تصویب نهایی اساس‌نامه اتحادیه مدغم باید در مجمع عمومی انجام گیرد/ تأیید عجولانه بدور از دغدغه دین است
کد خبر: 3456292
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
شایق:

تصویب نهایی اساس‌نامه اتحادیه مدغم باید در مجمع عمومی انجام گیرد/ تأیید عجولانه بدور از دغدغه دین است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی یزد با ابراز گلایه از تصویب عجولانه اساس‌نامه اتحادیه مدغم گفت: هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی تهیه پیش‌نویس اسا‌سنامه را برعهده دارد و تصویب آن با مجمع عمومی متشکل از مدیران هر دو اتحادیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین شایق، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به خبر تصویب اساسنامه اتحادیه مدغم ادامه داد: طی جلسه اخیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، دوستان اعلام کردند که این اساسنامه پیشنهادی تصویب شده است و قرار است که مراحل قانونی‌اش را برای ثبت طی کند، در حالی که این دوستان اطلاع کافی از قانون ندارند که این را می‌گوید که اساسنامه باید در مجمع عمومی متشکل از هر دو اتحادیه به تصویب و تأیید نهایی رسید.

وی ادامه داد: حداقل کار این کمیته باید در زمینه کارشناسی و تهیه پیش‌نویسی از اساسنامه باشد و تصویب نهایی‌اش با مجمع عمومی است و سپس باید مراحل ثبت را طی کند.

شایق با ابراز گلایه از این جلسات و اطلاع‌رسانی‌های عجله‌ای، عنوان کرد: از این فعالیت‌های اینگونه برمی‌آید که کار آنها برای خداوند و قربت‌ الی‌الله نیست و برداشتم از این نوع برگزاری جلسات و اطلاع‌رسانی‌ها وعجله‌ای که برخی از دوستان دارند این است که نیت الی الله نیست و جامعه قرآنی استان یزد با این روش عجله‌ای مخالف هستند.

از تصمیمات عجولانه در حوزه قرآن جلوگیری شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی یزد با بیان اینکه در جلسه‌ای که اسا‌س‌نامه تصویب شده است نه نماینده اتحادیه مؤسسات که بخش اعظمی از مؤسسات را تحت پوشش دارد، بوده است و نه نماینده سازمان درالقرآن، تصریح کرد: طی جلساتی سعی کنند که بحث ادغام اتحادیه‌ها را به آرامش جلو ببرند تا نتایج آن به نفع قرآن پیش برود و حال آنکه این دوستان کاری به این عظمت را که آینده جامعه قرآنی و مؤسسات و فعالان قرآنی به این تصمیم‌گیری بسته است با این عجله پیش می‌برند و این اشتباه است.

شایق تأکید کرد: حداقل برداشت ما از این تصویب‌های عجولانه این است که اینها دلسوزانه نیست و این افراد درد و دغدغه دین ندارند و لذا از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنیم.

وی با ابراز گلایه از برگزاری نامرتبط جلسات شورای توسعه، عنوان کرد: چرا اعضای این شورا و مسئولان با برنامه‌ریزی معین و مشخص شده‌ این جلسات را برگزار نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که مسئولان واقعاً هنوز به جایگاه باعظمت قرآن واقف نیستند و راه نجات جامعه را در مسیرهای دیگر می‌بیند و حال آنکه این قرآن است که راه را به ما نشان می‌دهد و بشریت را هدایت می‌کند و راه‌حل مشکلات جامعه و زندگی را به ما نشان می‌دهد.

شایق بیان می‌کند: چطور دوستانی که آگاهی به جایگاه قرآن و مشکلات آن ندارند، برای جامعه قرآنی و مؤسسات مردمی قرآنی تصمیم می‌گیرند؟ و این درد است که چطور افرادی که در حوزه مؤسسات قرآنی ورود نداشته‌اند می‌توانند برای آنها تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به امضای طوماری از سوی جمعی کثیری از مدیران مؤسسات و اتحادیه‌ها، اضافه کرد: ما عرضمان این است که واقعاً از تجربیات و نظرات اساتیدی که واقعاً درد دین دارند و درد قرآن دارند استفاده نمی‌کنیم.

ما با بحث ادغام اتحادیه‌ها مشکلی نداریم

شایق با اشاره به اینکه ما با بحث ادغام اتحادیه‌ها مشکلی نداریم و مدت‌هاست که خواستار این امر هستیم، تأکید کرد: اما مسئله این است که می‌خواهیم نطارتمان با سازمان تبلیغات باشد که در کنار بعضی از ضعف‌ها اما دلسوزانه عمل ‌کرده است. لذا معتقدیم نظارت اتحادیه مؤسسات قرآنی و اتحادیه تشکل‌های قرآنی باید زیر نظر مقام ولایت‌فقیه باشد به دلیل اینک رهبری سیاستش هیچگاه تغییر نمی‌کند و نظرش درباره برنامه‌های قرآنی تغییرناپذیر است اما دولت‌ها عوض می‌شود و اگر زیر نظر ارشاد قرار بگیریم ممکن با تغییر دولت‌ها دیدگاه‌ها هم نسبت به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات تغییر یابد.

وی بااشاره به اینکه از سال 77 با اخذ مجوز فعالیت مؤسسه‌اش در استان یزد با تبلیغات اسلامی استان فعالیت دارد، ادامه داد: هشت سالی نیز هست که به عنوان مدیرعامل اتحادیه استان با تبلیغات همکاری داریم و واقعاً نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌های قرآنی و تحت پوشش انجام می‌گیرد.

شایق بیان کرد: کسری بودجه سازمان دارالقرآن الکریم تنها ضعف سازمان تبلیغات است که باید جبران شود که اگر برطرف شود در کار قرآنی پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت. اکثر کلا‌س‌های آموزش قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن و تبلیغات است و اجرای مسابقات نیز با اوقاف است و به جد می‌گویم که سازمان‌های دیگر هم برنامه‌های قرآنیشان را تماما از خروجی برگزاری دوره‌های آموزشی سازمان دارالقرآن می‌گیرند.

وی تأکید کرد: بچه‌ها در این مؤسسات پرورش پیدا می‌کند و در مسابقات اوقاف و ارشاد شرکت می‌کنند. من نمی‌گویم که سازمان‌های دیگر نباید کار قرآنی کنند بلکه معتقدم تمام نهادها و وزارتخانه‌ها باید کار قرآنی کند و قرآن نباید از فعالیت آنها تفکیک شود اما نباید مدیریت جامعه قرآنی ومردمی از سازمان تبلیغات و دارالقرآن‌الکریم گرفته شود.

سمیرا باباجهد انصاری

captcha