بازار بورس برای رونق خود منتظر کاهش سود بانکی نباشد
کد خبر: 3273234
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
عضو کمیته فقهی سازمان بورس:

بازار بورس برای رونق خود منتظر کاهش سود بانکی نباشد

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام نظری اظهار کرد: رونق بازار بورس نیازمند طراحی مکانیزم‌هایی برای افزایش سود سهامداران توسط خود بازار سرمایه است؛ بنابراین این بازار برای بهبود وضعیت خود منتظر کاهش سود بانکی نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی، به بررسی تأثیر این مصوبه بر بازار بورس پرداخت و اظهار کرد: قطعا کاهش سود بانکی بر رونق بازار بورس بی تأثیر نیست و اگر افق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه روشن شود احتمالا باعث حرکت سرمایه‌ها به سمت این بازار خواهد شد.

حرکت سرمایه‌ها به بازار بورس با کاهش سود بانکی حتمی نیست

وی ادامه داد: البته این امر بر خلاف سایر اقتصادهای دنیا حتمی نیست و در اقتصاد ایران اگر سود بانکی کاهش پیدا کند لزوما باعث حرکت سرمایه‌ها به سمت بازار بورس نمی‌شود و افراد سرمایه‌ها را به سمتی خواهند برد که سوددهی بیشتری دارد و این امری کاملا طبیعی است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اغلب افراد، اهل ریسک نیستند در چه صورتی بازار بورس رونق پیدا خواهد کرد؟ اظهار کرد: افرادی که اهل ریسک نیستند عده خاصی هستند و اگر اغلب مردم مشاهده کنند تورم کاهش پیدا کرده و بازار سرمایه هم دارای سود بیشتری است، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس را خواهند پذیرفت.

بازار سرمایه زمینه‌های افزایش سود سهامداران را فراهم کند

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: اخیرا مشکلی که برای بازار بورس ما پدید آمد این بود که با کاهش ارزش سهام مواجه شدیم و این نشانه این است که ممکن است سرمایه‌گذاری کمتری در زمینه خرید سهام انجام شود و سرمایه‌ها به جای دیگر برود؛ چراکه وقتی افراد مشاهده کنند سرمایه‌گذاری در بازار بورس اهداف آنان را برآورده نمی‌کند طبیعتا سرمایه آنها به جای دیگر منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام نظری در پاسخ به این پرسش که آیا سودهای کنونی بانکی منطقی بوده و به گونه‌ای هست که انتظارات فعالان بازار سرمایه را برآورده کند؟ تأکید کرد: اگر می‌خواهیم بازار بورس به خوبی فعال باشد باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که نرخ سود خود بورس چشمگیر باشد و پیش‌بینی بنده این است که چون افق سرمایه‌گذاری در زمینه پتروشیمی بیشتر است، این بخش خواهد توانست سرمایه‌های بیشتری را جذب کند.

مطالب مرتبط
captcha