تلاش سفیر ویژه سازمان همکاری اسلامی در آمریکا برای حل مشکلات مسلمانان میانمار
کد خبر: 2987328
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

تلاش سفیر ویژه سازمان همکاری اسلامی در آمریکا برای حل مشکلات مسلمانان میانمار

گروه بین‌الملل: حمید البار، سفیر ویژه سازمان همکاری اسلامی در امور میانمار در آمریکا به سر می‌برد تا ضمن دیدار با مقامات، حمایت آن‌ها را از طرح‌های این سازمان برای حل مشکلات مسلمانان روهینگیا جلب کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری مالزی (Bernama)، حمید البار که وزیر خارجه سابق مالزی است، به جز دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با ویجی نامبیار، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور میانمار و نمایندگان سازمان «نیروی صلح بدون خشونت» دیدار خواهد کرد.
البار همچنین با رئیس کمیته آفریقا، بهداشت جهانی و حقوق بشر جهانی کنگره آمریکا و مقامات عفو بین‌الملل دیدار و در مورد مشکلات مسلمانان روهینگیا گفت‌وگو خواهد کرد.
سپتامبر ماه گذشته، سازمان همکاری اسلامی با برگزاری همایشی در مورد مسلمانان میانمار در نیویورک یک طرح عملیاتی پیشنهاد داد که در آن از دولت میانمار خواسته شد تا علیه کسانی که به ترویج گفتمان نفرت و اعمال خشونت علیه مسلمانان می‌پردازند، اقدام کند.
این طرح همچنین شامل اجازه بازگشت به وطن به مسلمانان آواره میانماری، سرمایه‌گذاری اجتماعی ـ اقتصادی در ایالت مسلمان‌نشین راخین و پذیرش و رساندن کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به مسلمانان روهینگیا را شامل می‌شد.
مسلمانان روهینگیا در میانمار از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۸ میلادی مورد آزار و اذیت و شکنجه بودائیان قرار گرفته‌اند.
این اقلیت دینی که از مظلوم‌ترین اقلیت‌های جهان شناخته می‌شوند با وجود نسل‌ها اقامت در میانمار «بنگالی» نامیده می‌شوند و به آنان حق تابعیت داده نمی‌شود.
اقلیت مسلمان روهینگیا در سال‌های اخیر به دلیل کارشکنی‌های رهبران افراطی بودایی با خشونت‌های گسترده و فجیع مواجه هستند.
 

captcha