نیازسنجی موضوعی برای نشست‌های تحلیلی نمایشگاه قرآن/ انتشار ۶۷ کتابچه از دوره قبل
کد خبر: 3214544
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
معینی بیان کرد:

نیازسنجی موضوعی برای نشست‌های تحلیلی نمایشگاه قرآن/ انتشار ۶۷ کتابچه از دوره قبل

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ مدیر کمیته علمی بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان اینکه فعالیت‌های این کمیته تا بهمن‌ماه گذشته ادامه داشت، گفت: برای موضوعات نشست‌ها باید براساس نیازها و کمبودهای امور قرآنی کشورمان صورت گیرد.

محمدرضا معینی، مدیر کمیته علمی بیست‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد میزبانی باغ‌موزه دفاع مقدس با بیان اینکه بهترین طرحی که ریخته شد سال گذشته بود گفت: به هیچ گونه دیگری امکان استفاده از تمامی فضای باغ موزه دفاع مقدس وجود نداشت و استقرار محل برگزاری نشست‌ها و استقرار بخش‌ها و غرفه‌ها در بهترین جای ممکن بود چرا که واقعاً امکان انجام کار دیگری وجود نداشت.
وی با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس ظرفیتی بیش از این ندارد، در مورد فعالیت‌های کمیته علمی، افزود: سال گذشته نشست‌های علمی را بر اساس رویکرد کاربردی، طراحی کردیم تا بتواند به درد جامعه بخورد و تأثیری بر جامعه چه بر روی افکار عمومی و چه بر بخش‌های اجرایی بگذارد.

نشست‌های نمایشگاه قرآن و رویکرد کاربردی
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه در دوره جدید نمایشگاه قرآن، بحث رویکرد کاربردی بسیار جدی و با  قوت بیشتری دنبال شود، تصریح کرد: سال گذشته بحث مخاطب را بسیار جدی گرفته بودیم،‌ هم در جذب مخاطب خاص در هر نشست اقدام کردیم، به این معنا که به انتظار ننشستیم تا بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن برای حضور در نشست‌ها بیایند هر چند اگر هم می‌آمد از او استقبال می‌کردیم.
معینی اظهار کرد: برای هر نشست سعی شد تا جایی که امکان داشت حضور مخاطب را از قبل، برنامه‌ریزی کنیم تا در بعد از اتمام نشست به بازدیدکننده نمایشگاه تبدیل شود، ‌سال گذشته این اتفاق افتاد و امسال باید با قوت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

نمایشگاه بیست‌وسوم از تجربه دوره گذشته استفاده کند
مدیر کمیته علمی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته اولین تجربه در جذب مخاطب بود که اگر زمان و فرصت بیشتری را در اختیار داشتیم عملکرد بهتر می‌شد،‌ اگر از تجربه سال گذشته در نمایشگاه بیست و سوم استفاده شود قطعاً عملکرد به مراتب بهترخواهد شد.

مخاطبانی گسترده برای نشست‌ها
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تصمیم گرفته شد تا مخاطبان نشست‌ها را بعد از اتمام نمایشگاه قرآن رها نکنیم، تصور ما این بود که همه افرادی که می‌توانند مخاطب یک نشست باشند،‌ طبعاً این امکان وجود ندارد که همه این افراد در نشست‌ها حضور یابند،‌ لذا تصمیم بر این گرفته شد که بعد از نشست‌ها بعد از اتمام نمایشگاه سعی کنیم محتوا را در اختیار مخاطبانی که می‌توانند از آن استفاده کنند، قرار دهیم.

ادامه فعالیت‌های کمیته علمی چندین ماه بعد از اتمام نمایشگاه
معینی با اشاره به اینکه کمیته علمی همچنان درگیر نمایشگاه سال گذشته است، گفت: محتوای نشست‌های دوره قبل نمایشگاه قرآن تولید شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است ما تا بهمن‌ماه 93، درگیر تنظیم و تدوین و تحقیق علمی محتوای نشست‌ها بودیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) افزود: همه نشست‌ها پیاده شد و ویرایش و تحقیق علمی قوی بر روی آنها صورت گرفته و در حال حاضر در مرحله چاپ است، از نشست‌های سال گذشته و تاکنون 67 کتابچه را به عنوان یکی از دستاوردهای کمیته علمی سال گذشته در دست داریم. این کتابچه‌ها در حال حاضر در مرحله چاپ است و به زودی به دست مردم خواهد رسید.

