راغبیم تا شرکت‌کنندگان دیگر کشورها هم در ایران اول شوند
کد خبر: 3500054
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
حجت‌الاسلام حسینی:

راغبیم تا شرکت‌کنندگان دیگر کشورها هم در ایران اول شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه سال آینده در اعلام نتایج و نمرات سرعت بیشتری خواهیم داشت، گفت: ما هیچ علاقه‌ای به اینکه حتما ایرانی‌ها رتبه بیاورند، نداریم؛ چرا که مسابقات را برای اهداف والاتری برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: یک خوشحالی بزرگی که دارم این است که توقع و انتظار از مسابقات بین‌المللی با برگزاری این مسابقات در مصلی در هم شکسته شد و انتظاری که علاقه‌مندان به قرآن، مردم، مسئولان و رسانه‌ها از مسابقات بین‌المللی دارند طور دیگری خواهد بود.
وی افزود: برگزاری مسابقات قرآن در مصلی شاخص‌های جدیدی را برای مسابقات ایجاد کرد و ثابت کرد که مسابقات قرآن کریم نیز می‌تواند با حضور مردم باشد و مردم و رسانه‌ها را بیش از پیش درگیر کند و انعکاس این موضوع می‌تواند در جامعه، در جهان و بین قرآنیان جلوه بیشتری پیدا کند. اتفاق بسیار شیرین و مبارکی بود و خوشحالیم که خداوند لطف کرد و قرآنیان همت کردند تا این اتفاق خوب رخ دهد.

همچنین، کریم دولتی، قائم مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: شاید خود ما نیز در ابتدا، مقداری زوایای مبهم کار برای ما برجسته بود و فکر می‌کردیم اشکالات چشم‌گیری وجود داشته باشد که مسابقات قرآن را از آن درجه و رتبه‌ای که پیدا کرده بود، تنزل دهد اما در نهایت همه زحمات منجر شد که مسابقات چندین درجه نسبت به سال‌های گذشته ارتقا پیدا کند.
وی افزود: هم مصلی یک مکان مقدس است و هم اینکه عموم مردم با مسابقات قرآن ارتباط خوبی پیدا کردند و دیگر مسابقات مختص به قرآنیان و یا افرادی نبود که با سفارش و دعوت آمده بودند.
دولتی عنوان کرد: مصلای امام خمینی(ره) با امکاناتی که داشت، توانست میزبان خوبی برای مسابقات بین‌المللی قرآن باشد و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم این نواقص را رفع کنیم.
حجت‌الاسلام حسینی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: ما به بحث مسابقات قرآن به عنوان یک مقوله بسیار جدی نگاه می‌کنیم به ویژه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این سه دهه، به این باور رسیده‌ایم که مسابقات، زمینه‌ای برای کشف استعدادهای قرآنی و ترویج قرآن کریم است.
وی افزود: زمانی که به ثمرات برگزاری مسابقات قرآن در طول تاریخ نگاه می‌کنیم استعدادهایی که در این سالها کشف شده‌اند، می‌بینیم و همچنین دستاوردهایی که این مسابقات در جهان اسلام داشته است، مشاهده می‌کنیم و دائما در حال پیشروی هستیم.
وی افزود: نمایشگاهی که امسال در حاشیه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برپا شد ۱۰ برابر نمایشگاهی بود که در دوره‌های قبل برپا می‌شد و در این نمایشگاه فاخرترین محصولات و مجموعه‌های قرآنی دعوت شدند و اتفاق خوبی در این حوزه افتاد. معمولا زمان مسابقات طولانی است و برای اینکه بازدیدکنندگان یک تنفسی داشته باشند وجود چنین نمایشگاهی ضروری است. نمایشگاه امسال به جهت محتوایی بسیار متفاوت بود و فقط در یکی از غرفه‌ها محصولاتی که مربوط به مسابقات قرآن امسال بود عرضه شده بود.
حسینی در ادامه گفت: امسال برای هر یک از روزهای برگزاری مسابقات، شعاری در نظر گرفته شده بود که متناسب به شعار آن روز، مسابقه‌ای نیز برگزار می‌شد و به ۱۱۴ نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شد.
وی یادآور شد: برگزاری رشته حفظ کل قرآن که با همکاری سازمان بهزیستی صورت گرفت از دیگر اقدامات امسال بود و همچنین انعکاس رسانه‌ای قابل توجه‌ از دیگر ویژگی‌های مسابقات قرآن امسال بود.
