دومین جلسه شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد
کد خبر: 3498577
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲

دومین جلسه شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد و اعضای شورا به بحث و تبادل نظر در راستای راه‌اندازی هر چه سریعتر کارگروه‌ها و اعلام اولویت‌های قرآنی استان پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، دومین جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی با حضور مهدی حقیقی، دبیر شورا، حجت‌الاسلام حسینی‌پور امام جمعه موقت اراک، حسن‌بیگی به عنوان نماینده استاندار، روز یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه در محل استانداری مرکزی برگزار شد.
دومین جلسه شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد
در این نشست اعضا به بحث و تبادل نظر پیرامون وضعیت موجود فعالیت‌های قرآنی استان پرداختند، ابتدا منشور توسعه فرهنگ قرآنی و نیز دستورالعمل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان توسط مهدی حقیقی، دبیر شورا،  تشریح و سپس در خصوص سیاست‌ها، اولویت‌ها و راهبردهای فعالیت‌های قرآنی استان توسط اعضا بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
دومین جلسه شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد
حسن بیگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و نماینده استاندار در این نشست اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و متولیان فعالیت‌های قرآنی باید گسترش فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) را یک وظیفه مهم و همیشگی قلمداد کنند با هماهنگی دستگاه‌های متولی، موازی‌کاری‌ها در حد امکان کاهش و عرصه‌های مغفول توسعه یابد.
وی با اشاره به لزوم آغاز به کار فعالیت شوراهای قرآنی شهرستان‌ها ادامه داد: فعالیت شوراهای قرآنی شهرستان‌ها باید با هماهنگی ائمه محترم جمعه در دستور کار فرمانداران قرار گیرد تا بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه و پس از تصویب شورای استان، شورای قرآنی شهرستان‌ها نیز بتواند به گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان مردم و بویژه نسل جوان بپردازند.
حسن بیگی بر استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه، توجه ویژه به برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم از میان روحانیون، طرح ارتقاء و بازآموزی معلمان قرآنی مدارس آموزش‌ و پرورش و توجه ویژه به ترویج مفاهیم و تفسیر قرآن کریم در میان آحاد جامعه تأکید کرد.
حجت‌الاسلام حسینی پور امام جمعه موقت اراک که به نمایندگی از نماینده ولی‌فقیه در این نشست حضور داشت ضمن تأکید بر اینکه مروجان قرآن کریم ابتدا باید روح و روان خود را از عطر دل انگیز قرآن سیراب کنند سپس به ترویج کلام وحی بپردازند اظهار کرد: باید فرهنگ تلاوت روزانه قرآن کریم در جامعه نهادینه شود.
وی توجه به شناسایی آیات کاربردی و مهم قرآن کریم برای کودکان، نوجوانان و جوانان و برنامه‌ریزی برای حفظ و عمل به این آیات و سپس نیل به حفظ کل قرآن کریم را ضروری دانست و افزود: برای موفقیت در طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی می‌بایست ابتدا در خصوص روشن شدن وضعیت موجود و سپس وضعیت ایده‌آل اقدام شود.
دومین جلسه شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد
حجت‌الاسلام حسینی‌پور‌ تهیه سند چشم انداز قرآنی استان را از ضروریات و اولویت های شورای قرآنی استان دانست و ادامه داد: باید بررسی کنیم پس از انقلاب به چه میزان در گسترش و نهادینه کردن قرآن کریم موفق بوده‌ایم و سپس نقاط قوت و ضعف را شناسایی و بر اساس آن برای آینده برنامه‌ریزی نمائیم که نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در این زمینه بسیار می‌تواند اثرگذار باشد.
دومین جلسه شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد
به گزارش ایکنا؛ در این نشست مقرر گردید کارگروه‌های تخصصی توسعه آموزش عمومی با محوریت آموزش و پرورش، تبلیغ و ترویج با مسئولیت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهش با محوریت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان و با مشارکت همه اعضای مرتبط در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز و طرح‌های مورد نظر را به شورای استان ارائه نمایند.
همچنین اعضا ضمن تأکید بر همکاری میان دستگاه‌های متولی گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بر لزوم استفاده از ظرفیت مؤسسات، مراکز و شخصیت‌های قرآنی مردمی تأکید کردند
دومین جلسه شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار شد
در پایان جلسه؛ ارتقای سواد عمومی قرآنی آحاد جامعه، اهتمام همگانی به تحقق طرح ملی حفظ قرآن کریم، ترویج تلاوت ، تدبر و انس با قرآن کریم، توانمندسازی و مشارکت حداکثری نهادهای قرآنی مردمی، توجه ویژه به مناطق محروم و ابتنای برنامه‌های قرآنی بر مطالعه،  کارشناسی و تحقیق و انجام کیفی فعالیت‌ها به عنوان سیاست‌های شورای قرآنی استان اعلام  شد.
همچنین انجام اقدامات پژوهشی و مطالعاتی در احصای ظرفیت‌های قرآنی، تهیه سند چشم انداز قرآنی استان و اجرای دوره‌های تخصصی و عمومی آموزشی جهت ریشه کنی بی‌سوادی قرآنی و استفاده از ظرفیت هنر و رسانه در ترویج معارف قرآنی از اولویت‌های شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان اعلام گردید.
captcha