شایسته بود یک روز از هفته کتاب به قرآن اختصاص می‌یافت
کد خبر: 1473397
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
حبیبی:

شایسته بود یک روز از هفته کتاب به قرآن اختصاص می‌یافت

گروه ادب: دبیر سابق سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: شایسته بود که یک روز از هفته کتاب به قرآن اختصاص می‌یافت و البته نباید تنها به این نامگذاری‌ها اکتفا کرد.

نجفقلی حبیبی، دبیر سابق سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ضرورت نامگذاری یک روز از هفته کتاب به نام قرآن گفت: قرآن کتاب آسمانی همه مسلمانان است و زندگی آنها با قرآن شکل گرفته و اداره می‌شود و با دستورات آن سامان می‌یابد، از این رو اهمیت قرآن در زندگی مسلمانان موضوعی نیست که کسی بتواند آنها را پنهان کند.

وی افزود: تمدن بزرگ اسلام از قرن‌ها پیش در جهان نفوذ یافته و در حال گسترش است و پایه اساسی آن قرآن بوده که کلام خداوند است و خوب است که یک روز از هفته کتاب به نام قرآن نامگذاری شود، اما باید دقت شود که این برنامه صورت ظاهری به خود نگیرد؛ چرا که ما مسلمان‌ها قرآن را برای تشریفات هم استفاده می‌کنیم، هر چند این موضوع ایرادی ندارد، اما به یاد قرآن بودن اهمیت بیشتری دارد.

حبیبی ادامه داد: باید طوری باشد که این نامگذاری‌ها برای عمل به دستورات قرآن کمک کند و تکریم قرآن به همین عمل و تأمل و تدبر در آن است و امیدوارم کسانی که در مسیر تبلیغ، تفسیر، ترویج و نشر قرآن هستند، از ظواهر بپرهیزند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه در پاسخ به اینکه طی سال‌های گذشته این نامگذاری انجام می‌شد، اما از سال گذشته نام قرآن از هفته کتاب حذف شده است، بیان کرد: همه زندگی ما باید براساس قرآن باشد و امیدوارم نظام جمهوری اسلامی مبیّن و مفسر عملی قرآن باشد، اما شایسته است که یک روز از هفته کتاب به نام قرآن اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه تنها با نامگذاری، زندگی و جامعه قرآنی نمی‌شود و این موضوعات نمادین هستند، تصریح کرد: نامگذاری یک روز به نام قرآن از نظر معنایی حائز اهمیت است و باید در این روز برنامه‌های اساسی‌تری در این راستا انجام شود و اگر کتاب آسمانی قرآن در این هفته مورد فراموشی و بی‌مهری قرار گیرد، شایسته جامعه اسلامی نیست.

مصحح و پژوهشگر متون اسلامی با تأکید بر عمل به قرآن گفت: این نامگذاری هم شاید به نوعی عمل به قرآن است و در این روز باید در راستای تعمیق افکار و اندیشه‌های قرآنی تلاش شود.

captcha