ضعف دیپلماسی اقتصادی؛ مانع استفاده مناسب از منابع بانک توسعه اسلامی
کد خبر: 3367055
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
کامران ندری عنوان کرد:

ضعف دیپلماسی اقتصادی؛ مانع استفاده مناسب از منابع بانک توسعه اسلامی

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: نمایندگان ایران در بانک توسعه اسلامی، نمایندگانی فعال نیستند و نمی‌توانند ارتباط مناسبی با این نهاد در راستای استفاده بهینه از منابع آن برقرار کنند.

کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ابلاغ «قانون اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی» توسط رئیس‌جمهور اظهار کرد: متأسفانه ما سال‌هاست که عضو بانک جهانی هستیم و چنین منابعی را در اختیار این نهاد هم قرار داده‌ایم اما از امکاناتی که بانک جهانی در اختیار کشورها قرار می‌دهد استفاده‌ای نمی‌کنیم.

ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش سرمایه ایران در بانک توسعه اسلامی کاری بیهوده است؟ اظهار کرد: اینکار بیهوده نیست؛ چراکه ما نمی‌توانیم عضویت خود در سازمان‌های بین‌المللی را ملغی کنیم اما اینکه نتوانستیم از امکاناتی که چنین نهادهایی فراهم می‌کنند استفاده کنیم، نشان‌دهنده دیپلماسی ضعیف ما در بعد اقتصادی است.

ندری تأکید کرد: نمایندگانی که به این سازما‌ن‌ها ارسال می‌کنیم، فعال نیستند و به طور کلی به لحاظ  دیپلماتیک نمی‌توانیم ارتباطات خوبی با سازمان‌هایی که عضو آنها هستیم برقرار کنیم و صرف عضویت در این سازمان‌ها برای استفاده مناسب از منابع آنها کفایت نمی‌کند.

سازوکار استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی

وی افزود: در چنین سازمان‌هایی و از جمله بانک توسعه اسلامی مبنای استفاده از منابع، رأی‌گیری است و برای موفقیت در این کار باید بتوانیم رأی کشورها را جمع کنیم و نمایندگان ما نمی‌توانند با سایر کشورها ارتباط مناسبی برقرار کنند تا در جایی که در مورد مسئله‌ای مرتبط با ایران رأگیری صورت می‌گیرد بتوانند رأی آن کشورها را داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: مسئله صرفا در مورد بانک توسعه اسلامی نیست بلکه در کل، همه نمایندگانی که به سازمان‌های بین‌المللی فرستاده‌ایم نمایندگانی نبوده‌اند که این توانایی را داشته باشند که بتوانند از امکانات این سازمان‌ها برای کشور استفاده کنند.

استفاده ضعیف ایران از منابع بانک توسعه اسلامی

ندری در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا ما نیازمند استفاده حداکثری از منابع بانک توسعه اسلامی هستیم؟ اظهار کرد: بله و اگر اعلام کنیم نیازمند استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی نیستیم، همانند این است که اعلام کنیم سازمان ملل مدام بر علیه ما قطعنامه صادر می‌کند بنابراین باید از سازمان ملل بیرون بیائیم اما در این صورت شرایط بدتر می‌شود چرا که نه تنها از منابع آن استفاده نمی‌کنیم بلکه گاهی اوقات قطعنامه‌هایی را هم بر علیه ما صادر می‌کنند؛ بنابراین باید عضو این سازمان‌ها باشیم اما دیپلماسی خود و مخصوصا دیپلماسی اقتصادی را فعال‌تر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت استفاده کنونی از منابع بانک توسعه اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: وضعیت استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی بسیار ضعیف است اما در مورد اینکه آیا در مواقعی که اقدامات لازم صورت گرفته است، بانک توسعه اسلامی همکاری‌های لازم را انجام داده است یا خیر باید از بخش بین‌الملل وزارت اقتصاد جویا شد اما در مجموع، ضعف دیپلماسی اقتصادی ما باعث عدم استفاده لازم از منابع بانک توسعه اسلامی شده است.

اکبر ابراهیمی

مطالب مرتبط
captcha