حسینی ادامه داد: رونمایی از فراخوان چهارمین جشنواره قصه‌های قرآنی و رونمایی از فراخوان دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی از دیگر اتفاقاتی بود که در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن امسال رخ داد.
وی در ادامه عنوان کرد: همچنین امسال در برگزاری محافل قرآنی در استان‌ها نیز توفیقات خوبی داشتیم و این محافل در استان‌های کشور با حضور قاریان میهمان از دیگر کشورها برپا شد. این بنا را نیز از سال گذشته گذاشتیم که حضور میهمانان قرآنی فقط در پایتخت نباشد، بلکه میهمانان قرآنی در دیگر استان‌ها نیز حضور پیدا کرده و به اجرای برنامه بپردازند تا فضای دیگر استان‌ها هم قرآنی شود.
وی افزود: همچنین انتخاب قاری برتر در حوزه صوت و لحن و در حوزه وقف و ابتدا از جمله برنامه‌های ما در حوزه فنی بود که نسبت به سالهای گذشته ارتقا پیدا کرده بود و در سال‌های گذشته از نظر فنی چنین اتفاقاتی نداشتیم که قاری برتر در حوزه صوت و لحن را انتخاب کنیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: هر کدام از برنامه‌های جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن اتفاقی بود که امسال رخ داد و مشابه آن در سالهای گذشته نبود.
همچنین، کریم دولتی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نکته‌ای که به نظرم در همه اتفاقات امسال خیلی پررنگ جلوه‌گر شد بحث شکوه و عظمت مسابقات بود؛ شبستان مصلی مکانی است که حدود 31 هزار متر مربع مساحت دارد و جزو بناهای بی‌نظیر است و از جهت کتابت‌ها و نقوش ایرانی و اسلامی که وجود دارد و سایر نکاتی که به عظمت ظاهری مسابقات قرآن کمک می‌کند در یک طرف قرار داشت که شکوه و عظمت مسابقات را هم در چشم شرکت‌کنندگان و هم بینندگان بزرگتر و بهتر جلوه می‌کند.
وی افزود: همچنین از حیث فنی، لطف خدا بود و به این نتیجه رسیدیم که مرحله تست و آزمون مقدماتی برای آنها برگزار کنیم و علاوه بر اینکه پیش از برگزاری مسابقات فایل صوتی تلاوت آنها را گوش کرده بودیم روز افتتاحیه مسابقات تلاوت‌های رشته قرائت و حفظ را یکبار دیگر در هتل محل استقرار متسابقان داوری کردیم و به همین دلیل گزینش خوبی صورت گرفت که تلاوت‌های ضعیف در صحنه مسابقات نداشته باشیم.
دولتی در ادامه گفت: تداوم با متسابقان و مردم و رسانه‌ها یک شرط است که آنها احساس کنند مسابقات قرآن یک فرآیند در طول سال است و در یک هفته تبلور نهایی، اتفاق می‌افتد. باید این تعامل بین متسابقان، مردم و رسانه‌ها در طول سال وجود داشته باشد.
همچنین، حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: ما باید افتتاحیه مسابقات قرآن را باشکوه‌تر برگزار کنیم، گفت: اتفاقی که در روز افتتاحیه مسابقات افتاد اتفاقی بود که باید از انتقال مسابقات از یک سالن به یک مصلی اتفاق می‌افتاد. من دیدم رسانه‌ها و خبرنگاران در سالن گویا با یک صحنه شگفت‌انگیز مواجه شده بودند که همین مسئله تقریبا نظم سالن را به هم می‌زد.
وی افزود: برای اولین بار در طول مسابقات بین‌المللی، یک آیینی برای ورود رسمی متسابقین اجرا کردیم که هر کدام از مسئولان با پرچم خود وارد شد و پرچم خود را در جایگاه قرار داد و در حقیقت یک رژه‌ای برای معرفی متسابق بود که آنها از این نحوه استقبال خیلی خوشحال بودند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: زمانی که متسابقان به فرودگاه می‌آیند در زمان‌های متفاوت است و نمی‌رسیم که استقبال رسمی از آنها داشته باشیم اما امسال در سالن مسابقات یک افتتاحیه رسمی داشتیم که امیدواریم برای سال آینده باشکوه‌تر برگزار کنیم.
