تبیین نامه رهبری به جوانان اروپا در جمع رسانه‌های لندن
کد خبر: 3461603
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

تبیین نامه رهبری به جوانان اروپا در جمع رسانه‌های لندن

گروه بین‌الملل: رئیس مرکزاسلامی انگلیس در نشستی خبری در آستانه سال نو مسیحی(۲۰۱۶) محتوای دومین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا را برای رسانه‌های گروهی لندن تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسلامی انگلیس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس، عصر پنجشنبه، 26 آذرماه در مصاحبه خبری با رسانه‌های گروهی در لندن با تبیین دومین نامه رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان در کشورهای غربی ضمن اشاره به مخالفت اسلام با تروریست، بر لزوم گفت‌وگوها به منظور حل بحران‌های منطقه‌ای تأکید کرد.

وی در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری گفت: ما از اتفاقات تروریستی اخیر که در خاورمیانه، شمال آفریقا، پاریس و اخیراً در نیجریه رخ ‌داده؛ بسیار متأثر هستیم. به نظر می‌رسد برخی هنوز از گذشته عبرت نگرفته و تصور می‌کنند که با زور و جنگ می‌توانند پیروز شوند.

شمالی با اشاره به نامه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای به جوانان کشورهای غربی، اظهار کرد: نامه دوم رهبر معظم انقلاب پس از واقعه پاریس منتشر شد، همان‌طور که نامه پیش از آن نیز پس از حملات تروریستی شارلی ابدو منتشر شد که ایشان در آن نامه تروریسم را محکوم کردند.

وی با بیان اینکه هیچ نوعی از تروریسم در اسلام جایگاهی ندارد و تمام رهبران اسلامی به این موضوع اذعان داشته‌اند، تصریح کرد: ما از اینکه هرگونه حملات تروریستی را محکوم کنیم ابائی نداریم، اما متأسفانه برخی ترجیح می‌دهند که در موضع‌شان گزینشی عمل کنند و حتی با تروریست‌ها همکاری ‌کنند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس از دیگر نکات مطرح‌شده در نامه رهبر معظم انقلاب را اجتناب از شتاب‌زدگی در مقابله با تروریسم خواند و گفت: این مسئله نیازمند شناخت، برنامه‌ریزی و درک صحیح از شرایط است؛ اگر تصور می‌کنیم که با حمله نظامی می‌توانیم با تروریست‌ها مقابله کنیم در آن صورت همان اشتباه تروریست‌ها را مرتکب شده‌ایم.

نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس سومین نکته این نامه را گسترش سیاست‌های محدودکننده اقلیت مسلمانان در جوامع غربی معرفی و تصریح کرد: این اقدامات سبب تشدید فضای تنفر و بازی در میدان تروریست‌ها خواهد شد. تروریست‌ها خواهان ایجاد فاصله میان جوامع غربی و مسلمانان هستند؛ چراکه اگر هرچه این فاصله بیشتر شود، فضا برای فعالیت آنها آماده‌تر خواهد بود.

%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b1%d9%87%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%be%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%85%d8%b9-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%84%d9%86%d8%af%d9%86

رئیس مرکز اسلامی انگلیس همچنین خطاب قرار دادن جوانان را از ویژگی‌های برجسته نامه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه ای برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با امید به ظرفیت‌های جوانان از آنها می‌خواهد تا با افزایش آگاهی نسبت به دنیای اسلام، رابطه‌ای بر اساس اعتماد، امید و احترام ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام ‌شمالی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه مسلمانان در رابطه با گسترش اسلام‌هراسی در غرب، اظهار کرد: اسلام‌هراسی یک واقعیت است؛ اما نباید در بیان آن مبالغه کرد. مسلمانان می‌توانند با هم‌گرایی و ارتباط با سالم‌اندیشان غربی و نخبگان دینی پیام صلح اسلام را گسترش دهند.

وی بیان کرد: نباید توقع داشت که جامعه غرب در شناخت تروریست و افراط‌‌گرایی با ما اشتراک نظر داشته باشد؛ اما گذشت زمان و گفت‌وگوها می‌تواند زمینه را برای تحقق این شناخت فراهم آورد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با تأکید بر اینکه ما باید نشان دهیم که اسلام و غرب مشکلی ندارند و ما تنها از مسلمانان حمایت نمی‌کنیم، ادامه داد: ما باید نشان دهیم که مدافع دنیایی بهتر، عاری از اختلافات و جنگ و حامی گفت‌وگو و تعامل هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نقش جوامع غربی در تقابل با افراط‌‌گرایی، گفت: یکی از نگرانی‌ها این است که برخی خودشان را مسلمان خوانده، بر حق می‌دانند و از هر تلاشی برای تعمیق فاصله میان جوامع غربی با مسلمانان فروگذار نیستند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس همچنین بیان کرد: جوامع غربی باید تلاش کنند تا ضمن اجتناب از هدف قرار دادن مسلمانان، به دام تروریست‌ها نیفتند.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش ائتلاف عربستان سعودی در منطقه چیست(اشاره به تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم توسط آل سعود)، گفت: ما مخالف تروریسم هستیم و از گفت‌وگوها برای حل بحران‌های منطقه‌ای حمایت می‌کنیم.

شمالی در پایان محکوم کردن و توسعه اختلافات را گزینه مناسبی برای حل مشکلات منطقه‌ای ندانست و تصریح کرد: با گفت‌وگو می‌توان بر اندیشه افراد تسلط یافت و بر معادلات سیاسی تأثیرگذار بود.

captcha