اعلام جزئیات بیشتر از حادثه انفجار مسجد شیعیان در «القدیح»
کد خبر: 3307181
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱

اعلام جزئیات بیشتر از حادثه انفجار مسجد شیعیان در «القدیح»

گروه بین‌الملل: وزارت کشور سعودی با صدور بیانیه‌ای، جزئیاتی از حمله انتحاری به مسجدی در شهرک القدیح در استان قطیف، عاملان آن و اقدام‌های انجام شده علیه نیروهای داعش را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، روز جمعه،‌ اول خرداد در حمله‌ای انتحاری به مسجدی در شهرک القدیح هنگام نماز جمعه، دست‌کم ۲۱ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
 
در بیانیه وزارت کشور سعودی آمده است که مهاجم انتحاری، صالح بن عبدالرحمن القشعمی نام دارد و در اقدام خود، از ماده شدید الانفجار RDX استفاده کرده است.
 
پدر مهاجم از چندی پیش در بازداشت است
 
وزارت کشور سعودی افزوده است: القشعمی به دلیل وابستگی به تیمی تروریستی که فرمان‌های خود را از گروه داعش در خارج دریافت می‌کند، تحت تعقیب نیروهای امنیتی بود. این تیم اواخر رجب گذشته کشف شد و ۲۶ تن از اعضای آن که همگی تابعیت سعودی دارند، دستگیر شدند.

سرلشکر منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور هم در این باره گفته است: پدر مهاجم انتحاری از چندی پیش در بازداشت به سر می‌برد.
 
عاملان کشتن یک سرباز و سوزاندن جنازه او
 
در همین راستا، وزارت کشور سعودی در بیانیه خود افزود: پنج تن از اعضای این تیم تروریستی، در جنایت تیراندازی به یک گشت امنیتی هنگام عمل به وظیفه حراست از محوطه مخزنی استراتژیک در جنوب شهر ریاض در اواخر آوریل گذشته، دست داشتند. در این عملیات فرمانده گشت ماجد عائض الغامدی که سرباز بود، جان باخت. آن‌ها با آتش زدن جنازه او، آن را مثله کردند.
 
این بیانیه افزوده است: این پنج تن عبارتند از عبدالملک فهد عبدالرحمن البعادی، محمد خالد سعود الصمیمی، عبدالله سعد عبدالله الشنیبر، محمد عبدالرحمن طویرش الطویرش و محمد عبدالله محمد الخمیس.
 
وسایل ضبط شده
 
وزارت کشور سعودی ادامه داد: دو اسلحه کلاشنیکوف در مزرعه‌ای در استان القصب کشف و ضبط شد. آزمایش‌های جنایی نشان داد که همین دو اسلحه بودند که در جنایت به کار گرفته شدند. همچنین سه تفنگ تیربار دیگر به همراه چهارده خشاب، پنج تفنگ تیک تیرانداز، 9 کلت کمری به همراه ۱۲ خشاب، اسلحه سرد، ۲۳۰ کیلوگرم ماده نیترات آلمینیوم و نیترات پتاسیم که در ساخت مواد منفجره کاربرد دارد، جزوه‌های راهنمایی ساخت بمب و جزوه‌هایی حاوی فتاوای اندیشه گمراه هم کشف و ضبط شد.
 
دستگیری همدست عامل انتحاری
 
در بیانیه وزارت کشور سعودی همچنین آمده است: ۲۱ عضو دستگیر شده این تیم که افکار گروه تروریستی داعش را دارند، اقدام به جذب افراد به‌ویژه کم و سن و سال‌، جمع‌آوری پول برای عملیات، رصد تحرکات نیروهای امنیتی، جاسوسی از پایگاه‌های حساس، مخفی کردن افراد تحت تعقیب که مهاجم انتحاری شهرک القدیح از آن جمله است، می‌کردند. مشخص شد که عصام سلیمان محمد الداوود که از جمله افراد دستگیر شده است، به مهاجم انتحاری پناه داده بود.
 
این بیانیه افزوده است که دیگر دستگیرشدگان عبارتند از: احمد عبدالله عیسى العیسى، اسامة علی عبدالله العثمان، اسید عثمان احمد الدویش، دخیل شبیب دخیل الدوسری، سلیمان عبدالعزیز محمد الربع، صالح ابراهیم صالح النمی، صالح سعد محمد السنیدی، عبدالرحمن فهد عبدالله التویجری، عبدالله عبدالعزیز الهذال، عبدالله سلیمان عبدالله الفرج، عبدالله مشعل الکثیری، عثمان ابراهیم عبدالعزیز الخضیری، محمد حمد عبدالله الحمیدی، محمد ابراهیم محمد الحمدان، محمد حمدان حمود الرحیمی المطیری، محمد عبدالعزیز محمد الربع، معاذ عبدالمحسن عبدالله بن زامل، عبدالله عبدالعزیز محمد السعوی (۱۶ ساله) عبدالله عبدالرحمن سلیمان الطلق (۱۵ ساله) و صالح محمد صالح السعوی و (۱۵ ساله).

captcha