بقعه «آقا سیدعلی» لاهیجان در دست مرمت است
کد خبر: 3336981
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
باقریان خبر داد:

بقعه «آقا سیدعلی» لاهیجان در دست مرمت است

گروه اجتماعی: معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از آغاز اقدامات مرمتی بقعه آقا سیدعلی متعلق‌محله لاهیجان خبر داد.

محمدرضا باقریان، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، اظهار کرد: یکی از بناهای تاریخی و مذهبی گیلان متعلق به دوره قاجاریه، بقعه آقا سیدعلی در روستای متعلق‌محله ‌بخش رودبنه شهرستان لاهیجان است.

وی با بیان اینکه این بقعه به لحاظ نقاشی‌های مذهبی بر دیواره‌های داخلی و خارجی جایگاه ویژه‌ای در بین آثار کهن استان دارد، افزود: نقوش این بنا نشان از فرهنگ، هنر و نیز اعتقادات مذهبی مردمان این دیار دارد.

باقریان تصریح کرد: این نقاشی‌ها که در سال 1353 توسط آقاجان لاهیجانی ترسیم شده از نظر سبک جزو نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای مربوط به دوره قاجاریه با مضمون مذهبی است و با توجه به احادیث، روایات و آیات قرآن کریم، نقاش هنرمند آن دوره سعی کرده متون مذهبی را به تصویر در آورد.

وی افزود: در سال 88 فاز اول طرح مطالعه و مستندسازی تزئینات شرق گیلان زیرنظر کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان انجام شده و آسیب‌شناسی، سبک‌شناسی و ارائه آن ماحصل این طرح بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: علی‌رغم اینکه بقعه مذکور هنوز در فهرست آثار ملی ثبت نشده، در سال 89 عملیات استحکام‌بخشی و پاکسازی تصاویر و نقوش انجام شده و تا سال90 ادامه داشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به آسیب‌دیدگی سقف و دیوارهای بنای بقعه آقا سیدعلی اشاره کرد و گفت: اقدامات اولیه مرمتی بقعه متعلق محله از هفته پیش آغاز گردید.

به گزارش ایکنا، پرونده بقعه آقا سیدعلی جهت ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده و در دست اقدام است.

captcha