دانشنامه جهان اسلام در لبنان رونمايی شد
کد خبر: 1861829
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰

دانشنامه جهان اسلام در لبنان رونمايی شد

گروه فرهنگ و هنر:مراسم رونمايی از ترجمه عربی جلدهای اول و دوم دانشنامه جهان اسلام با حضور رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ديروز23 آذرماه، در سالن كنفرانس هتل «كورال بيچ» بيروت برگزار شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در اين مراسم كه با همكاری مشترك رايزنی فرهنگی ايران در لبنان و بنياد دائرة المعارف اسلامی برگزار شد، «مير سليم» وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس هيأت امنای بنياد، «نبيه بری» رئيس پارلمان لبنان و جمع كثيری از شخصيت‌های علمی، فرهنگی و سياسی از گروهها و طوائف مختلف لبنان حضور داشتند.
«مصطفوی» طی سخنانی در اين مراسم گفت:مايه سربلندی است كه جمهوری اسلامی ايران در برنامه‌های دولت و ملت لبنان به‌مناسبت اعلام بيروت، پايتخت جهانی كتاب مشاركت می‌كند.
وی در بخش ديگری از سخنان خود افزود: رهبری جمهوری اسلامی ايران به اين دانشنامه به دليل اين كه احياگر معارف جهان اسلام است، اهتمام ويژه‌ای دارد و البته اين دانشنامه اساساً احياگر روابط عميق تمدنی ميان جوامع و فرهنگ‌های مشترك ما است و اين تصادفی نيست كه رهبر معظم انقلاب اسلامی نخستين كسی است كه بنيان اين دانشنامه را بيست و پنج سال قبل گذاشت و همچنان تا امروز با وجود اشتغالات فراوان و سنگين مربوط به امور كشور و ملت، اين كار علمی بزرگ را پيگيری می‌كند.
مصطفوی در ادامه گفت: اين دانشنامه برمدار شريعت مقدس اسلامی، تاريخ ملتهای جهان اسلام و تمدن و فرهنگ آنها از ظهور اسلام تاكنون می‌چرخد ولی اهميت آن ناشی از اين است كه بر خلاف تأليفات و كتابهای مستشرقين درباره تاريخ اسلام، اين دانشنامه، اسلام را همانطور كه در واقع عقايدی و تاريخی است، معرفی می‌كند زيرا به مراجع و منابع معتبری كه پژوهشگران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام تأليف كرده‌اند استناد می‌كند؛ با وجود تلاش‌های بزرگی كه دانشگاهها و مؤسسات شرق‌شناسی غرب در تأليف دانشنامه‌ها و دايرة‌المعارف‌ها درباره اسلام انجام داده‌اند ولی تأليف دانشنامه اسلامی به اراده مسلمانان و با دانش و تجربه آنان اقدامی بسيار مهم و ارزشمند است.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پايان اظهار اميدواری كرد كه اين دانشنامه به پلهای ارتباطی ايران و عرب در تمامی زمينه‌های تمدنی، فرهنگی و علمی افزوده شود.
حداد عادل نيز طی سخنانی در اين مراسم گفت: بيست و شش سال قبل در حالی كه فقط چهار سال از پيروزی انقلاب اسلامی گذشته بود رهبر معظم انقلاب اسلامی به تأسيس بنای علمی با عنوان دايرةالمعارف اسلامی اقدام و جمعی از اساتيد را برای تأليف دانشنامه جهان اسلام دعوت به كار كرد.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: امروزه حدود يكصد و بيست پژوهشگر در دوازده گروه شامل ادبيات، زبانها، تاريخ، جغرافيا، علوم اجتماعی، تاريخ علوم، علوم قرآنی،‌ علم حديث، علم كلام و فرق و اديان، فلسفه و عرفان، هنر و معماری و قضايای متعلق به اسلام معاصر در بنياد دائرة المعارف مشغول به فعاليت پژوهشی هستند و بنياد توانسته است تاكنون سيزده جلد از دانشنامه را در يازده هزار صفحه به زبان فارسی منتشر كند كه حدود دوهزار پژوهشگر و نويسنده ايرانی و غير ايرانی از تركيه، هند، كشورهای عربی و ساير كشورها در نگارش آن سهيم بوده‌اند و مايه افتخار است كه ترجمه دو جلد از دانشنامه به زبان عربی با تلاش‌های مجدانه جمعی از مترجمان برجسته در لبنان انجام شد.
هدف اساسی از تأليف اين دانشنامه آن است كه مسلمانان بتوانند خودشان اعتقادات دينی و دستاوردهای علمی، فرهنگی و تمدنی خود را در خلال چهارده قرن تبيين و تشريح كنند و برای شناخت اسلام و آگاهی از وضعيت گذشته و حاضر جهان اسلام نياز به ديگران نداشته باشند.
تأليف‌كنندگان اين دانشنامه در صدد معرفی اسلام و جهان اسلام به شكل علمی و دور از تعصب و پيشداری هستند؛ قابل توجه است كه تعدادی از انديشمندان غير مسلمان كه در جوامع اسلامی و فضای فرهنگ اسلامی زيسته‌اند نيز با تأليف بعضی مقالات ارزشمند در اين دانشنامه سهيم هستند.
حداد عادل در ادامه گفت: ترجمه، چاپ و نشر دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی در لبنان، يكی از دستاوردهای همكاری ميان ايران و لبنان است؛ اميدوارم اين كار در تحكيم روابط فرهنگی ميان دو كشور نقش داشته باشد و زمينه همكاری‌های آينده را توسعه دهد.
ما در ايران خواهان لبنانی مستقل و امن هستيم كه تمامی طوائف و جرياناتش در راه پيشرفت آن با يكديگر همكاری كنند.
نبيه بری، رئيس پارلمان لبنان نيز طی سخنانی با مروری اشاره‌وار بر حروف كار شده در ترجمه عربی جلدهای اول و دوم دانشنامه جهان اسلام، آن را نشانه دقيق، علمی بودن و پرهيز از سطحی‌نگری يا فرقه‌گرايی محتويات دانشنامه دانست و ترجمه اين دانشنامه را به زبان عربی به عنوان زبان اصلی جهان اسلام گام مهمی در راه تبادل علمی و فرهنگی مسلمانان بر شمرد.
مراسم رونمايی مورد استقبال گسترده اقشار مختلف علمی، فرهنگی، دينی و سياسی لبنان قرار گرفت و شخصيتهای متعددی از جمله نمايندگان پارلمان لبنان در مراسم حاضر بودند.
همچنين اين مراسم از سوی كانال‌های ماهواره‌ای المنار و NBN لبنان به‌طور زنده پخش ‌شد.
captcha