نامه رهبری به جوانان غربی توطئه اسلام‌هراسی دشمنان را خنثی کرد
کد خبر: 3831291
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
معاون پژوهش پژوهشگاه المصطفی(ص):

نامه رهبری به جوانان غربی توطئه اسلام‌هراسی دشمنان را خنثی کرد

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) با اشاره به انتشار آثار علمی با رویکرد نامه مقام معظم رهبری، بیان کرد: نامه رهبری به جوانان غربی توطئه اسلام‌هراسی دشمنان را خنثی کرد.

سید رسول علوی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرسول علوی، معاون پژوهش پژوهشگاه المصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نامه رهبرمعظم انقلاب به جوانان اروپایی و آثار و ابعاد آن بیان کرد: انقلاب اسلامی دریچه جدیدی برای ایران و اسلام گشود و قرائت جدیدی را از اسلام ناب همان فرهنگ متعالی اهل بیت(ع) در جهان تعریف کرد.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) افزود: این قرائت موجب شد هجمه‌های سنگینی از جانب کشور‌های مختلف به ویژه دشمنان دانا و دوستان نادان وارد و اسلام به معنای دیگری در جهان شناسانده شود. از این رو، ولی امر مسلمین جهان با بصیرت نامه‌ای را خطاب به جوانان غرب و اروپا نوشتند تا اسلام ناب و اصیل را، که از زبان رسول الله(ص) خارج شده و با فرهنگ و آداب و سنن اهل بیت(ع) گسترش یافته، به جوانان بشناسانند و آن‌ها را وادار به تأمل بیشتر کنند.

علوی بیان کرد: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی به طور مستقیم توطئه اسلام هراسی دشمنان را خنثی کرد. ایشان نامه اول و پس از مدتی با توجه به تأثیرات شگرفی که نامه اول داشت نامه دوم را خطاب به جوانان اروپا نوشتند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: جامعةالمصطفی(ص) با توجه به رسالت و مخاطبان گسترده‌ای که در سطح بین‌الملل دارد تصمیم گرفت روی این نامه تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. اغلب مخاطبان المصطفی(ص) در جهان پراکنده هستند و ما بر آن شدیم برای نشر این نامه کار‌های گسترده‌ای را انجام دهیم. از این رو نامه دوم در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفت و فعالیت‌هایی ارزشمندی به ثمر نشست.

انتشار آثار علمی با رویکرد نامه مقام معظم رهبری

علوی افزود: از جمله این فعالیت‌ها حضور در جشنواره شیخ طوسی است که این جشنواره سالیانه برگزار می‌شود و المصطفی(ص)متولی برگزاری آن است. بر این اساس دوره هجدهم جشنواره شیخ طوسی را به نامه مقام معظم رهبری اختصاص دادیم. در این راستا بیش از ۳۰۰ مقاله از طلبه‌ها، دانشجویان و مخاطبان جامعةالمصطفی(ص) اعم از ایرانی و غیرایرانی‌ها به دست ما رسید.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)اظهار کرد: در این میان ۲۷۰ مقاله برای غیرایرانی‌ها به زبان‌های فارسی، ترکی، عربی و فرانسه دریافت شد که بر اساس آن، مجموعه مقالاتی در ۱۵ جلد به چاپ رسید که البته چاپ گسترده‌ای نبود.

وی اضافه کرد: هجدهمین جشنواره شیخ طوسی به موضوع «گفت‌وگوی اسلام و جهان معاصر با الهام از پیام رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی» می‌پردازد که کتابی برای مجموعه مقالات برگزیده در یک جلد محسوب می‌شود و بقیه مقالات در ۱۵ جلد آماده چاپ شده است.

نقد فرهنگ غرب با الهام از نامه دوم رهبر انقلاب

علوی اظهار کرد: دومین کار پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) چاپ مجموعه مقالاتی تحت عنوان «نقد فرهنگ غرب با الهام از نامه دوم رهبری به جوانان غرب» بود که مشتمل بر ۹ مقاله از موضوعات مختلف است که از سوی پژوهشگاه و هیئتی علمی تدوین شد که اوایل امسال به چاپ رسید و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعات این ۹ مقاله شامل «شخصیت‌شناسی مقام معظم رهبری»، «ویژگی جوانان برای گفت‌وگو»، «فرهنگ متعالی اسلام و خدمات آن به غرب»، «غرب و تحمیل فرهنگی به دنیا»، «استعمار فرانو در قالب صدور دموکراسی»، «بحران فرهنگی غرب»، «برخورد دوگانه غرب با جنبش‌های اسلامی»، «رویکرد متناقض غرب در مواجه باتروریسم» و «ترور، حربه مشترک ظالمانه جهان(تحلیلی تاریخی – عقیدتی) است.

