نظرات مردمی در تعیین مکان نمایشگاه قرآن دخیل باشد
کد خبر: 3216733
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
حسن محمدی:

نظرات مردمی در تعیین مکان نمایشگاه قرآن دخیل باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ مدیر بخش نهادها و مؤسسات قرآنی دوره گذشته نمایشگاه قرآن با بیان اینکه بیشتر فعالان قرآنی بر برپایی نمایشگاه قرآن در مصلای تهران اجماع نظر دارند، گفت: ضعف‌های باغ‌موزه دفاع مقدس سطح کیفی نمایشگاه را تحت تأثیر قرار داده بود.

حسن محمدی، مدیر بخش نهادها و مؤسسات قرآنی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد مکان باغ موزه دفاع مقدس برای نمایشگاه قرآن و مقایسه آن با مصلی، گفت:‌ یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که باغ موزه دفاع مقدس دارد این است که فضای آن برای نمایشگاه طراحی نشده است، این مکان یک فضای طبیعی و بوستان گونه است.

فضایی که کارکرد نمایشگاهی ندارد در میزبانی موفق نیست
وی افزود: سال گذشته که نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با توجه به اینکه فضا مخصوص نمایشگاه نبود، یک نمایشگاه در درون آن ساخته شد و همین امر باعث شد تا مشکلاتی به وجود بیاید. طبیعی است که فضایی که اصلاً کارکرد نمایشگاهی نداشته باشد بتواند میزبان خوبی برای یک نمایشگاه بین‌المللی باشد و قطعاً با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد و معضلات اجرایی زیادی را به بار می‌آورد.
مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی با اشاره به اینکه مصلای تهران نیز به نوبه خود دارای مشکلاتی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سالیان زیادی نمایشگاه قرآن در مصلی برگزار شده بود، مشکلات احصاء شده و مشکلات اجرایی سال به سال در حال کمتر شدن بود.

مشکلات مخاطبان نمایشگاه بیست و دوم
محمدی خاطرنشان کرد: سال گذشته نه تنها بخش نهادها و مؤسسات که بیشتر بخش‌ها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کردند که عمده‌ترین مشکلات برای مخاطبان نمایشگاه بود، نبود فضای کافی پارکینگی و دسترسی‌هایی محدودتر از مصلای تهران باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده بود که بسیاری از مخاطبان واقعاً از این امر گلایه‌مند بودند.
مدیر بخش نهادها و مؤسسات قرآنی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود و انتظار حضور پرشور مردم نیز در نظر گرفته شده است، باید زمینه‌ها و بسترهای لازم را از نظر زیرساختی و فیزیکی آماده کنیم.

بی‌نصیب نماندن مجریان نمایشگاه دوره قبل از مشکلات
وی با اشاره به اینکه مشکلات تنها محدود به مخاطبان نبود و خود مجریان نمایشگاه نیز بدون مشکل نبودند، گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت، تأخیراتی در موارد مختلف وجود داشت، مسقف نبودن فضای نمایشگاهی در تمام بخش‌ها باعث شده بود تا گرمای هوای باعث ناراحتی مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه شود. این مسائل کیفیت اجرایی نمایشگاه قرآن را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

ارجحیت مصلی برای میزبانی نمایشگاه قرآن بر سایر گزینه‌ها
محمدی در ادامه در پاسخ به این سؤال که بین مصلی و باغ موزه دفاع مقدس کدام گزینه می‌توانند میزبان بهتری برای نمایشگاه قرآن باشند، گفت:‌ قطعاً انتخاب من برای این کار مصلای تهران خواهد بود. اولین و مهم‌ترین مزیت مصلای تهران این است که این مکان دارای فضایی دینی، معنوی و روحانی است، به محض ورود به این مکان حس و حال معنوی به انسان دست می‌دهد که باغ موزه کمتر از این خصیصه برخوردار است.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور افزود: حضور در مصلای تهران خودبه‌خود فضای قرآنی را در ذهن بیننده تداعی می‌کند، مزین شدن سقف، دیوارها و ستون‌ها به آیات مختلف قرآنی باعث شده تا حال و هوای قرآنی در وجود مراجعه کننده شکل بگیرد و زمانی که نمایشگاهی با محوریت قرآن در چنین فضایی برپا شود مطمئناً تأثیرگذارتر خواهد بود. این امر یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است مصلای تهران را بر باغ موزه دفاع مقدس ارجح‌تر می‌کند.

تمامی مزایای مصلی
مدیر بخش نهادها و مؤسسات قرآنی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: مصلای تهران با همه چالش‌هایی که داشته است،‌ سال به سال روبه بهبود بوده است و اگر در دوره‌ای مشکلی وجود داشته است به مرور زمان از بین رفته و در دوره آخر با مشکل چندانی در زمینه اجرایی مواجه نبودیم؛ چرا که نیازها از ابتدا مشخص بود. به همه موارد فوق باید دسترسی خوب و فضای پارکینگی مناسب نیز اشاره کرد.

نظرسنجی‌ها حکایت از اقبال مردم به مصلی دارد
وی در ادامه این گفت‌وگو یادآور شد: ما در پایگاه اطلاع رسانی خود یک نظرسنجی انجام دادیم که کدام گزینه مناسب‌ترین مکان برای میزبانی نمایشگاه قرآن است. در این نظرسنجی سه گزینه مصلای تهران،‌ باغ موزه دفاع مقدس و سایر گزینه‌ها را به نظرسنجی گذاشتیم که درصد بسیار بالایی از پاسخ‌دهندگان به برپایی نمایشگاه قرآن در مصلای تهران رأی داده بودند که چنین درصدی برای خود ما نیز دور از انتظار بود.

تعیین مصلی برای میزبانی، نشان‌دهنده توجه به خواسته مردم است
محمدی با بیان اینکه در این نظرسنجی بین چهار تا پنج هزار نفر شرکت کرده‌اند، در پاسخ به این سؤال که چنین نظرسنجی‌هایی بر تعیین میزبانی اثرگذار خواهد بود یا خیر، گفت:‌ هرکسی وظیفه‌ای دارد و ما نیز وظیفه داریم این مسائل را پیگیری کنیم. بارها نظرات مورد توجه قرار گرفته است و شاهد تغییر میزبانی‌ و یا تغییرات دیگر بوده‌ایم. به اعتقاد من اگر مصلای تهران به عنوان میزبان نمایشگاه قرآن معرفی شود نشان‌دهنده این خواهد بود که مسئولان برگزاری نمایشگاه برای نظرات مردم ارزش قائل هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثریت مردم و عموم فعالان قرآنی بر برپایی نمایشگاه قرآن در مصلای تهران اجماع نظر دارند و این کاملاً ثابت شده است.

captcha