نرفتن به نمایشگاه فرانکفورت ننگ نیست/ اولویت با عزت اسلامی است، نه شوکت نشر
کد خبر: 3382654
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب:

نرفتن به نمایشگاه فرانکفورت ننگ نیست/ اولویت با عزت اسلامی است، نه شوکت نشر

گروه ادب: مدیر انتشارات جمال با بیان اینکه نرفتن به نمایشگاه کتاب فرانکفورت ننگ نخواهد بود، گفت: اولویت در این باره با عزت اسلامی و ایرانی است نه شوکت نشر و صنعت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: نمایشگاه‌های خارج از کشور فرصت مناسبی برای نشان دادن قدرت فرهنگی و نشر کشور است و نشر ایران متاسفانه تاکنون در زمینه بین‌الملل رفتارهای حرفه‌ای نداشته است و دو سالی است که مقداری نشر ایران به سمت حرفه‌ای شدن در عرصه حضور گام برمی‌داشت و شاید بین‌المللی‌ترین نمایشگاه کتاب ایران در خارج از کشور، نمایشگاه مسکو بود و آن هم خالی از نقد نبود، اما به هر حال قابل قبول بود و امیدوار بودیم نمایشگاه فرانکفورت که با چندین تشکل بزرگ برگزار می‌شود، یکی از بهترین برگزاری‌های نمایشگاه و عرضه بین‌المللی نشر ایران باشد و تمهیدات زیادی طی چند ماه گذشته توسط تشکل‌ها انجام شده بود که آنها یک نمایشگاه خوب را ارائه دهند.
وی افزود: نماشگاه فرانکفورت شعاری دارد که هم فرهنگ، اقتصاد و هم سیاست را نشانه گرفته است و در همه نمایشگاه‌ها به گونه‌ای هم فرهنگ و هم اقتصاد و هم سیاست خود را مدیریت، هدایت و بهره‌برداری می‌کنند.

حفط اعتلای اسلام در حضور یا غیاب ایران در نمایشگاه فرانکفورت

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب ادامه داد: ما طی سال‌های مختلف شاهد مشکلات متعدد کشورهای گوناگون در نمایشگاه فرانکفورت بوده‌ایم، می‌بینیم و خواهیم بود و این نمایشگاه عرصه قدرت‌نمایی مدیران فرهنگی و سیاسی غرب به ویژه آلمان است و بقیه نمایشگاه‌های بین‌المللی هم خالی از این توجهات نیست و حتی در کم‌رنگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی از حیث سیاسی یعنی ایران، باز هم نکات سیاسی دیده می‌شود و در نمایشگاه ایران هم از بعد داخلی و خارجی، نتایج سیاسی و رفتارهای سیاسی بر نمایشگاه حاکم است.

وی تصریح کرد: اما آنچه برای ایران به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران اصالت دارد، این است که به اعتلای اسلام و نظام جمهوری اسلامی و اعتلای عزت ایرانی بیندیشد و حضورش در هر نمایشگاهی باید با حفظ این اصل حضور یابد یا غایب باشد و نمایشگاه فرانکفورت، نه رفتن و نه نرفتنش اصالت دارد و اصالت به این است که باید عزت اسلامی ـ ایرانی ما حفظ شود و ببینیم در کدام یک این اصالت و عزت اسلامی تبلور می‌یابد.

