ارائه آثار قرآنی خاص در نمایشگاه بین‌المللی کویت/ استقبال از قرآن جواهرنشان ایران
کد خبر: 3098025
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
خانزاده در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

ارائه آثار قرآنی خاص در نمایشگاه بین‌المللی کویت/ استقبال از قرآن جواهرنشان ایران

گروه بین‌الملل: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌های نفیس در کویت، کشورهای زیادی حضور دارند که آثار قرآنی خاص خود را عرضه کرده‌اند و در این میان نمایش کوچکترین قرآن دنیا از جنس طلا و جواهر که متعلق به ایران است، با استقبال زیادی مواجه شده است.

رائین اکبر خانزاده، هنرمند ایرانی و کاتب کوچک‌ترین قرآن جواهرنشان، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌های نفیس که در حاشیه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کویت در حال برگزاری است، کشورهای مختلفی از امارات، قطر، کویت، اردن، عربستان، ایتالیا و فرانسه حضور دارند و امروز آخرین روز فعالیت‌های این نمایشگاه است.
وی افزود: در این نمایشگاه هر کشوری بهترین آثار قرآنی خود را در معرض دید عموم قرار داده و در این نمایشگاه تنها آثار مهم و خاص ارائه شده است. همچنین نویسندگان و خوشنویسان مهم و برتر به ارائه آثار خود پرداخته‌اند.
این هنرمند قرآنی ایرانی تصریح کرد: نسخه‌های قرآنی عرضه‌شده در این نمایشگاه دست‌نویس و بسیار خاص است، برخی آثار از جنس طلا هستند و برخی دیگر با خط خاص نوشته شده است و یک سری نسخه‌ها بسیار قدیمی هستند و هر کشوری در این نمایشگاه بهترین قرآن کریم خود و به نوعی آثار قرآنی خاص خود را عرضه کرده است.
رائین اکبر خانزاده گفت: در این نمایشگاه مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود، زیرا همه این آثار برتر به‌شمار می‌روند و از تمامی آثار و کاتبان تقدیر و تجلیل خواهد شد.


این هنرمند ایرانی به اثر خود که در این نمایشگاه عرضه شده است اشاره و بیان کرد: این قرآن نفیس جواهرنشان با ابعاد 16 در 12 سانتی‌متر(ساخته‌شده از یک کیلو طلا، پنج کیلو نقره، برلیان و انواع جواهرات) و جلد آن نقره و ورق‌های آن طلا است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
وی افزود: در این اثر قرآنی یک کیلو طلا مصرف‌شده و بازتاب آن در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی کویت بسیار بالا بوده است.
خانزاده با اشاره به استقبال وسیع مردم از این نمایشگاه عنوان کرد: این نمایشگاه مورد استقبال گسترده قرار گرفت و ما شاهد حضور وزیر دادگستری، اوقاف و امور اسلامی کویت و دیگر شخصیت‌ها بودیم. حتی از کشورهای امارات، عربستان و اردن نیز بازدید کننده داشتیم.
وی افزود: اداره امور قرآن وابسته به وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت، مجمع چاپ و نشر قرآن «ملک فهد» مدینه منوره، وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر، مرکز تحقیقات تاریخ اسلامی، هنر و فرهنگ(IRCICA) ترکیه، اداره اوقاف اهل سنت عراق، دانشکده بین‌المللی علوم اسلامی اردن، مؤسسه نسخه‌های خطی عربی مصر، اداره امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه دبی، دانشگاه فلورانس ایتالیا و موزه «طارق رجب» کویت در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.
خانزاده اظهار داشت: همچنین از کاتبان و خطاطان حاضر در این نمایشگاه، روضان بهیه، رئیس بخش خوشنویسی عربی عراق، محمود الشیخ، معاون رئیس دانشگاه فلورانس و عبید البنکی، خطاط مصحف ملی قطر حضور داشتند.
وی افزود: نمایشگاه بسیار با کیفیت بالا برگزار شده و تحت نظارت امیر کویت است.
این هنرمند ایرانی به مشارکت دو قرآ‌ن‌نویس برجسته ایرانی اشاره و عنوان کرد: دو خوشنویس قرآن از ایران؛ سیدمهدی جزایری که به خط کوفی می‌نویسد و از کار وی بسیار استقبال شده و نیز عارف گیلانی که محقق در زمینه قرآن و دارای تابلوهای گرانقدری از آیات قرآنی است، در این نمایشگاه حضور داشتند.
رائین خانزاده در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو از اهتمام اندک سفیر و رایزنی فرهنگی ایران در کویت به این نمایشگاه ابراز گلایه کرد و گفت: رایزنی فرهنگی ایران تنها به مدت سه دقیقه و همزان با بازدید وزیر اوقاف امور اسلامی کویت در این نمایشگاه قرآن حضور پیدا کرد، این در حالی است که هنرمندان ایرانی این همه تلاش می‌کنند که برای ایران کسب افتخار کنند و ما شاهد حضور سفیران کشورهای مختلف بودیم، اما متاسفأنه در این نمایشگاه سفیر ایران در کویت و رایزن فرهنگی حضوری نداشتند.
رائین خانزاده در پایان تصریح کرد: خلق آثار هنری فاخر نیاز به زمان دارد و ما در ایران نیز باید این را ملاک قرار دهیم، زیرا یک هنرمند برای ارائه اثری در سطح بالا و با کیفیت نیازمند زمان بیشتری است، همان‌طور که در این نمایشگاه شاهد بودیم، دولت کویت در این نمایشگاه با هنرمندان آشنا می‌شود و به آن‌ها سفارش می‌دهد تا سال آینده که تمام شد هنرمندان آثار خود را ارائه دهند.

captcha