نامه رهبر فرزانه انقلاب با دیدگاه‌های مختلف قابل موضوع‌سنجی و مسئله‌شناسی بود و از این رو ۲۶۸ موضوع در ۱۱ فصل از این نامه استخراج و در قالب یک جلد کتاب آماده چاپ شده است

استاد حوزه علمیه ادامه داد: فعالیت دیگر پژوهشگاه در خصوص نامه رهبر معظم انقلاب، تألیف کتابی با عنوان «ارتباط میان فرهنگی از نگاه مقام معظم رهبری» با الهام از نامه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان غرب است که به همت حجت‌الاسلام یوسف‌زاده (دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی) به رشته تحریر درآمده است. در این اثر نامه‌های رهبر معظم انقلاب از بُعد ارتباط‌های میان فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. کتابی در این خصوص تألیف شده و در حال چاپ است و امسال به نتیجه می‌رسد.

وی بیان کرد: گردآوری مجموعه مقالاتی با موضوع غرب‌شناسی، اثر دیگری از پژوهشگاه است که بیش از ۱۵۰ مقاله در این حوزه از سوی نویسنده‌های برتر ایران و مجموعه‌های وابسته به المصطفی(ص) به رشته تحریر درآمده است، جمع‌آوری و در حال بازنگری است. این آثار در خصوص نامه رهبری در قالب ۵ جلد چاپ می‌شود.

علوی اظهار کرد: پژوهشگاه با توجه به رسالتی که دارد پذیرای مقالات مختلفی است، بیش از ۳ هزار مقاله برای پژوهشگاه در مناسبت‌های مختلف ارسال شد که یکی از اعضای هیئت علمی در حال بازنگری مقالات است. مقالاتی که مربوط به نامه مقام معظم رهبری است، استخراج و در قالب مجموعه‌ای چاپ می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۶۰۰ صفحه مقاله آماده و در حال ارزیابی است که امید داریم تا پایان ارزیابی، آثار در قالب ۵ جلد کتاب چاپ شود.

درسنامه تحلیل نامه‌های مقام معظم رهبری

استاد حوزه علمیه قم از فعالیت‌های دیگر مجموعه به تدوین مجموعه مقالات زیر نظر دکتر حقی اشاره کرد و گفت: در این باره موضوعات و نویسندگان تعیین شدند و در شورای علمی مصوب شد و امید است با تأمین بودجه به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه این مقالات سفارشی است، افزود: در حال حاضر به دلیل تنگنا‌های بودجه‌ای کار معطل مانده و این در حالی است که بخش زیادی از کار‌ها و طرح نامه انجام شده است.

علوی تأکید کرد: مرکز تدوین متون المصطفی(ص)، که در پژوهشگاه مستقر است، کتاب درسنامه تحلیل نامه‌های مقام معظم رهبری را در دست انتشار دارد. این کتاب از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)، در حال تدوین است و در حال حاضر ۴۰ درصد از کار پیش رفته است و امید داریم که امسال تألیف و ارزیابی شود.

استخراج ۲۶۸ موضوع از ۱۱ فصل نامه امام خامنه‌ای

وی با بیان اینکه تدوین نظام موضوعات نامه مقام معظم رهبری عناوین دیگری از فعالیت‌های پژوهشگاه است، گفت: نامه رهبر فرزانه انقلاب با دیدگاه‌های مختلف قابل موضوع سنجی و مساله‌شناسی بود؛ از این رو پژوهشگاه با همراهی گروه‌های علمی، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی یک بار مجدداً نامه را مورد بررسی و مسئله‌شناسی قرار داد و ۲۶۸ موضوع در ۱۱ فصل از این نامه استخراج شد و در قالب یک جلد کتاب آماده چاپ است.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)تصریح کرد: این اثر می‌تواند چراغ راه و نقشه پژوهش و تحقیق در مورد نامه ایشان باشد. بسیاری از فعالیت‌ها از جمله نشست‌ها، پژوهش و پروژه‌ها نیز بر اساس ریز موضوعات بوده که برای معاونت آموزش ارسال کرده‌ایم. امید است برخی از موضوعات پایان‌نامه‌ها قابل استخراج باشد و در دستور کار قرار گیرد.