وی افزود: عوامل متعددی دست به دست هم داد که در روز افتتاحیه شاهد بی‌نظمی باشیم؛ همچنین برخی از بی‌نظمی‌ها به حضور زیاد مردم ربط داشت که کنترل، کمی سخت می‌شد.
کریم دولتی در این بخش اظهار کرد: در مسابقات اگر تاخیری در اعلام نمرات داشتیم به این دلیل بود که در هر رشته سه نفر داور و یک نفر ناظر بود و تا نمره‌ها چک شود و جمع‌بندی شود کمی زمان نیاز بود که باید تلاش کنیم برای سال آینده نمرات متسابقین را زودتر اعلام کنیم و حداقل بعد از تلاوت هر قاری، نمرات آنها اعلام شود.
در این بخش از برنامه افق محمدرضا پورمعین، کارشناس‌مجری اظهار کرد: نظر شما درباره اینکه برخی رسانه‌ها نتایج را زودتر از هیئت داوران اعلام می‌کنند چیست؟ من در سالن نشسته بودم که گفتند فلانی، فلانی و فلانی اول تا سوم شده‌اند من بسیار متعجب شدم و گفتم مسابقات که همین الان تمام شد، چطور نتایج اعلام شد؟
وی افزود: برخی خبرنگاران فکر می‌کنند که خیلی زرنگ هستند که بروند نتایج را به هر نحوی در بیاورند و بیایند و انتظار جایزه هم دارند. نظر شما درباره این اعلام زودهنگام نتایج چیست؟
حجت‌الاسلام حسینی در این بخش گفت: اعلام نتایج، قبل از اعلام رسمی هیئت داوران از سوی رسانه‌ها صحیح نبود؛ چرا که باید بعد از بیانیه اعلام می‌شد.
پورمعین در ادامه عنوان کرد: پس شما هم با ما موافق هستید که کار این رسانه‌ها اشتباه بوده است؟
حجت‌الاسلام حسینی با تأیید پرسش پورمعین گفت: با توجه به اینکه مسابقات قرآن را در ایران با اهداف والایی برگزار می‌کنیم، واقعا راغب هستیم که شرکت‌کنندگان دیگر کشورها هم در ایران اول شوند. ما علاقه‌ای به اینکه ایرانی‌ها حتما رتبه بیاورند، نداریم؛ چرا که مسابقات را برای اهداف والاتری برگزار می‌کنیم. به نظر می رسد اگر نسبت به توجیه آیین‌نامه برای متسابقان دیگر کشورها به موقع اعلام کنیم و ظرف دو سه ماه آینده کلیات را به کشورها اعلام کنیم.
وی افزود: دقت نظری که داوران ایرانی دارند، داوران خارجی ندارند و ناظر فنی ما همواره این داوران را کنترل می‌کند.

یادآور می‌شود؛ این گفت‌وگو روزگذشته در برنامه زنده «افق» شبکه رادیویی قرآن صورت گرفت.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ - ۱۰:۳۱
0
0
جناب حسینی،چه جوری متسابقان دیگر کشورها اول بشن،مگر ما اجازه میدیم!
غلط ها و مکث هایی که حافظ ما داشت،در هر مسابقه دیگری غیر از همین مسابقه خومون،حتما حذف میشد.شک نکنین،ولی مگر ما اجازه میدیم متسابق دیگر اول بشه؟!!
چون کار کارشناسان ارزیابی وانتخاب متسابقان برای مسابقات و کل مجموعه امور قرآنی زیر سوال میرود. پس بنابراین لازم و ضروری هستش که متسابقان ما در مسابقات ایران اول بشن.
نانشاس
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ - ۲۲:۴۱
0
0
یه سوالی هست اینه که چرا جایزه برندگان مسابقه کتابخوانی «برای کتاب خدا» در مرحله کشوری 94 هنوز داده نشده و چندین مسابقه کتابخوانی جدید تو کانال تلگرامی مسابقات مرحله بین المللی برگزار شده؟ آیا اون مسابقه قبلی سرکار بود؟
گناوه پرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۲:۴۸
0
0
سلام
مطلب زير جهت درج در رسانه ويزنتان در صورت صلاحديد خدمتتان ارسال مي گردد.
http://www.genavehpress.ir/module/news/39128/
captcha