مسلمانان میانمار از حق رأی دادن در انتخابات محروم شدند
کد خبر: 2844150
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

مسلمانان میانمار از حق رأی دادن در انتخابات محروم شدند

گروه بین‌الملل: دولت میانمار حق رأی مسلمانان روهینگیا را در همه‌پرسی قانون اساسی لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «Press TV»، «تین شین»، رئیس جمهوری میانمار چهارشنبه اعلام کرد: کارت‌های شناسایی موقت که برای اقلیت روهینگیا صادر شده است، در پایان ماه مارس بی‌اعتبار خواهد بود.

این اقدام با تصمیم قبلی دولت میانمار در تضاد است که به دارندگان این کارت‌ها اجازه می‌داد در انتخابات شرکت کنند.

تصمیم دولت میانمار تنها چند ساعت پس از تظاهرات گروهی از مردم در «نایپیاداو»، پایتخت این کشور اتخاذ شد که با رأی دادن مسلمانان روهینگیا در انتخابات مخالف بودند. ده‌ها بودایی هدایت این تظاهرات را برعهده داشتند.

دولت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر به عنوان شهروندان میانمار به رسمیت نمی‌شناسد.

در سال‌های اخیر هزاران مسلمان روهینگیا به دلیل خشونت‌های‌اعمال شده، آواره شده‌اند. همچنین گفته می‌شود صدها مسلمان روهینگیایی در حملات تندروهای بودایی به قتل رسیده اند.

سازمان ملل متحد، مسلمانان روهینگیا را مظلوم ترین اقلیت دنیا می داند. جمع زیادی از مسلمانان میانمار در اردوگاه های بسیار کثیف و فاقد امکانات در ایالت «راخین» در غرب میانمار محبوس هستند.

سازمان ملل متحد در ژانویه از یک مجموعه قوانین جنجالی که «شین» پیشنهاد کرده بود ابراز نگرانی کرد و هشدار دارد این قوانین به تشدید تنش‌های قومی در کشور می‌انجامد. پیش‌نویس این قوانین از جمله شامل محدودیت در ازدواج بین پیروان فرقه‌های مختلف، تغییر مذهب و نرخ زاد و ولد می‌شود، و به باور بسیاری از ناظران به ویژه علیه زنان و اقلیت‌ها است.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نوامبر 2014 قطعنامه‌ای غیرالزام آور تصویب کرد که از میانمار می‌خواهد رویکرد خود را در قبال مسلمانان روهینگیا تغییر دهد.

captcha