نقش مهم علمای علم تجوید در ماندگاری تلفظ صحیح حروف قرآن
کد خبر: 3217766
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
موسوی‌بلده تأکید کرد:

نقش مهم علمای علم تجوید در ماندگاری تلفظ صحیح حروف قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: علمای علم تجوید در کنار پرداختن به مسئله معنوی انس با قرآن، تلفظ صحیح حروف قرآن را ماندگار کردند و لذا پس از هزار و ۵۰۰ سال، امروزه تا ۹۹ و نیم درصد مطمئن هستیم که این تلفظ حروف، همان تلفظ صدر اسلام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد سیدمحسن موسوی‌بلده، پیش‌کسوت قرآنی، در پایان مراسم تکریم ایشان که عصر امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، طی سخنانی ضمن سپاس از افراد و نهاد‌هایی که این مراسم را برای او برگزار کرد‌ه‌اند، گفت: این مراسم، تکریم از قرآن و معلم است و خودم را ناقابل می‌دانم و امیدوارم در بسط فرهنگ قرآن مؤثر باشم.
وی ادامه داد: چرا آموزش تجوید در کنار پرداختن به امر تلاوت قرآن که این را از خود قرآن، سنت پیامبر(ص) و سیره اهل‌بیت(ع) استخراج می‌کنیم که بر تلاوت قرآن تأکید داشته‌اند حائز اهمیت است؟ جنبه معنوی مسئله که تلاوت قرآن را موضوعیت مستقلی می‌بخشد، این است که تلاوت قرآن مقدمه نیست.
موسوی‌بلده با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن مقدمه نیست بلکه باید به مرحله بعدی‌اش که فهم قرآن است برسیم، اظهار کرد: به زبان عامیانه اینگونه نیست که وقتی دبستان را گذرانده‌ایم و به مقاطع بالاتر می‌رویم دیگر احتیاج نداریم به دوره‌های گذشته بازگردیم و آنها را دوباره بخوانیم.
وی ادامه داد: اما این مسئله چیست که با وجود اینکه پیامبر اسلام(ص) خود سمبل عمل به قرآن است و از همه بهتر قرآن را می‌فهمد و از همه بهتر آن عمل می‌کند باز تا آخرین لحظات عمر شریفشان موظف است که قرآن را تلاوت کند؟
این استاد قرآن اظهار کرد: این حیف است که بگوییم تلاوت قرآن مقدمه‌ایست برای اینکه بخوانیم تا بفهمیم و وقتی که فهمیدیم احتیاجی به تلاوت آن نداریم! نه اینگونه نیست. قرآن هم مقدمه است و هم در عین حال همراه ما است در متن و تا آخرین لحظات فعالیت‌های قرآنیمان همراه ماست و این موضوعیت قرآن است.
موسوی‌بلده عنوان کرد: چرا باید با تجوید، قرآن بخوانیم؟ در کنار لزوم صحیح خواندن قرآن با ترتیل و تجوید قرآن که پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز می‌خواندند و به آن نیاز داشتند نکته‌ای فنی وجود دارد و آن اینکه خداوند فرموده‌ است «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» ما این قرآن را خودمان فرستاده‌ایم و خودمان نیز حفظش می‌کنیم.
وی تصریح کرد: این به این معنا نیست که مسلمانان بروید خیالتان راحت باشد، هر بلایی خواستند سر قرآن بیاورند ما آن را حفظ می‌کنیم و شما بی‌خیال، چنانکه خداوند می‌گوید «من رازق هستم» و این به این معنا نیست که از سقف اتاقمان روزیمان می‌آید بلکه تهیه آن را برعهده ما گذاشته است والا مثل حضرت مریم(س) صبح، ظهر و شب از سقف خانه‌مان برایمان غذا بهشتی می‌آمد.
این مدرس قرآن اظهار کرد: آیه فوق به این معنا نیست که بشر و مسلمانان هیچ وظیفه‌ای در مقابل حفظ کردن قرآن ندارند بلکه تحت اراده عالیه خداوند و بهترین حافظان، افرادی هستند در زمین که موظفند تا این وظیفه را در زمین انجام دهند و این وظیفه برعهده قراء قرآن گذاشته شده است.
موسوی‌بلده ادامه داد: علمای علم تجوید در کنار پرداختن به مسئله معنوی انس با قرآن، تلفظ صحیح آیات و حروف قرآن را ماندگار کردند و لذا کدام کتاب و زبانی را می‌بینید که پس از گذاردن هزار و 500 سال که نواری از نحوه تلاوت پیامبر(ص) و امامان(ع) موجود نیست، امروزه ما تا 99 و نیم درصد مطمئن هستیم که این تلفظ حروف، همان تلفظ صدر اسلام و پیامبر(ص) است.
وی عنوان کرد: اگر تجوید و زنجیره تعلیم تجوید و قرائت قرآن نبود و اگر قاریان نبودند؛ امروزه عرب چه بلایی بر سر تلفظ قرآن می‌آورد، خدا می‌داند و تقصیر عرب نیست بلکه طبع انسان‌هاست که زمان، بر روی زبان اثرگذار است و امروزه حداقل این است که مصریان در تلفظ‌هایشان جیم را قاف می‌گویند و یا قاف را امروه همزه تلفظ می‌کنند و اگر تجوید نبود، مصریان می‌خواستند هر طور که دوست دارند به تلاوت قرآن بپردازند. این نقش تجوید قرآن و معلمان قرآن است.
موسوی‌بلده تصریح کرد: به نام 5 تن و خمسه طیبه، زندگی قرآنیم را مدیون پنج نفر می‌دانم و اجرشان را به صاحب قرآن وامی‌گذارم که اول پدرم بوده است که مرا از رفتن به جلسات قرآن من نکرد و با اینکه در سنین 10 سالگی دیر وقت از جلسات قرآن به خانه می‌آمدم، اما او در دل خواب بیدار می‌شد و درب منزل را برایم باز و از من حمایت می‌کرد.
وی ادامه داد: همچنین از مادرم که مشوق اصلی‌ام در این امر بود و در جمع فامیل من را تشویق به خواندن قرآن می‌کرد، سپس از معلم دوران مدرسه‌ام «آقای وطنی» که موجب شد تا ترس و اضطرابم از خواندن قرآن در جمع ریخته شود و امروزه قرآن را به صورت آهنگین تلاوت و قرائت کنم و تنها سالی آمد که به عنوان ستاره‌ای درخشید و رفت.
موسوی‌بلده اضافه کرد: همچنین از استادم محمدتقی مروت که در حال حاضر خارج از کشور هستند، به عنوان شخصی اثرگذار در امر تلاوتم بودند که بنیانگذار نهضت قرائت قرآن در کشور در قرون اخیر هستند و این جمله را استادی مصری درباره ایشان گفته است که «محمد رفعت در مصر بنیانگذار نهضت جدید تلاوت مصر است و محمد تقی مروت در ایران» او همزمان با اینکه خودش یاد می‌گرفت به ما هم آموزش می‌داد. اولین ایرانی و شیعه که در مسابقات بین‌المللی مالزی به مقام اول رسید قبل از پیروزی انقلاب ایشان بودند.
وی با اشاره به پنجمین نفر در زندگی قرآنیشان، ادامه داد: همسرم هستند که اگر حمایت‌های او نبود هرگز نمی‌توانستم فعالیت‌های قرآنی‌ام را انجام دهم. همین‌جا از فرزندانم و همسرم حلالیت می‌‌خواهم و از صاحب قرآن می‌خواهم که برایشان جبران کند.

captcha