دعوت از سلمان رشدی در نمایشگاه فرانکفورت؛ بدآرایی علیه اسلام

این ناشر با اشاره به اینکه امسال شخصی که خودش را به عنوان شوالیه انگلستان جهت رویارویی با اسلام و پیامبر مهربانی(ص) معرفی کرده‌، نمایشگاه را آغاز می‌کند و از سوی دیگر یک کشور بزرگ مانند اندونزی، به عنوان کشور مسلمان، میهمان ویژه نمایشگاه است، ادامه داد: وقتی در پیشانی نمایشگاه قبل از برگزاری آن، دو خبر در کنار هم قرار می‌گیرد؛ یک خبر اینکه سخنران نمایشگاه فردی است که به اسلام و پیامبر(ص) توهین و جسارت کرده و ایشان را به تمسخر گرفته و در این زمینه کتابی نوشته که بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان جهان را دچار آسیب ذهنی و عاطفی کرده و از سوی دیگر اندونزی به عنوان کشور مسلمان، میهمان ویژه این نمایشگاه است، دقیقا دهن‌کجی و نوعی بدآرایی علیه اسلام و به رخ کشیدن توانمندی و جسارت برای آسیب رساندن به عواطف مسلمین است.

وی با اشاره به واکنش ایران نسبت به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه فرانکفورت بیان کرد: به یقین نه یک ناشر ایرانی و نه یک مسئول ایرانی نمی‌تواند به راحتی از کنار این موضوعات بگذرد. تا الان هم وزارت ارشاد برخورد مناسب و خوبی داشته و اعلام اعتراض کرده و هم تشکل‌ها نامه اعتراض‌آمیزی به مسئول نمایشگاه فرانکفورت نوشته‌اند، هر چند از حیث فنی پاسخ رئیس نمایشگاه را طبیعی می‌دادند، اما سنخی از گستاخی در پاسخ آنها هست که «ما از این روند خوشحالیم و اگر نمی‌توانید تحمل کنید تقصیر خودتان است»، که به نظر می‌رسد شیوه درستی نیست و ما باید یک نوع برخورد عاقلانه، سیاستمدارانه، هوشیارانه و فعال در قبال این حرکت و رفتار داشته باشیم.

تهدید را به فرصت استثنایی به نفع نظام تبدیل کنیم

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب در ادامه عنوان کرد: مسئولان در حال گفت‌وگو و تدبیر هستند. نگاه خاصی که به آن رسیده‌ام را نمی‌گویم، اما به طور کلی می‌گویم که باید ما این تهدید را به فرصت استثنایی به نفع نظام تبدیل کنیم و این شدنی است و در حال گفت‌وگو کنیم و حتی می‌شود با حضور ویژه، فعال بود و اگر قرار بر نرفتن باشد، با نرفتن ویژه. که در این دو زمینه پیشنهاداتی داده شده و منتظریم که ببینیم پاسخ مسئولان ایران طی امروز چیست.

وی اظهار کرد: در مورد پیشنهاداتی که در رابطه با رفتن یا نرفتن داده شده، نمی‌خواهم صحبت کنم، هر چند پیشنهادها مبنی بر این بوده که تهدید را تبدیل به فرصت کنیم، اما جان کلام یکی است و آن اینکه، رفتن یا نرفتن اصالت ندارد، نرفتن با وجود هزینه‌ای که کرده‌ایم ننگ به شمار نخواهد رفت، وقتی که عزت فرهنگ اسلامی ایرانی را نشانه بگیرند و نرفتن تأثیرگذار داشته باشیم و به این گزینه فکر کنیم که راهکار بهتری در پیش گرفته شود؛ چرا که این موضوع از دست یک ناشر یا تشکل خارج است.

امور مسائل سیاسی را مقدم بر مسائل فرهنگی می‌دانیم

مدیر مسئول انتشارات جمال یادآور شد: نمایشگاه‌های بین‌المللی فرصتی برای ارائه نشر و قدرت فرهنگی است، اما زمانی که قرار باشد قدرت سیاسی و فرهنگی کفر بر ارائه قدرت نشر غلبه کند، در این امور مسائل سیاسی را مقدم بر مسائل فرهنگی می‌دانیم و نمی‌گوییم رفتار حرفه‌ای می‌گوید، کتاب جدا، سیاست جدا، چرا که اینها به هم گره خورده و اولویت هم با عزت اسلامی ایرانی است، نه با شوکت نشر و صنعت.

captcha