برگزاری مسابقات قرآن از توان آموزش و پرورش خارج نیست/ ستاد عالی، ناظر بر تغییرات
کد خبر: 3351726
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
حجت‌الاسلام حسینی:

برگزاری مسابقات قرآن از توان آموزش و پرورش خارج نیست/ ستاد عالی، ناظر بر تغییرات

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه آموزش و پرورش توان برگزاری مسابقات قرآن از مرحله آموزشگاهی تا کشوری را دارد گفت: سطح مسابقات این وزارتخانه با مسابقات شکوفه‌ها تفاوتی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش، گفت: در بحث همکاری بین آموزش و پرورش و سازمان اوقاف در خصوص برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها، بحث، بحث واگذاری مسابقات شکوفه‌ها به آموزش و پرورش نبوده است.
وی افزود: اعلام کرده‌ایم که مسابقات قرآن شکوفه‌ها با همکاری وزارت آموزش و پرورش یک سال به صورت آزمایشی آن هم در بخش‌های ویژه اجرا شود.

جزئیات همکاری با آموزش و پرورش هنوز مشخص نشده است
حسینی با بیان اینکه کلیات برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها در ستاد عالی مسابقات قرآن کشور به تصویب رسیده است اما جزئیات این کار هنوز مشخص نیست، عنوان کرد: طی هفته‌‌های آینده بررسی می‌کنیم که آیا می‌توانیم در خصوص برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها با آموزش و پرورش همکاری داشته باشیم یا نمی‌توانیم.
وی با اشاره به برگزاری دو مسابقه قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها برای کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: ما در سازمان اوقاف توان این را نداریم که مسابقات قرآن آموزش و پرورش را برگزار کنیم چرا که گسترده مسابقات آموزش و پرورش نسبت به مسابقات ما چندین برابر است؛ آموزش و پرورش مسابقات قرآن دانش‌آموزی را از مرحله آموزشگاه شروع می‌کند تا به مرحله کشوری برسد اما ما در سازمان اوقاف خیلی کلان‌تر برگزار می‌کنیم و در مسابقات قرآن شکوفه‌ها مراحل شهرستانی، استانی و کشوری داریم.
حسینی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش مسابقات قرآن دانش‌آموزی را از مرحله آموزشگاهی برگزار کرده و برای هر یک از پایه‌های تحصیلی نیز مسابقاتی مجزا برگزار می‌کند اما ما مسابقات قرآن را به دو گروه زیر 16 سال و بالای 16 سال تقسیم‌بندی می‌کردیم.

آموزش و پرورش توانایی برگزاری مسابقات از آموزشگاهی تا کشوری را دارد
وی یادآور شد: برگزاری مسابقات قرآن چیزی نیست که از تخصص آموزش و پرورش خارج باشد؛ چرا که آموزش و پرورش 33 سال تجربه برگزاری مسابقات قرآن دانشگاهی از آموزشگاه تا کشوری را دارد و نه تنها برگزاری مسابقات در مرحله آموزشگاهی را می‌تواند، بلکه برگزاری مسابقات در مرحله کشوری را نیز توانایی دارد و مسابقات کشوری دانش‌آموزی از نظر سطح برگزاری تفاوتی با مسابقات کشوری شکوفه‌ها ندارد.
حسینی عنوان کرد: مجری، همان مجری است، داوران همان داوران هستند، آیین‌نامه مسابقات را هم سازمان اوقاف ابلاغ می‌کند و اینکه کدام داوران صلاحیت داوری دارند نیز از سوی سازمان اوقاف تعیین می‌شود پس موضوع، موضوعی نیست که آموزش و پرورش بتواند بدون در نظر گرفتن استانداردها اقدام به برگزاری مسابقات قرآن کند.
وی در ادامه گفت: با توجه به گسترده بودن مسابقات قرآن دانش‌آموزی از سطح آموزشگاهی تا کشوری و مسابقات مجزا برای هر یک از پایه‌های تحصیلی، ما این امکان را در سازمان اوقاف نداریم که برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی را عهده‌دار شویم اما وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در بخش‌هایی به ما کمک کند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: همچنین در رشته‌های حاضر در مسابقات قرآن شکوفه‌ها امکان پایه‌ای و آموزشگاهی برگزار کردن، وجود ندارد؛ چرا که به عنوان مثال ما در رشته حفظ کل در همه آموزشگاه‌ها حافظ کل قرآن که در سطح کشوری قدر باشد، نداریم که بتوانند با هم رقابت کنند پس نمی‌توانیم چنین مسابقاتی را در سطح آموزشگاهی داشته باشیم؛ در این حوزه‌ها باید همفکری‌ها و تعاملاتی باشد تا ببینیم این مسابقات را به چه شکلی می‌توانیم برگزار کنیم.

هیچ نگرانی بابت برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها با همکاری آموزش و پرورش وجود ندارد
حسینی ادامه داد: در صورتی که مسابقات قرآن شکوفه‌ها با همکاری آموزش و پرورش برگزار شود هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و بنده هنوز نتوانستم کشف کنم که در این صورت چه چیزی از دست می‌رود که برخی‌ها بابت این موضوع نگران هستند! چرا که سبک برگزاری مسابقات سبک ما است، دستورالعمل، دستورالعمل ما است و نظارت فنی هم برای ماست.
وی یادآور شد: همچنین ستاد عالی مسابقات قرآن کشور ناظر بر این موضوع است و تمامی تصمیمات از سوی این ستاد گرفته می‌شود؛ ضمن اینکه تفاهم‌نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه یک ساله آن هم بر سر بخش کوچکی از این مسابقات است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: طی دو هفته آینده جمع‌بندی نهایی در خصوص نحوه همکاری سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود که گزارش نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

captcha