سیدرسول علوی، معاون پژوهش پژوهشگاه المصطفی(ص)

وی در خصوص ترجمه منشورات جدید پژوهشگاه گفت: برخی از آثار ابتدا به فارسی چاپ می‌شوند و بعد از بازخوردگیری و تأمین اعتبار برنامه‌ای برای ترجمه آن‌ها داریم و برای مخاطبان خارج از کشور ارسال می‌کنیم. مخاطبان ما غیرایرانی هستند و بسیاری از تألیفات و آثار به صورت آتش به اختیار از سوی دانشجویان طلاب و مخاطبان ما ترجمه می‌شوند. این‌ها مواد خامی است که در مصاحبه‌ها، گفت‌وگو‌ها و برنامه‌های رسانه‌ای، رادیویی و تلویزیونی خارج از کشور از آن استفاده می‌شود. برخی از این آثار از سوی المصطفی(ص) ترجمه می‌شود و در مجلات یا جداگانه به چاپ می‌رسد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: پیش‌بینی برگزاری ۲۰ نشست علمی تا پایان سال ۹۸ از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) پیرامون نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب و اروپاست. ماحصل این فعالیت‌ها در قالب یک جلد کتاب و منشورات المصطفی(ص) منتشر خواهد شد.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) در بخش دیگری از گفت‌وگو به فلسفه «آتش به اختیار» پرداخت و بیان کرد: فعالیت‌های پژوهشی از ابتدا تاکنون به حالت آتش به اختیار بوده و رسالتی که بر عهده المصطفی(ص) است، تعلیم و تبیین فرهنگ ناب اسلامی و اندیشه‌های بلند اهل بیت(ع) به طلاب و دانشجویان و مخاطبان خود است.

آتش به اختیار موضوع جدیدی نیست، وظیفه دینی ما مسلمانان است. وظیفه امر به معروف و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) را داریم و زکات دین را باید بدهیم. اینکه در دین ما تعلیم، تعلم، تبلیغ و زکات علم مطرح شده به معنای آتش به اختیار است

وی افزود: امام رضا(ع) در روایاتی می‌فرمایند: «تَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ اگر مردم معارف و اندیشه ما را بدانند خوشان قبول می‌کنند و خودشان سکان‌دار می‌شوند. ما به هیچ وجه طلبه و دانشجو را وادار به پذیرش اندیشه خودمان نمی‌کنیم. در المصطفی(ص) اندیشه‌ها را در بازار روز علمی عرضه می‌کنیم و این دانشجوست که خود انتخاب می‌کند و بر اساس رسالت دینی که برعهده دارد و در تعالیم و فرهنگ ما به آن می‌رسد، خودش وظیفه تبلیغ و آتش به اختیاری را عهده‌دار می‌شود. در واقع رسالت طلبگی، حوزوی و مؤمنان آتش به اختیار بودن است.

وی گفت: آتش به اختیار موضوع جدیدی نیست، وظیفه دینی ما مسلمانان است. وظیفه امر به معروف و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) داریم و زکات دین را باید بدهیم. اینکه در دین ما تعلیم، تعلم، تبلیغ و زکات علم مطرح شده به معنای آتش به اختیار است.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) تصریح کرد: باید دانشجو با دانش و علم وارد عرصه شود، چه بسا دانشجویانی که مبلغان بزرگی شده‌اند و حرکت‌های خودجوشی را آغاز کرده‌اند و مقابله با استبداد و استکبار جهانی را در سطح جهانی مطرح و در حیطه فرهنگی آتش به اختیار عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: در مراحل بعدی بهترین مقالات تجلیل می‌شوند. بنا داریم برای مجموعه مقالات سایت‌هایی را تعیین کنیم تا مقالات بارگذاری شوند.

علوی با بیان اینکه در سایت نظام موضوعات را بارگذاری می‌کنیم، گفت: در ذیل آن هر مقاله و کتابی آماده شده است که ارائه می‌شود تا خلأ‌ها در هر موضوعی به خوبی مشخص باشد. در این شرایط مخاطب می‌تواند بفهمد که در چه موضوعی خلأ وجود دارد. ضمن اینکه طلاب نیز می‌توانند از مقالات استفاده کنند.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

captcha