محافل انس با قرآن در سنگال برگزار شد
کد خبر: 3321837
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
به‌ مناسبت دهه اول رمضان؛

محافل انس با قرآن در سنگال برگزار شد

شعب خارجی: محافل انس با قرآن کریم در دهه اول ماه مبارک رمضان با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در «داکار» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در داکار، در راستای رسالت تبلیغی و قرآنی خود در برگزاری محافل ذکر و انس و شب‌های قرآنی در سنگال همکاری می‌کند.
براین اساس در دهه اول این ماه مبارک، مراسم شبی با قرآن در مسجد «مریدیه»، محفل انس با قرآن در حسینیه «اهل‌البیت(ع)» مرکز فرهنگی، شبی با قرآن در مؤسسه «حب طه»، محفلی نورانی در مؤسسه «مناهل الصفیه»، انس با قرآن در مدرسه «فرانکو عرب طاهر» و دانشگاه داکار و نشست «نقش طریقه‌های دینی در وحدت و صلح» برگزار شد.
شبی با قرآن در مسجد مریدیه
در پنجمین مراسم سالیانه شبی با قرآن در مسجد مریدیه محله نیار تال داکار، اشعار دینی از جمله اشعار شیخ احمد و بامبا، مؤسس مریدیه و مرثیه‌سرایی اجرا شد.
سپس، حسن ذاکری، رایزن فرهنگی کشورمان با بیان حدیث ثقلین از پیامبر اکرم(ص)، رمز هدایت و سعادت را عمل به سفارشات پیامبر(ص) که همان تمسک به قرآن و اهل البیت(ع) است، عنوان کرد.
محفل انس با قرآن در حسینیه اهل البیت(ع)
در مراسم شبی با قرآن حسینیه اهل البیت(ع) مرکز فرهنگی که چهار محفل انس با قرآن برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرادی، از کارشناسان دینی به بیان تفسیر موضوعی قرآن پرداخت و همگان را به لزوم بهره‌مندی بیشتر از این ماه الهی دعوت و بر تلاوت قرآن و تدبر در معانی و مفاهیم آیات قرآن تأکید کرد.
شبی با قرآن در مؤسسه حب طه
پانزدهمین دوره مراسم انس با قرآن مؤسسه حب طه موسوم به دوستان اهل‌البیت(ع) در محله «واکام» داکار برگزار شد؛ این مراسم با ختم قرآن، سرود و تواشیح آغاز، سپس بر همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله برپایی مجالس دینی و قرآنی تأکید شد.
محفلی نورانی در مؤسسه مناهل الصفیه
از دیگر برنامه‌های قرآنی داکار در ماه رمضان می‌توان به محفل شبی با قرآن به همت مؤسسه مناهل الصفیه در مسجد «مسالک الجنان» اشاره کرد؛ در این مراسم پس از تلاوت قرآن، رایزن فرهنگی کشورمان با خانم اندای امباکه، از خاندان مریدیه و از شخصیت‌های تأثیرگذار این طریقه و رئیس مؤسسه خیریه مناهل الصفیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
خانم امباکه با تأکید بر نقش مهم ایران در توسعه فرهنگ قرآنی، این امر را نشانگر اهتمام این کشور اسلامی به امور قرآنی و محافل دینی دانست.
وی برای همکاری‌های فرهنگی با مؤسسات مردم‌نهاد کشورمان در امور اجتماعی و خیریه اعلام آمادگی کرد.
انس با قرآن در مدرسه فرانکو عرب طاهر و دانشگاه داکار
جشن پایان سال تحصیلی مدرسه فرانکو عرب طاهر و کلوپ دانشجویی دپارتمان زبان عرب دانشگاه داکار، از دیگر برنامه‌هایی بود که در قالب محفل نورانی انس با قرآن با برنامه‌هایی همچون تلاوت قرآن، تبیین راهکارهای انس با قرآن و درک معنای آیات برگزار شد.
تبیین نقش طریقه‌های دینی در وحدت و صلح
نشست سالیانه منطقه «سین سالوم» با موضوع «نقش طریقه‌های دینی در وحدت و صلح»، با حضور شخصیت‌های دینی داکار برگزار و اسماعیل جوپ، اسلام‌شناس دانشگاه داکار و چیرنو احمد سی، فارغ‌التحصیل الازهر مصر دانشگاه الازهر نیز به عنوان سخنران اصلی به ایراد سخنرانی پرداختند.
در این نشست به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین تمامی طریقه‌های دینی در سنگال به عنوان مدلی برای تفاهم و زندگی همراه با صلح اشاره شد که برگرفته از دستورات اسلام مترقی و فقه پویای اسلامی است.
همچنین، بر نقش سازنده خلفا و علمای اسلامی تأکید شد تا مراکز دینی وابسته به تمامی طریقه‌ها ضمن همکاری با یکدیگر در جهت انسجام و وحدت امت اسلامی بکوشند.
بنابر اعلام این خبر، نظر به این‌که کشور سنگال به آیین‌های ماه مبارک رمضان به عنوان ماه نزول قرآن و ماه ذکر و دعا و عبادت توجه ویژه‌ای دارد، رایزنی فرهنگی سعی بر این دارد تا پایان ماه مبارک رمضان به اجرای برنامه‌های دینی و قرآنی بپردازد.
 
 

captcha