ماجرای بیهوش شدن آیت‌الله بروجردی با شنیدن آیه‌ای از قرآن
کد خبر: 3467517
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
آیت‌الله احدی در جلسه درس اخلاق مطرح کرد؛

ماجرای بیهوش شدن آیت‌الله بروجردی با شنیدن آیه‌ای از قرآن

کانون خبرنگاران نبأ: استاد خارج حوزه علمیه قم به بیهوش شدن آیت‌الله بروجردی از شنیدن آیه‌ای از قرآن اشاره و عنوان کرد: وقتی آیت‌الله بروجردی به هوش آمد علت را از ایشان پرسیدند،ایشان فرمود: مگر ندیدید، مگر نشنیدید، گوش ندادید که خطیب گفت: یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظیم.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، درس هفتگی اخلاق آیت‌الله مهدی‌احدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در محل مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد الائمه(ع) شهر مقدس قم با حضور فضلا،طلاب و دانشجویان برگزار شد.

آیت‌الله مهدی احدی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) پیرامون انحصار معبودیت خدا بیان کرد: علی بن مهزیار نقل می‌کند که امام باقر با خط خودش به یک مردی دست خطی نوشته بود و آن نوشته را من از دست آن مرد خواندم آن مکتوب دعا بود که اما فرموده بود بگو یَا ذَا الَّذِی کَانَ قَبْلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ یَبْقَى وَ یَفْنَى کُلُّ شَیْ‏ءٍ یَا ذَا الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ یَا ذَا الَّذِی لَیْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِینَ السُّفْلَى‏ وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَیْنَهُنَّ إِلَهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ‏.

%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%87%d9%88%d8%b4-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%a2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d9%88%d8%ac%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d9%86%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a2%db%8c%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86
انحصار معبودیت در خدا

وی در ادامه گفت: ای آن کسی که پیش از هر موجودی بودی سپس همه چیز را آفریدی، ای آن کسی که نه در بالای آسمانی نه در زمینی نه در بالای بالای آسمانی و نه در زیر زیر زمینی، هر کجا بنگرم تویی یکتا معبود من، غیر از تو من معبودی ندارم. این عبارت بسیار نورانی است و بسیار مهم است که انحصار معبودیت را در خدا ثبت می کند، این نوشته به تمام معنا می خواهد معبودیت را در خدا منحصر کند.

استاد خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: تمام وجود سالک در مسیر سیر و سلوک این است که عبادت خود را برای این معبود قرار دهد و هیچ عزتی را از کسی نخواهد و به هیچ کس اعتماد نکند و به کسی وابسته نشود، وابستگی خود را فقط به کسی که همیشه باقی هست و بقیه را فانی می داند بداند.

تفاوت بنده با بندگی

آیت الله احدی به تفاوت بنده و بندگی اشاره و عنوان کرد:بالاخره درخشش قدرت ملکوتی نفس به عبودت شماست بنده با بندگی فرق می کند، همه بنده خدا هستیم حتی سنگ و درخت هم بنده خدا هستند، اما بندگی ندارند، بندگی غیر از بنده بودن است، بلکه عبودیت و بندگی رمز سلوک و راز و رمز انسان کامل است برای این که بخواهم عبارت را شرح دهم چهار نکته را بیان می کنم.

آیت الله احدی اظهار کرد: از این به بعد می خواهید دعا کنید دقت داشته باشید هر جا الذی آمده ما بعد الذی یک جمله ای قرار می گیرد که شناخته شده است، ما بعد الذی جملات ناشناخته قرار نمی گیرد، ما بعد الذی فقط جملات معروف و شناخته شده است و لذا می فرماید یَا ذَا الَّذِی کَانَ قَبْلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ ؛ ای آن خدایی که قبل از هر موجودی بودی، یعنی همه ما می دانیم و می شناسیم که قبل از ما این جهان و این خدا بود اما حجاب گرفتارمان کرد هوای نفس گرفتارمان کرد بعد الذی ، کَانَ قَبْلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ گذاشت.

عارف کیست؟

وی گفت: خوشا به حال آن کسانی که به معروف رسیدند، بوعلی سینا در نمت هشتم اشارات می گوید عارف آن نیست که از عرفان بگوید ،عارف آن کسی است که به معروف برسد و معروف هم خداست بنابراین بعد از الذی را بفهمید که قبل از این عالم خداست.

