حمایت از مؤسسات در قالب طرح‌های زیربنایی باشد/ ساختار قرآنی کشور دارای قداست ویژه‌ای است
کد خبر: 3456389
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱

حمایت از مؤسسات در قالب طرح‌های زیربنایی باشد/ ساختار قرآنی کشور دارای قداست ویژه‌ای است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: در پی امضای طوماری از سوی مؤسسات قرآنی مبنی بر واگذاری امور آنها به سازمان تبلیغات با دو تن از مدیران موافق این طرح گفت‌وگویی داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا)، در پی انتشار خبر مبنی «مؤسسات قرآنی خواستار واگذاری امور خود به سازمان تبلیغات شدند» در خبرگزاری ایکنا برآن شدیم تا با دو تن از مدیران مؤسسات قرآنی که موافق این طرح هستند گفت‌وگویی داشته باشیم.

محمد الهی، مدیراتحادیه مؤسات قرآنی استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با(ایکنا) درباره بیانیه امضا شده از سوی مؤسسات قرآنی مبنی بر واگذاری امور خود به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در همایش مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی در نجف اشرف که با حضور جمعی از مدیران اتحادیه‌ها، اعضای هئیت مدیره کشوری و نیروهای اتحادیه کشوری و همراهان، برگزار شد، مؤسسات قرآنی به طور مشترک بیانیه‌ای را به امضا رساندند.

وی ادامه داد:  تعداد زیادی از مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، تشکل‌ها و فعالیت‌های قرآنی با یکدیگر هماهنگ، موافق این نظر هستند که متولی امور قرآن در کشور باید واحد باشد و نهادی این مسئولیت را برعهده بگیرد که به لحاظ قداست و ساختار فعالیت‌های قرآنی تحت نظارت و ارتباط مستقیم با مقام عظمای ولایت باشد.

الهی افزود: از آنجا که ظرفیت عظیم تشکل‌های قرآنی ـ مردمی در سطح کشور وجود دارد، لزوم حیثیت مستقل تشکل‌های قرآنی ـ مردمی و عدم وابستگی به دولت‌ها می‌تواند تأثیرات بسیار مناسبی در فعالیت‌های قرآنی کشور و رفع مشکلات مؤسسات داشته باشد.

مدیراتحادیه مؤسسات قرآنی استان خراسان جنوبی ادامه داد: وابستگی‌های بودجه‌ای، اعتباری و .... به دولت آنها را به ورطه تمایلات جناحی گوناگون می‌کشاند و پیامدهای آن نیز، مسیر نذورات، خیرات و مبرات مردمی را به‌دلیل گمان تأمین اعتبار از طریق دولت را خواهد بست در حالی که به دلائل عدیده باید مخارج تشکل‌های مذهبی ـ مردمی هرچه بیشتر به سمت کمک‌های مردمی جهت‌دهی و حمایت‌های نهاد حمایت‌کننده در قالب طرح‌های زیربنایی به مؤسسات اختصاص یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدت‌ها است که بحث داغ ادغام دو اتحادیه قرآنی در جریان است، اما متأسفانه تاکنون اتفاقی برای این جریان پیش نیامده است و با امضا این طومار درخواست شد که اگر ادغام بخواهد صورت گیرد باید از یک کانال منتصب به رهبری به نام سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود تا با رهنمون‌های رهبری حوزه قرآن اداره شود.

ورود دولت و چالش در فعالیت‌های قرآنی 

سیداسماعیل حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن- مردمی استان زنجان از دیگر مدیرانی است که با امضای این طومار موافق بوده است و در گفت‌وگویی با ایکنا بیان کرد: با توجه به اینکه، ساختار قرآنی کشور دارای قداست ویژه‌ای است و شأنیتی که حوزه قرآن درنظر مقام معظم رهبری دارد، مؤسسات قرآنی خواستار این هستند که فعالیتشان با نظارت و ارزیابی سازمانی باشد که به‌طور مستقیم زیرنظر رهبری اداره می‌شود.

وی ادامه داد: اگرمدغم شدن دو اتحادیه قرآنی، از سمت و سوی دولت انجام شود، به‌دلیل فراز و نشیب‌هایی که در برهه‌های تعیین دولت همواره در کشور مشهود بوده، مؤسسات قرآنی با چالش‌هایی همراه خواهند شد که باعث وارد شدن خسارت و لطمه به این تشکل‌های قرآنی می‌شود که بر این اساس، مؤسسات قرآنی طی بیانیه‌ای خواستار ادغام شدن دو اتحادیه قرآنی در راستای سازمان تبلیغات اسلامی و نظارت این نهاد منتصب به رهبری هستند.

سازمان دارالقرآن تخصص محض قرآنی دارد

حسینی با اشاره به اینکه سازمان دارالقرآن یک تشکل تخصصی در حوزه قرآن کریم است، گفت: در سازمان دارالقرآن الکریم که از زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است، افراد متخصص  و مجرب در حوزه قرآنی ورود کرده‌اند و مسئولیت اجرای برنامه‌ها و فعایت‌های قرآنی را در کشور برعهده دارند و به همین منظور مؤسسات قرآنی، خواستار قرار گرفتن در زیر پرچم ولایت هستند.

سمیه عیادی

captcha