امام رضا(ع)؛ تجلی اسم اعظم «رئوف» خداوند‌
کد خبر: 3349612
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶

امام رضا(ع)؛ تجلی اسم اعظم «رئوف» خداوند‌

گروه اندیشه: امام رضا(ع) ملقب به امام‌الرئوف است و حاجت تمام حاجتمندان را روا می‌کند، نقل‌ شده است که امام رضا(ع) تجلی اسم اعظم رئوف خداوند است و حتی قبول مسئولیت ولیعهدی مأمون نیز به‌خاطر مقام رأفت و مهربانی ایشان بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، تولد امام رضا(ع) در یازدهم ذی‌القعده سال صد و چهل و هشت در مدینه بوده است، مادرش نجمه و پدرش موسی‌بن جعفر(ع) می‌باشد، نامش علی و القابش رضا، صابر، رضی و وفی بوده و کنیه‌اش ابوالحسن چهارم می‌باشد.
در سن سی و چهار سالگی به امامت ذسید و بعد از بیست و یک سال امامت، در سن پنجاه و پنج سالگی در اخر ماه صفر سال 203 هجری به‌دست مأمون به شهادت رسید.
امام صادق(ع) چندین بار به فرزندش امام کاظم(ع) گفته بود که: «عالم آل‌محمد در صلب توست ای کاش او را درک می‌کردم او همنام امیرالمؤمنین علی(ع) است.
به امام جواد(ع) گفتند که چرا به پدرتان رضا می‌گویند؟ فرمود: زیرا همان‌طور که دوستان و یارانش از او راضی بودند، دشمنانش نیز از او راضی بودند.

اصحاب امام رضا(ع)

ده‌ها نفر در مکتب امام رضا(ع) به شاگردی پرداخته‌اند که شیخ طوسی در رجال خود نام 17 نفر از یاران حضرت را ذکر کرده است از جمله احمدبن ابی‌نصر بزنطی، احمد بن محمد بن عیسای اشعری، ادریس بن عیسای اشعری، عبدالله بن جندب بجلی، حسن بن عیسای اشعری، ادریس بن عیسای اشعری، عبدالله بن جندب بجلی، حسن بن علی وشاء ، محمدبن فضیل کوفی، اباصلت هروی، زکریا بن آدم که به امام عرض کرد می‌خواهم از قم به جائی دیگر مهاجرت کنم امام فرمود: این‌کار را نکن.زیرا به برکت تو از مردم قم بلادفع می‌شود چنان‌که به برکت پدرم موسی بن جعفر(ع) بلا از بغداد دفع می‌گردد و باز آمده است که علی بن مسیب به امام رضا(ع) عرض کرد: راه من از شما بسیار دور است و من نمی‌توانم هر وقت لازم شد خدمت شما برسم از چه کسی علم دین را فرا بگیرم؟ فرمود: از زکریا بن آدم قمی که در امور دین و دنیا مورد اعتماد است و باز روایت شده که سالی امام رضا(ع) به مکه مشرف شد و این زکریا بن آدم در محمل حضرت، هم ردیف و مصاحب آن حضرت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با تبریک به‌مناسبت ایام ولادت امام رضا(ع) و دهه کرامت، گفت: بالاترین حدیثی که از امام رضا(ع) نقل‌ شده حدیث سلسلةالذهب است که در سفر ایشان به خراسان و در شهر نیشابور بیان‌ شده است.

وی افزود: در این حدیث آمده است که «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا؛ کلمه «لا اله الا الله» قلعه من است، پس هر که در آن قلعه وارد شود، از عذاب من در امان است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به ادامه حدیث عنوان کرد: در ادامه امام رضا(ع) این حدیث می‌فرماید به شروط کلمه «لا اله الا الله»، و من از شروط آن هستم‏.

وی در مورد معنای این حدیث، بیان کرد: توحید در صورتی درست است که انسام ولایت را قبول داشته باشد و این حدیت بالاترین نصیحت امام رضا(ع) است که ده‌ها و بلکه صدها کتاب در مورد آن نوشته‌ شده است.

امام رضا(ع)؛ تجلی اسم اعظم رئوف خداوند است

حجت‌الاسلام میرعمادی با اشاره به جایگاه امام رضا(ع)، تصریح کرد: ایشان ملقب به امام الرئوف است و حاجت تمام حاجتمندان را روا می‌کند، نقل‌ شده است که امام رضا(ع) تجلی اسم اعظم رئوف خداوند است و حتی قبول مسئولیت ولیعهدی مأمون نیز به خاطر مقام رأفت و مهربانی ایشان بوده تا در حق شیعیان کمتر ظلم شود.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که ماه ذیعقعده به برکت وجود امام رضا(ع) از حرمت و احترام خاصی برخوردار است، گفت: ماه ذیقعده جزء ماه‌های حرام بوده که جنگ در آن حرام دانسته شده است. وی عنوان کرد: این در حالی است که رژیم آل‌سعود که خادم‌الحرمین هستند در این ماه بلاهای زیادی را به سر مردم یمن می‌آورند و بمب بر سر این مسلمانان می‌ریزند.

وی بر ضرورت آشنایی با معارف علی ابن موسی الرضا(ع) به‌ویژه در دهه کرامت تاکید کرد و افزود: سراسر زندگی این امام همام الگو و درس بوده که بایستی در زندگی خود از این معارف ارزشمنده بهره‌مند شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد از ویژگی‌های امام رضا(ع) را مسئله عطوفت، مهربانی، قاطعیت و سیاست ایشان دانست و گفت: این امام بزگوار نسبت به دوستان رئوف و مهربان بود از این‌رو ایشان را «امام رئوف» می‌نامند زیرا هیچ‌کس از در خانه ایشان ناامید نمی‌شود لذا ایشان تجلی اسم اعظم «رئوف» است.

حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان این‌که پذیرش ولایت‌عهدی امام رضا(ع) از طریق مردم برای جنبه رئوف بودن ایشان بوده است، تصریح کرد: این امام همام حاضر بود این مسئولیت خطیر را بپذیرد تا فشارهایی که بر شیعیان وارد می‌شد کم شود و در برخورد با خلفای عباسی سیاست قاطعیت را در پیش گرفت.

captcha