بانک‌ها بدون تصویب شورای پول و اعتبار حق اعمال سودهای جدید را ندارند
کد خبر: 3445998
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک‌ها بدون تصویب شورای پول و اعتبار حق اعمال سودهای جدید را ندارند

گروه اقتصاد: موسوی‌لارگانی اظهار کرد: باید شورای پول و اعتبار نرخ سودهای جدید را تصویب کرده و بانک مرکزی به بانک‌های کشور ابلاغ کند در غیراینصورت بانک‌ها نمی‌توانند خودسرانه چنین نرخ‌هایی را اعمال کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اعلام بانک‌ها مبنی بر کاهش سود سپرده‌های بانکی به 18 درصد اظهار کرد: علی‌القاعده وقتی که هم آمار و ارقام نشام می‌دهد و هم بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام می‌کنند که نرخ تورم 15/2 درصد است، باید سود سپرده‌ها و سود تسهیلات هر دو به صورت همزمان کاهش پیدا کند.

فواید کاهش سود بانکی برای بانک‌‌ها

وی ادامه داد: در مجموع متأسفانه در کشور ما سود تسهیلات بانکی و سپرده‌ها بالاست و به نظرم اگر این نرخ کاهش پیدا کند، پولی که مردم در بانک سپرده‌گذاری کرده یا پولی که بانک در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد با قرار گرفتن در چرخه تولید منجر به تبادل پول بیشتری در بانک می‌شود.

موسوی لارگانی افزود: این چرخش پول باعث سوددهی بیشتری برای بانک و سپرده‌گذاران خواهد شد اما هنگامی‌که بانک سود بالایی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کند مجبور است تسهیلات را هم با نرخ بالایی به سرمایه‌گذاران پرداخت کند.

سودهای بالای بانکی گردش پول در بانک را کاهش می‌دهد

وی اظهار کرد: هنگامی‌که صنعتگران مشاهده می‌کنند که وام‌های بانک‌ها با نرخ سود 24 درصد پرداخت شده و جریمه دیکر هم باید پرداخت کنند و نمی‌تواند در بازار وارد رقابت شود بنابراین از این وام استفاده‌ای نخواهد کرد و این امر با تعطیلی شرکت یا کارخانه برابر است و لذا گردش پول در بانک کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: در چنین شرایطی کسی خواهان وام گرفتن نیست و این امر باعث کاهش سوددهی بانک‌ها خواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر سود تسهیلات به همین روند بالا بماند، با توجه به اینکه ما در لایحه رفع موانع تولید، بانک‌ها را موظف کردیم که بنگاه‌داری را باید رها کنند بنابراین راه درآمد بانک‌ها به ناچار همین پرداخت تسهیلات است و اگر کاهش پیدا نکند که صنعتگران ما بتوانند با دیگران رقابت کنند بانک‌ها با مشکل روبرو خواهند شد اما در صورت دریافت سود کمتر، مشتری بیشتری خواهند داشت و این امر سوددهی بانک را افزایش خواهد داد.

اعمال نرخ‌ سودهای جدید نیازمند تصویب شورای پول و اعتبار است

نماینده فلاورجان در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره عواقب فاصله نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی گفت: این امر باعث می‌شود وقتی‌که نرخ سپرده‌ها پائین می‌آید و سود تسهیلات کماکان بالا باقی خواهد ماند، مردم دیگر در بانک سرمایه‌گذاری نکنند و سرمایه‌ها وارد بورس، بنگاه‌های تولیدی و دیگر بخش‌های اقتصادی خواهد شد همین امر مشتریان بانک‌ها را کاهش می‌دهد و به نظرم اگر این دو نرخ  به صورت همزمان کاهش پیدا کند، چرخه تولید به حرکت در خواهد آمد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بدون تصویب شورای پول و اعتبار بانک‌ها می‌توانند نرخ‌های سود جدید را اعمال کنند؟ اظهار کرد: قطعا باید شورای پول و اعتبار این امر را تصویب کرده و بانک مرکزی به بانک‌های کشور ابلاغ کند که از فلان تاریخ موظفید سود سپرد سپرده‌های را به 18 درصد برسانید.

مطالب مرتبط
captcha