کاهش ریسک بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی
کد خبر: 3190974
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
مهدی طحانی عنوان کرد:

کاهش ریسک بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی

گروه اقتصاد:‌ یکی کارشناس بازار سرمایه، کاهش نرخ سود سپرده بانکی را برای آنها که در بازار بورس سرمایه‌گذرای کرده‌اند، مطلوب خواند و گفت: چنین اقدامی، ریسک بازار سرمایه را کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مهدی طحانی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی برای فعالان اقتصادی خوب است و قدمی رو به جلو خواهد بود؛ به دلیل اینکه سود تسهیلات مالی کاهش پیدا می‌کند و این فعالان هزینه مالی کم‌تری پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بود؛ برای آنها هم که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، کاهش نرخ سود سپرده بانکی فرصت مناسبی قلمداد می‌شود.

وی درباره اینکه چرا بخش اقتصادی کشور چندان از کاهش دو درصدی نرخ سود استقبال نکرد، گفت: شاید عمده‌ترین دلیل این باشد که موضوع کاهش، خیلی به شکل جدی مطرح نشده است؛ یا به عبارتی واقعی نیست؛ ضمن اینکه  شورای پول و اعتبار نیز باید این تصمیم را تأیید کند.

وی اضافه کرد: سابقاً در بانک‌ها نرخ 22 درصد اجرا می‌شد اما در ازای مبالغ بالاتر، مثلاً یک تا سه میلیارد نیز منابع را  با نرخ‌های ترجیحی 25 درصد جذب می‌کردند.

به گفته طحانی، یکی از مسائلی که موجب تثبیت نرخ سودهای بانکی شده است، نرخ استقراض بین بانکی 30 و جریمه بانک مرکزی حدوداً 34 درصد است.

وی ادامه داد: بانک‌ها مطالباتی از شرکت‌های دولتی دارند که نمی‌توانند وصول کنند و منابع آنها قفل است و این رکود در کسب و کار بر سیستم بانکی نیز تأثیر گذاشته و باعث شده است که پول نقد گران شود؛ یعنی افرادی که نقدینگی دارند سود بیشتری نسبت به افرادی که زمین و دارایی‌هایی از این جنس دارند، کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمایل خاصی از سوی سیستم بانکی برای دریافت پول از مردم با نرخ بالا وجود ندارد، گفت: به نظر می‌رسد که با کاهش منابع برای بانک‌ها در تسهیلات‌دهی، با نرخ جریمه‌های بین بانکی و با نرخ‌های جرایم بانک مرکزی، این کاهش نرخ تا حدودی اسمی باشد تا واقعی.

طحانی در تکمیل گفته‌های خود افزود: مسئله‌ای که الان وجود دارد این است که فقط به یک بخش از سیاست‌های انبساط پولی یعنی همین کاهش نرخ سود توجه شده است، بنابراین بسیاری از کارشناسان این موضوع را در شرایط فعلی - علی‌رغم اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده است - عملی نمی‌بینند.

وی در عین حال تأکید کرد: باید در روزهای آینده معلوم شود که آیا واقعاً این نرخ‌ها و کاهش آن به 20 درصد اعمال می‌شود یا فقط اسمی است و پشت قضیه، نرخ‌های بیشتر از 22 درصد مثل قبل حکمفرماست.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی به انسانی می‌ماند که می‌خواهد قرض خود را بپردازد و مجبور است از شخص دیگری قرض کند تا قرض قبلی خود را پرداخت کند، تصریح کرد: سیستم بانکی ما هم‌اکنون برای زنده ماندن خود کلاه به کلاه می‌کند.

طحانی تصریح کرد: تنها با سیاست و جسارت است که دولت موفق می‌شود نرخ سود بانکی را به شکل واقعی اجرا کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، دولت باید بدهی‌های خود را در قالب افزایش سرمایه بانک‌ها به بانک‌ها بپردازد و منابع خود را تزریق کند؛ به عبارت دیگر دولت باید جسارت سیاست پولی انبساطی را به خرج دهد و رسماً پول چاپ کند؛ تجربه موفقی که در کشورهایی همچون آمریکا هم سابقه دارد و اخیراً اروپایی‌ها هم به همین سمت و سو حرکت کرده‌اند.

یادآور می‌شود، به تازگی بانک‌های دولتی و خصوصی در مورد کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده یک‌ساله و کاهش 2 تا 3 درصدی سود تسهیلات توافق کردند. بر این اساس، نرخ سود سالانه سپرده بانکی از 22 درصد به 20 درصد کاهش خواهد یافت. در صورت تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، این پیشنهاد از 15 اردیبهشت‌ سال‌ جاری عملیاتی می‌شود.

captcha