بندگی نمودن شهید صیاد

استاد خارج حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: واقعا برخی معروف را فهمیدند،شهید صیاد شیرازی یک ارتشی بود اما همیشه غروب های پنجشنبه می آمد و نماز را خدمت آیت الله بهجت اقامه میکرد و شب هم خدمت آیت اللله بهاالدینی می رفت ماه رجب شعبان روزه میگرفت و به ماه رمضان وصل می کرد.

گریه پیامبر(ص) از خواندن آیه ای ازقرآن

آیت الله احدی بیان کرد: در روایات دارد که پیامبر وقتی این آیه وَمَا یَعْزُبُ عَن رَّبِّکَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ  را می خواند بلند گریه می کرد ، مگر مثقال چقدر است؟ خیلی کم است برای این اندازه کم و وزن کم چیزی از خدا پنهان نمی ماند.

%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%87%d9%88%d8%b4-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%a2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d9%88%d8%ac%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d9%86%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a2%db%8c%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86
بیهوش شدن مرحوم آیت الله بروجردی از شنیدن آیه ای از قرآن

استاد خارج حوزه علمیه قم به بیهوش شدن آیت الله بروجردی از شنیدن آیه ای از قرآن اشاره و عنوان کرد: دیدند آیت الله بروجردی یک حالت بیهوشی به ایشان دست داده است او را داخل اتاق بردند  و مردم هم همه نگران که ایشان چه شده اند و وقتی به بهوش آمد فرمود مگر ندیدید، مگر نشنیدید، گوش ندادید که خطیب گفت: یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظیمٌ ؛ یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَی النَّاسَ سُکاری‏ وَ ما هُمْ بِسُکاری‏ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدیدٌ ؛ وقتی زلزله قیامت می آید مادر بچه را از ترس می اندازد، رمز بندگی را آنها فهمیدند.

وی ادامه داد: تمام این حادث های جهان همه به ترتیب منتهی به خدا می شود، نیازمندیهای واقعی هر پدیده دست کسی است که اطلاعات جامعه دارد و کسی که اطلاعات جامعه ندارد نمی تواند نیازمندی های جامعه را برآورده کند پس آن کسی که نظام هستی را بر عهده قدرت خود گرفته است او می تواند پرورش بدهد و به کمال برساند و انسان کامل کند. ببنید او ثُمَّ یَبْقَى وَ یَفْنَى او کسی است که خودش همیشه باقی است.

برای خدا شریک و پشتیبان قائل نشوید


استاد خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: قرآن می فرماید قُلِ ادْعُوا الَّذِینَ زَعَمْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ لَا یَمْلِکُونَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَلَا فِی الْأَرْضِ وَمَا لَهُمْ فِیهِمَا مِن شِرْکٍ وَمَا لَهُ مِنْهُم مِّن ظَهِیرٍ ؛ بقا مال اوست، فنا هم مال اوست پس کسی که بقا و فنایش مال اوست پس چرا در اداره زمین و آسمان برایش شریک قائل هستید، او در اداره زمین و آسمان شریک ندارد و پشتیبانی ندارد چرا برایش پشتیبان و شریک قائل می شوید.

وی ادامه داد: بقا و فنا به ید اوست او می میراند و زنده می کند، او می خنداند و می گریاند، همه چیز بدست اوست پس چرا مشرک می شوید؟

%d9%85%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%87%d9%88%d8%b4-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%a2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d9%88%d8%ac%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d9%86%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a2%db%8c%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86
علت مخفی ماندن قبر حضرت زهرا(س)
آیت الله احدی به دو وجه مخفی ماندن قبر حضرت زهرا(س) اشاره و بیان کرد:یکی از مراجع وقت که فوت نموده گفتند این که زهرای مرضیه(س) وصیت کرد به اینکه قبر من مخفی و مجهول باشد به دو جهت بود.جهت اول می خواست آینده بفهمند مگر پیامبر(ص)  یک دختر بیشتر نداشت؟ پس چرا قبر ندارد؟ با این کار می خواست هر کس می آید مکه و مدینه به این قضیه فکر کند که چه اتفاقی افتاده است می خواست تاریخ را با این کار زنده کند و جهت دوم می خواست بندگی کند چون همیشه می گفت من بنده و عبد هستم،نباید با قبر من جلوی بابام گنبد درست شود.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha