نسخ خطی مراسم شبیه‌خوانی به‌روزرسانی شوند
کد خبر: 3388678
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷

نسخ خطی مراسم شبیه‌خوانی به‌روزرسانی شوند

گروه هنر: یکی از شبیه‌خوانان شهرستان خوشاب با بیان اینکه برگزاری مراسم شبیه‌خوانی در شهرستان قدمتی قریب به 200 سال دارد، گفت: با تربیت شاگردانی مخلص و عاشق ائمه اطهار(ع) می‌توان نسخ خطی را به روزرسانی کرده، تحریفات و اشکالات آن‌ها را حذف و یک منبع غنی برای همه تهیه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، شبیه‌خوانی نمایشی است آئینی از وقایع عاشورا و حوادث کربلا با بعد رسانه‌ای بسیار قوی که نه تنها بر بزرگسالان بلکه تأثیری عمیق و شگرف در ذهن کودکان و بزرگان دارد و تا ابد همچون لوحی ماندگار می‌سازد تا جایی که رضاخان ملعون، برگزاری این آئین دینی را ممنوع کرد.

شبیه‌خوانی نمایشی قوی از وقایع عاشورا در غیبت رسانه‌ها و مطبوعات

شبیه‌خوانی در نبود رسانه‌ها و مطبوعات در روستاها و شهرهای کوچک از زمان قدیم یکی از بهترین و مؤثرین تبلیغات دینی و زنده نگه داشتن یاد عاشورا و حفظ شعائر دینی در ذهن‌ها به شمار می‌رفته و از آن جهت که تصویری است، مردم وقایع را کاملا از نزدیک حس و درک می‌کنند اما این مراسم نقاط ضعفی هم دارد از آن جمله می‌توان به تحریفات وارد شده به این آئین نمایشی و دینی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام سید‌مرتضی حسینی، یکی از شبیه‌خوانان شهرستان خوشاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: مراسم و آئین‌های نمایشی که در گذشته اجرا می‌شد، از قداست خاصی برخوردار بود و افرادی هم که این مراسم‌ها را برگزار می‌کردند، بیشتر برای رضای خدا فعالیت داشتند و اکثرا افراد پاک و خالصی بودند گرچه سطح دانش پایین و سواد کمی داشتند.

وی ادامه داد: ولی امروزه سطح و دانش افراد زیادتر شده و شعرها و مطالب به روزتر و از امکانات بالاتری نسبت به قدیم برخوردار شده‌اند اما در بعضی نقاط آن خلوص قدیمی کمرنگ شده است این در حالی است که هنرمندان این نمایش از تجهیزات بهتری برای برگزاری مراسم برخوردار شده‌اند.

این مداح اباعبدالله الحسین(ع) با بیان اینکه اداره ارشاد در دوره‌ای به دنبال گردآوری و ثبت نسخه‌های قدیمی شبیه‌خوان‌ها بود ولی متأسفانه برخی افراد همکاری نکردند، ابراز کرد: از لحاظ محتوایی نسخه‌های قدیمی نسخه‌های کامل و دارای بار معنایی خوبی بودند اما برخی تحریفات هم داشتند که امروزه نسخه‌های جدید نیز برگرفته از همان نسخه‌های قدیمی هستند.

برگزاری مراسم شبیه‌خوانی در خوشاب با قدمتی 200 ساله

این ذاکر اهل بیت ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه سه نسل از خانواده خودشان شبیه‌خوان بوده‌اند و برگزاری این مراسم در شهرستان خوشاب قدمتی قریب به 200 سال دارد، اظهار کرد: با تربیت شاگردانی مخلص و عاشق ائمه اطهار(ع) می‌توان نسخ خطی را به روزرسانی کرده، تحریفات و اشکالات آن‌ها را حذف و یک منبع غنی برای همه تهیه کرد.

عزتی، یکی از مربیان قرآن در این  مورد به خبرنگار ما گفت: شبیه‌خوانی در روستاها و شهرهای کوچک علاوه بر زنده نگداشتن شعائر اسلامی و دینی، محلی است برای وحدت مسلمان و برگزاری صله رحم که این تجمع و وحدت را بیشتر می‌توان در نمازهای عید فطر و نماز جمعه مشاهده کرد.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد شهرهای کوچک که در نقاط دور دست زندگی می‌کنند و در شهرستان‌ها هستند به همین بهانه به دیار و زادگاهشان مراجعه می‌کنند و علاوه بر شرکت در عزاداری‌ها، به خانواده تمام کسانی که در طول سال گذشته فوت کرده و سر مزار عزیزانشان به انتظار نشسته‌اند، تسلیت می‌گویند.

علی اکبر ملکی

captcha