محتوای نشست‌ها محدود به زمان برگزاری نمایشگاه نشود
مدیر کمیته علمی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه سال گذشته این وعده را به عنوان یکی از دست اندرکاران نمایشگاه داده بودیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه سال گذشته وعده داده بودیم که دایره مخاطبان نشست‌ها را گسترش خواهیم داد تلاش کردیم تا محتوای نشست‌ها را محدود به زمان برگزاری نمایشگاه نکنیم.
معینی با بیان اینکه فاز اول این مسئله به تهیه کتابچه‌ها منتهی شد، اظهار کرد: فاز دوم این کار که با مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز هماهنگ شده است در دست اجرا قرار گرفته است، این فاز در اختیار قرار دادن محتوای نشست‌ها ویژه مخاطبان خاصی همچون دانشجویان و ... است، در این فاز ممکن است که قرار دادن محتوا از طریق کتابچه امکان‌پذیر نباشد و لذا این محتوا را به انحاء مختلف در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

نشست‌های نمایشگاه بیست و سوم همراه با نگاه عمیق نشست‌های دوره گذشته باشد
وی بیان کرد: توصیه من این است که از این تجربه در دوره جدید نمایشگاه قرآن استفاده شود و این کار با قوت بیشتری صورت بگیرد، با توجه به اینکه محتوای مدونی از نشست‌های نمایشگاه بیست و دوم داریم، ‌طبعاً نشست‌های نمایشگاه بیست و سوم با نگاه عمیق به نشست‌های دوره گذشته باید اجرا شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در دوره جدید نمایشگاه قرآن باید موضوعا ت و رویکردهای جدید برای نشست‌ها البته با نگاه به موضوعات دوره گذشته نمایشگاه قرآن، ‌در نظر گرفته شود.
مدیر کمیته علمی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به 100 نشست در 11 موضوع برگزار شد که بسیاری از نشست‌ها سلسله وار بودند، در دوره جدید نمایشگاه قرآن باید به محتوای تولید شده نگاه شود و هر موضوعی که مورد نیاز است تا امسال نیز به آن پرداخته شود، استخراج و در دستور کار کمیته علمی نمایشگاه امسال قرار بگیرد.

مشکلات پیش روی نشست‌ها
معینی در ادامه در مورد برخی مشکلات نشست‌ها در دوره گذشته و راهکارها برای از بین رفتن این مشکلات در نمایشگاه جدید، عنوان کرد: ما نباید اقتضائات مکان و زمان برپایی نمایشگاه قرآن را نادیده بگیریم، ماه مبارک رمضان و محتوای نشست ها که قائم به شخص سخنران است، گاهی زمان بسیار محدودی مانده به شروع نشست مشکلی برای استاد مدعو به وجود می‌آید که واقعاً هیچ کاری را نمی‌توان برای آن انجام داد.
وی بیان کرد: از سوی دیگر نیز برگزاری یک نشست نیاز به ساعت‌ها کار علمی و هماهنگی‌های ریز و درشت دارد که امکان اینکه استاد و موضوعی را به عنوان ذخیره داشته باشیم. این موارد غیرقابل پیش‌بینی واقعاً کنترل آن از دست ما خارج است.
مدیر کمیته علمی بیست و دومین نمایشگاه بین‌‌المللی اظهار کرد: سال گذشته برای برگزاری نزدیک به 106 نشست برنامه‌ریزی کرده بودیم که در نهایت 99 نشست برگزار شد که تعداد بسیار کمی از آن برگزار نشد و این به اعتقاد من کاملاً طبیعی است.

captcha