آثار توافق هسته‌ای بر نظام بانکی کشور
کد خبر: 3095707
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کامران ندری تشریح کرد:

آثار توافق هسته‌ای بر نظام بانکی کشور

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: اگر محدودیت‌های نظام بانکی برداشته شود مبادلات اقتصادی ما در عرصه بین‌المللی با سهولت بیشتری انجام شده و قطعا می‌تواند در اقتصاد کشور تأثیر مثبت داشته باشد.

کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بررسی آثار اقتصادی تفاهم هسته‌ای لوزان پرداخت و اظهار کرد: این تفاهم که در لوزان صورت گرفت، در این مدت حدودا سه‌ماهه باقی‌مانده تا حصول توافق نهایی، فقط می‌تواند اثر روانی بر بازارها داشته باشد و چون مردم جلونگر هستند براساس این جلونگری برنامه‌ریزی اقتصادی انجام می‌دهند.

توسعه فعالیت‌های اقتصادی با تفاهم لوزان

ندری ادامه داد: از این جهت این تفاهم می‌تواند در این فاصله در فعالیت‌های اقتصادی تأثیر مثبت داشته باشد و چشم‌اندازی که احتمالا وجود دارد این است که فعالیت‌های اقتصادی توسعه و گسترش پیدا کرده و محدودیت‌ها و موانعی که تولیدکنندگان، به ویژه در رابطه با واردات کالاهای اولیه داشتند برداشته می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: براساس تفاهم صورت گرفته، محدودیت‌های بانکی برداشته می‌شود و براساس این چشم‌انداز کوتاه‌مدت، فعالان اقتصادی از همین الان فعالیت‌هایشان را ساماندهی می‌کنند؛ بنابراین چنین تفاهمی این تأثیر تقریبا مثبت را در کوتاه‌مدت، یعنی در این چند ماهه تا توافق نهایی خواهد داشت.

رفع تحریم‌ها همه مشکلات اقتصادی را برطرف نمی‌کند

وی به آثار انعقاد توافق نهایی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: اگر توافق نهایی منعقد شود طبعا این اثرات مثبت که بدان اشاره شد را در ماه‌های بعدی تشدید خواهد کرد و در سمت اصلی اقتصاد یعنی تولید، محدودیت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و این هم مثبت است اما اگر بخواهیم به اهداف بلند‌مدتمان که در سند چشم‌انداز آمده است، دست پیدا کنیم صرفا با رفع تحریم‌ها محقق نمی‌شود.

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تأکید کرد: اقتصاد ما دارای برخی مشکلات ساختاری است که باید این  مشکلات ساختاری را در برنامه ششم توسعه به تدریج مرتفع کنیم تا بتوانیم به اهداف بلندمدت‌مان همانند سند چشم‌انداز توسعه دست پیدا کنیم وگرنه به صرف برداشته شدن تحریم‌ها این مشکلات حل نمی‌شود.

تأثیر توافق هسته‌ای بر نظام بانکی

ندری در پاسخ به این پرسش که تأثیر توافق هسته‌ای بر نظام بانکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: یکی از مواردی که در این تفاهم بسیار بر آن تأکید شد که به محض انجام توافق نهایی باید بلافاصله تحریم‌های مربوط به آن برداشته شود، محدودیت‌ها و موانعی بود که در نظام بانکی به وجود آمده است و این امر به دلیل اهمیتی است که نظام بانکی در اقتصاد کشور دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در پایان عنوان کرد: اقتصاد دنیا بر پایه مبادله می‌چرخد و این مبادلات در نظام بانکی تسویه می‌شود. وقتی نظام بانکی با مشکل مواجه باشد، نظام مبادله با مشکل مواجه می‌شود و مبادلات به سختی و کندی انجام می‌شود اما اگر این محدودیت‌های نظام بانکی برداشته شود مبادلات اقتصادی ما در عرصه بین‌المللی با سهولت بیشتری انجام شده و قطعا می‌تواند در اقتصاد کشور تأثیر مثبت داشته باشد.

captcha