افزایش سود بانکی به ساختار اقتصادی کشور ضربه می‌زند
کد خبر: 1399498
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

افزایش سود بانکی به ساختار اقتصادی کشور ضربه می‌زند

گروه اقتصاد: به گفته زمانیان‌دهکردی، پرداختن سود بالا برای سپرده‌گذاری باعث می‌شود تا مردم به جای استفاده از سرمایه خود در فعالیت‌های تولیدی، به سمت سپرده‌گذاری بروند و این مسئله ممکن است برای جمع شدن سود در دست عده‌ای مناسب باشد اما به ساختار اقتصادی کشور ضربه می‌زند.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به تحلیل موضوع افزایش نرخ سود بانکی پرداخت و اظهار کرد: بحث افزایش نرخ سود بانکی در ارتباط با سپرده‌گذاری‌ها و پرداخت وام‌ها، در وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار است. بنده با چنین کاری موافق نیستم و در رابطه با معضلات افزایش سود بانکی باید بگویم وقتی برای سپرده‌گذاری، سود 26 درصد پرداخت کنیم، کسی به دنبال سرمایه‌گذاری نخواهد رفت و سرمایه‌گذاری، به‌خصوص در بخش تولید کاهش پیدا کرده و تاثیر منفی بر اقتصاد خواهد گذاشت.

افزایش سود بانکی به ساختار اقتصادی کشور ضربه می‌زند
وی افزود: اگر بانک‌ها می‌خواهند برای سپرده‌گذاری یا پرداخت وام، تا این اندازه سود پرداخت یا دریافت کنند و دولت نتواند یا نخواهد مانع آن شود؛ لازم است دولت در بخش تولید و کشاورزی یارانه پرداخت کند تا این دو مقوله آسیب چندانی نبینند. امروز، تولیدکنندگان ما با کمبود نقدینگی مواجه هستند و تنها نهادی که می‌تواند کمک حال آنان باشد بانک‌ها هستند و با افزایش سود بانکی، آنان چنین پشتوانه‌ای را از دست خواهند داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پرداختن سود بالا برای سپرده‌گذاری باعث می‌شود تا مردم به جای استفاده از سرمایه خود در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، به سمت سپرده‌گذاری بروند؛ چون راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر است و مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند. این مسئله ممکن است برای جمع شدن سود در دست عده‌ای از مردم مناسب باشد اما متاسفانه به ساختار اقتصادی کشور ضربه خواهد زد.

نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود
زمانیان ادامه داد: بنده با افزیش نرخ سود بانکی مخالفم؛ چرا که این امر در همه زمینه‌های اقتصادی مشکل اساسی ایجاد می‌کند و یکی از تاثیرات منفی‌اش این است که افراد به سودهای با ریسک پائین می‌رسند و و به اعتقاد من کار درستی نیست؛ مگر اینکه دولت راهکاری را برای استفاده از وجوه اداره شده در رابطه با زیرساخت‌های اقتصادی پیدا کند تا بین سود کلان بانکی و توجه به زیرساخت‌های اقتصادی، تعادل ایجاد شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر هدایت نقدینگی به سمت تولید، تصریح کرد: در شرایط فعلی که تورم بیش از 35 درصد است اگر بخواهیم نرخ تورم را متناسب با آن افزایش دهیم، دیگر، تولید سودی نخواهد داشت؛ اگر نرخ سود بانکی را روز به روز بیشتر کنیم و مردم هم پول خود را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند پول‌ها به سمت تولید نمی‌رود و این امر بزرگ‌ترین آسیب‌ افزایش نرخ سود است.

افزایش نرخ سود بانکی باعث هدایت نقدینگی به سوی فعالیت‌های مصرفی می‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به پرسشی درباره توجیهاتی که در رابطه با هماهنگی نرخ سود و تورم مطرح می‌شود اظهار کرد: ما تورم موجود را در ارتباط با نقدینگی می‌بینیم. وقتی ارتباط بین عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و عرضه‌ای وجود ندارد اما تقاضا بالا می‌رود همین امر باعث افزایش نقدینگی می‌شود و شاید هم بتوانیم نقدینگی را جمع کنیم اما اگر این هدایت نشود و کسی نخواهد از این پول استفاده کند به سمت کارهای غیراصولی و غیرمطمئن برای موارد مصرفی می‌رود اما در زیرساخت‌های اصلی اقتصادی صرف نمی‌شود و شاید فقط بر تورم تاثیرگذار باشد اما نمی‌تواند در زیرساخت‌های اقتصادی، تغییرات اساسی ایجاد کند.
نماینده شهرکرد در خانه ملت ادامه داد: به نظر می‌رسد در رابطه با، توجه به زیرساخت‌های اقتصادی با وجود افزایش نرخ سود بانکی، در صورتیکه سیستم بانکی برای جمع‌آوری نقدینگی، دولت را همراهی کند و دولت، مبالغی را به صنعت و زیرساخت‌ها‌ی اقتصادی و به‌خصوص در بخش کشاورزی و صنعت اختصاص دهد می‌توان به کاهش اثرات مخرب افزایش نرخ سود بانکی امیدوار بود اما بدون این روند، بدون شک اقتصاد کشور آسیب خواهد دید. مگر اکنون کارخانه‌های بزرگ و کوچک کشور، تا چه اندازه می‌توانند کار کنند که به سود 26 درصدی برسند که هم پول بانک را بدهند و هم اینکه مبلغی را پس‌انداز کنند.

بانک‌ مرکزی اعتقادی به افزایش سود بانکی ندارد
وی درپاسخ به پرسشی درباره مکانیزم‌های افزایش نرخ سود بانکی اظهار کرد: افزایش نرخ سود بانکی را هم شورای پول و اعتبار و هم هیئت دولت باید تصویب کنند و مجلس در این قضیه نقشی ندارد اما اگر طرح یا لایحه‌ای در چارچوب قانونی برای اظهارنظر به مجلس ارائه شود ما آن را بررسی خواهیم کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر بحثی در ارتباط با نرخ سود بانکی مطرح نیست و چیزی که وجود دارد این است که خود بانک‌ها درحال دامن زدن به این قضیه به صورت چراغ خاموش هستند و بانک مرکزی تاکنون چنین نقطه نظری نداشته است. بانک مرکزی اعتقادی به افزایش نرخ سود بانکی ندارد.

بین‌ بانک مرکزی و سایر بانک‌ها ناهماهنگی وجود دارد
وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل مقابله ضعیف بانک مرکزی با بانک‌های متخلف عنوان کرد: اگربانک مرکزی بخواهد، می‌تواند مانع از این رفتار بانک‌ها شود و جلوی آن‌ها را بگیرد؛ چون این بانک‌ها، زیرمجموعه بانک مرکزی هستند اما متاسفانه برخی از عوامل غیررسمی در ارتباط با این قضیه وجود دارند که برای به دست آوردن حداکثر سود از گرفتن پول مردم، دست به افزایش نرخ سود بانکی زده‌اند و به نظرم یک ناهماهنگی بین بانک مرکزی و بانک‌های زیرمجموعه‌اش وجود دارد که مانع از اصلاح امور می‌شود و ضرورت دارد شورای پول و اعتبار به آن سروسامان دهد.

مطالب مرتبط
captcha