عوامل مؤثر در تحکیم وحدت امت اسلامی، سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در تحکیم وحدت اسلامی، نقش خواص و اندیشمندان اسلامی در ایجاد و تحکیم وحدت اسلامی، جایگاه کشورهای اسلامی در وحدت مسلمانان و فرق اسلامی، موانع درونی و بیرونی تحکیم وحدت امت اسلامی و نقش روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و ... در تحکیم روابط و وحدت جوامع اسلامی است.

در آیین‌نامه تهیه مقالات و پایان‌نامه‌ها برای این دوره از مسابقات آمده است: آثار ارسالی باید مسئله‌محور و علمی ـ پژوهشی باشند. برای تهیه آن‌ها از منابع علمی معتبر استفاده شود، همچنین روزآمد باشند و مطالب مستند و مباحث به‌درستی تحلیل شوند و دارای نتیجه مناسب و قابل ارائه باشند.

برای دو بخش روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و وحدت اسلامی، هر کدام سه برنده مشخص می‌شود و به نفرات اول، دوم و سوم به ترتیب، 7، 5 و 3 سکه تمام بهار آزادی اهدا خواهد شد.

30 آبان؛ آخرین مهلت ارسال مقاله

30 آبان، آخرین مهلت ارسال مقالات تعیین شده و سمینار وحدت اسلامی نیز در تاریخ 12 دی و همچنین سمینار روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در تاریخ 13 دی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

بنابر اعلام دبیرخانه مسابقات، تا به‌حال 170 مقاله ارسال شده است که بیشتر آن‌ها مربوط به بخش میان‌رشته‌ای است و غالباً از داخل کشور ارسال شده‌اند، ضمن اینکه مقالات به چهار زبان فرانسه، انگلیسی، عربی و فارسی دریافت می‌شوند.

مطالب مرتبط
captcha