خطای بزرگ در کمین کاندیداها
کد خبر: 3477545
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
قرآن؛ ملاک انتخاب/ علی نصیری عنوان کرد:

خطای بزرگ در کمین کاندیداها

گروه اقتصاد: هر نامزد انتخاباتی که سهم و بهره‌ای از مسائل اعتقادی، اخلاقی و ایمانی دارد، این موضوع را می‌داند که باید وعده‌ای بدهد که در حد توانش باشد و این امر می‌تواند در قراردادها و تعهدات علمی، سیاسی و اقتصادی مصداق داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره وعده‌های معیشتی و اقتصادی از جانب برخی کاندیداهای انتخاباتی و ضرورت وفای به عهد از منظر قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: درباره بُعد دینی و اخلاقی این مسئله باید گفت که قرآن به صراحت و در آنجا که صفات مؤمنان را مطرح کرده، می‌فرماید اینها نسبت به پیمان‌ها، عهدها و امانات اهل رعایت و صداقت هستند.

وفای به عهد از منظر قرآن

وی ادامه داد: کار به جایی می‌رسد که وقتی قرآن می‌خواهد در این مورد اشاره‌ای داشته باشد، از حضرت اسماعیل با عنوان صادق‌الوعده یاد می‌کند و طبق روایات، گفته می‌شود که وی تا سه روز و حتی گاهی گفته می‌شود تا یک سال بر سر وعده خود می‌ایستاد و آنجایی که خدای متعال اهمیت عهد را مطرح کرده است می‌فرماید: «وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤُولًا؛ و به پيمان [خود] وفا كنيد زيرا كه از پيمان پرسش خواهد شد»(الاسراء/ 34).

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد تأکید کرد: هر کاندیدایی که سهم و بهره‌ای از مسائل اعتقادی، اخلاقی و ایمانی دارد، این موضوع را می‌داند که باید وعده‌ای بدهد که در حد توانش باشد و این امر می‌تواند در قراردادها و تعهدات علمی، سیاسی و اقتصادی مصداق داشته باشد.

دیدگاه قرآن درباره خُلف وعده

نصیری ادامه داد: کاندیداهایی که وعده‌هایی برای بهبود اقتصاد یا معیشت مردم یا هر امری دیگر را مطرح می‌کنند، اگر از اول قصد انجام وعده را ندارند، از منظر قرآن کریم مرتکب خطای بزرگی شده‌اند؛ بنابراین افزون بر اینکه نباید نیت خُلف وعده نداشته باشند، باید به توان خود هم نگاه کنند که آیا از پس فلان پروژه یا کار اقتصادی یا اجرایی برمی‌آیند یا خیر؟

تأکید قرآن بر بهبود وضعیت معیشتی مردم از سوی کارگزاران

وی در پاسخ به این پرسش که قرآن مسئله معیشت و اقتصاد مردم را تا چه اندازه مورد توجه قرار داده است و کاندیداها باید تا چه اندازه این مسئله را مورد توجه قرار دهند؟ گفت: بدون تردید بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم، جزء تأکیدات قرآن است و ما می‌توانیم از روایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه منطق قرآن را کشف کنیم.

نصیری افزود: حضرت علی(ع) می‌فرماید: للمؤمنِ ثلاثُ ساعاتٍ: ساعَةٌ يُناجِي فيها رَبَّهُ و ساعَةٌ يُحاسِبُ نفسَهُ و ساعَةٌ يُخَلِّي بينَ نفسِهِ و لَذَّتِها فيما يَحِلُّ و يَجمُلُ؛ مؤمن را سه وقت است: وقتى كه در آن با پروردگار خود به راز و نياز مى‌پردازد و وقتى كه به حساب نفْس خود مى‌رسد و وقتى كه به لذت‌های حلال و مناسب مى‌گذراند. براساس این سخن، امیرالمؤمنین(ع) دومین نیاز مهم و دومین برنامه جامع دینی را اقتصاد دانسته است.

تأکید قرآن بر رشد پیوسته مادی و معنوی انسان

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد تأکید کرد: وقتی قرآن از رشد اخلاقی و دینی صحبت می‌کند پیوسته درخواست عمران و آبادانی و استفاده از نعمت‌های دنیایی و همچنین رشد معنوی انسان را مطرح کرده و در قرآن از این پیام‌‌ها بسیار است.
وی گفت: این موارد، جزء منطق دین است و براساس آیه «آیه وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛ و برخى از آنان مى‏‌گويند پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار» (البقره/201). تصریح قرآن این است که مؤمن باید به هر دو نیاز خود توجه کند.

نصیری افزود: در پایان سوره مبارکه قصص آمده است: وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ؛ و با آنچه خدايت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن و همچنان‌كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن و در زمين فساد مجوى كه خدا فسادگران را دوست نمى‏‌دارد»(القصص/ 77) بنابراین در این آیه خداوند خطاب به بندگان خود می‌گوید پس از درخواست آخرت، سهم دنیایت را از یاد مبر.

منتخبان مردم به وعده‌های خود عمل کنند

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد افزود: همچنین قرآن کریم می‌فرماید:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از نعمت‌هاى پاكيزه‌‏اى كه روزى شما كرده‌‏ايم بخوريد و اگر تنها او را مى‏‌پرستيد خدا را شكر كنيد»(البقره/172).

نصیری در پایان تأکید کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که این اصول و اقتصاد و معیشت مردم مورد تأکید قرآن بوده و دارای اهمیت بسیار است؛ بنابراین اولا کاندیداهایی که نامزد نمایندگی مردم می‌شوند باید به این مهم توجه کرده و ثانیا در صورت پیروزی به وعده‌هایی که می‌دهند عمل کنند.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

captcha