لزوم توجه توأمان به اقتصاد و فرهنگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3499654
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد:

لزوم توجه توأمان به اقتصاد و فرهنگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: موسوی‎لارگانی اظهار کرد: متأسفانه در زمینه اقتصاد مقاومتی توجه چندانی به مقوله فرهنگی آن وجود ندارد؛ درحالیکه با بررسی بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور به ریشه‌های فرهنگی آن پی می‌بریم و با رفع آنها اقتصاد را نجات خواهیم داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات لازم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از جانب دولت و مجلس اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای تکیه بر داشته‌های خود، نظرات علمی و اقتصادی داخلی و همچنین تکیه بر مواد خامی است که در کشور تولید می‌شود و اگر به جوانان کشور میدان داده شود تا به فرآوری این مواد اقدام کنند، هم اشتغال آن و هم اینکه درآمد مضاعفی که به جیب کشورهای دیگر می‌رود نصیب خود ما خواهد شد.

بی‌توجهی به رفع بیکاری مانع اقتصاد مقاومتی است

وی ادامه داد: اگر دولت به این نکته توجه کند که نفت خامی که اکنون فروخته می‌شود همانند سایر کشورها فرآوری شده و ده‌ها و صدها ماده از آن گرفته شود، سود حاصل از این منابع نصیب کشور ما خواهد شد و این توانایی در کشور ما وجود دارد اما متأسفانه در واردات برای عده‌ای درآمدهای کلان وجود دارد که چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند.

موسوی لارگانی تأکید کرد: حتی اگر چنین اقداماتی با اندکی افزایش قیمت و سرمایه‌گذاری در داخل انجام شود برای کشور به صرفه است؛ چراکه یکی از بزرگترین معضلات کشور ما بیکاری است و با این اقدامات، معضل بیکاری هم برطرف خواهد شد در غیراینصورت اقتصاد مقاومتی را رها کرده‌ایم.

لزوم توجه توأمان به اقتصاد و فرهنگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: بنده معتقدم اقدامی که در شرایط کنونی لازم است این است که مجلس به چنین مواردی ورود کرده و در نحوه بودجه‌ریزی به این امر نظر داشته باشد و برنامه‌ها را هم اصلاح کند. نکته‌ای که حقیقتا برای کشور نیاز است مباحث فرهنگی است و به دلیل اهمیت این موضوع است که مقام معظم رهبری در سال 93 در کنار اقتصاد، موضوع فرهنگ را هم مطرح کردند.

وی افزود: متأسفانه با دقت در برنامه‌ها و نحوه بودجه‎ریزی متوجه می‌شویم که توجه چندانی به اقتصاد مقاومتی مخصوصا مقوله فرهنگی آن وجود ندارد؛ در حالیکه با بررسی بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور به ریشه‌های فرهنگی آن پی می‌بریم و با رفع آنها اقتصاد را نجات خواهیم داد.

دلایل ورود مجلس اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اصلاح نظام بانکی و مخصوصا پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها، این مقوله را تا چه اندازه در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم می‌دانید؟ اظهار کرد: بنده دو دوره در مجلس و هر دو دوره در کمیسیون اقتصادی بوده‌ام. بنده از وزیر اقتصاد دولت قبل سؤال داشتم که چرا لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را ارائه نمی‌دهید که در کمیسیون اقتصادی از پاسخ وزیر قانع نشدم و قرار بود در صحن مطرح شود اما برخی از نمایندگان و معاونین وزارتخانه اعلام کردند این لایحه آماده است بنابراین هزینه‌ای را بر وزارتخانه تحمیل نکنید اما اینکار انجام نشد.

موسوی لارگانی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت جدید، از همان روزهای اول با جناب آقای طیب‌نیا هم وارد بحث شدیم اما متأسفانه فقط قول داده می‌شود که در حال آماده کردن لایحه هستیم و این وعده‌ها به نتیجه نمی‌رسد و به همین دلیل مجلس دست به کار شد تا قانون عملیات بانکی بدون ربا را اصلاح کند.

بانک‌ها رسالت خود را فراموش کرده‌اند

وی ادامه داد: در جلسات کمیسیون هم نمایندگان دولت و بانک مرکزی اعلام می‌کنند اجازه دهید لایحه را آماده کنیم اما متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. حقیقتا در موضوع بانکداری کشور مشکلات بسیاری هم برای تولیدکنندگان و صنعتگران و هم قاطبه مردم ایجاد شده است و بانک‌ها رسالت بانکداری خود را فراموش کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: بانک‌ها به جای ارائه تسهیلات به مشتریان، به بنگاه‌داری و برج‌سازی روی آورده‌اند و این امر خطری جدی برای تولید در کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است. اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی درگیر یک وام 500 میلیون تومانی برای ادامه فعالیت هستند و حقیقتا این وضعیت با خواسته‌های مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی منافات دارد و اگر بانک‌های ما به میدان نیایند اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.
مطالب مرتبط
captcha