هدف از تأکید بر استقلال مدیریت حساب‌ها از بانک مرکزی در برنامه ششم
کد خبر: 3338196
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کامران ندری تشریح کرد:

هدف از تأکید بر استقلال مدیریت حساب‌ها از بانک مرکزی در برنامه ششم

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌ علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: اشاره به استقلال مدیریت حساب‌ها از بانک مرکزی در سیاست‌های برنامه ششم توسعه به این دلیل است که بانک مرکزی امکان اعمال مدیریت بر حساب‌های صندوق توسعه ملی را نداشته باشد.

کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر استقلال مدیریت حساب‌ها از بانک مرکزی در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه اظهار کرد: آنگونه که بنده در این مورد تحقیق کردم متوجه شدم که در حال حاضر حساب‌های صندوق توسعه ملی زیر نظر بانک مرکزی است و اشاره به استقلال مدیریت حساب‌ها از بانک مرکزی به این مورد ارتباط پیدا می‌کند.

برداشت از منابع صندوق توسعه ملی خلاف قانون است

وی ادامه داد: گفته می‌شود بانک مرکزی در سال‌های گذشته، هر زمانی که با مشکل مواجه شده است از این حساب برداشت کرده است که بر حسب ظاهر باید خلاف قانون باشد؛ چراکه بانک مرکزی بدون اجازه صندوق توسعه ملی نمی‌تواند از این حساب برداشت کند که البته بنده در این اقدام بانک مرکزی شک دارم و نمی‌توانم قاطعانه تأیید کنم که بانک مرکزی چنین اقدامی انجام داده باشد.

ندری اظهار کرد: گفته می‌شود به این دلیل که بانک مرکزی، دیگر چنین اقدامی را انجام ندهد، در سیاست‌های برنامه ششم توسعه به این مورد اشاره شده است و البته برای بنده عجیب به نظر می‌رسد که اولا بانک مرکزی چنین کاری را انجام  داده باشد و دوما اگرهم انجام داده باشد خلاف قانون است و کسی نمی‌تواند از این منابع بدون اجازه صندوق توسعه  ملی برداشت کرده باشد و نکته دیگر این است که اگر هم چنین اتفاقی رخ داده باشد  گنجاندن آن به عنوان یک سیاست کلی در برنامه ششم اندکی باعث تعجب است.

هدف استقلال مدیریت حساب‌ها از بانک مرکزی

وی افزود: بنده در مورد دلیل گنجاندن این بند در سیاست‌های برنامه ششم توسعه مطمئن نیستم اما ظاهرا پیشنهاد خود صندوق توسعه ملی بوده است و گویا هنگامی‌که از همه دستگاه‌ها خواسته‌اند دیدگاه خود را درباره این سیاست‌ها بیان کنند، چنین موردی در آن گنجانده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: هدف از این کار این است که امکان اعمال مدیریت بانک مرکزی بر حساب‌های صندوق توسعه ملی از آن گرفته شود و البته همه این موارد حدس و گمان است.

مکانیزم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

ندری در پاسخ به این پرسش که مکانیزم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به چه شکلی است؟ گفت: صندوق توسعه ملی، همانگونه که از نام آن پیداست، صندوقی است که تأسیس شد تا مازاد درآمدهایی که از بودجه دولت جدا می‌شود در این صندوق قرار گیرد و یک هیئت‌مدیره برای این صندوق انتخاب شد تا این منابع را طبق ضوابط خاصی در اختیار بخش خصوصی برای فعالیت‌های توسعه‌ای قرار دهند و بیشتر اهداف توسعه‌ای دارد.

وی در پایان گفت: این صندوق همانند یک بانک توسعه‌ای عمل می‌کند اما بانک نیست و بر‌اساس قرارداد خاصی، اختیار بخشی از منابع خود را به بانک‌ها داده است و بانک‌ها برخی از مشتریان خود که شرایط استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را دارند را مشخص می‌کنند و به هیئت‌مدیره صندوق معرفی کرده و این افراد می‌توانند از این تسهیلات که عمدتا تسهیلات ارزی است، طبق دستورالعمل‌های صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

مطالب مرتبط
captcha