نظر «معتز آقایی» درباره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان
کد خبر: 3504243
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

نظر «معتز آقایی» درباره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از حافظان و داوران مسابقات قرآن گفت: اگر به برخی از افرادی که دارای معلولیت‌هایی هستند، رسیدگی شود شاهد ارتقاء و پیشرفت فعالیت‌‌های قرآنی در حد بسیار اعلایی خواهیم بود، اینکه بیاییم مسابقات نابینایان را از افراد بینا جدا کنیم، مناسب نیست و من به شخصه موافق نیستم.

معتز آقایی،‌ حافظ کل قرآن و داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد اولین دوره مسابقات قرآن روشندلان جهان اسلام، گفت‌: آن چیزی که من در مسابقات و روند آن دیدم، نمی‌دانم به چه دلیل، اما آن گونه که باید سطح بالا نبود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از نابینایان در سال‌های گذشته در مسابقات حضور یافته و حائز رتبه نیز شده‌اند،‌ افزود: در همین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و یا در مسابقات دیگر شاهد حضور افراد نابینا بوده و هستیم. در این دوره از مسابقات یکی از نابینایان حضور یافته بود که در بسیاری از مسابقات بین‌المللی رتبه به دست آورده بود.
این حافظ کل قرآن خاطرنشان کرد: اینکه ما بیاییم مسابقات نابینایان را از افراد بینا جدا کنیم و هزینه‌هایی را تحمیل کنیم، چندان مناسب نیست و من به شخصه موافق نیستم که هزینه‌هایی در این مسیر خرج شود و خروجی‌هایی که باید داشته باشد نیز ندارد.
آقایی در ادامه به مسابقات قرآن در سازمان بهزیستی که هر سال به صورت داخلی برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: این مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار است و برای خودش یک رقابت بین‌المللی محسوب می‌شد.
وی بیان کرد: سطح مسابقات در بین نابینایان به گونه‌ای نبود که بتواند هم سطح مسابقات در بخش افراد بینا شود؛ چرا که سطح مسابقات در بخش نابینایان پائین‌تر از حد معمول بود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم، افراد نابینای حافظ قرآن کریم در مسابقاتی که افراد بینا نیز حضور دارند، شرکت کرده و رتبه هم به دست می‌آوردند. «عبدالغفور جوهرچی»،‌ نماینده کشورمان در این مسابقات دارای رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است، ایشان حدود 11 سال قبل رقیب من بود.
آقایی با تأکید بر اینکه ضرورتی مبنی بر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه نابینایان احساس نمی‌شود، گفت: این ضرورت از آنجا احساس نمی‌شود که افراد نابینا به طور فعال در مسابقات بین‌المللی قرآن حضور داشته و دارند و گاه شاهد کسب رتبه توسط آنها نیز هستیم.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی نابینایان در کشور، افزود: حضور نابینایان در جلسات و حتی در مسابقات قرآن بسیار ارزشمند است و شاهد حضور خوبی از سوی آنها هستیم، جالب است بدانیم که «سما بابایی» حافظ روشندل کشورمان امسال حائز رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن شد و این یعنی نابینایان هرجا زمینه‌ای برای بروز و ظهور پیدا کنند، حضور فعال و مثمرثمری خواهند داشت.
آقایی با تأکید بر اینکه مسابقاتی که در بهزیستی و اسفندماه سال گذشته برگزار شد، ‌از سطح بسیار بالایی برخوردار بود، اذعان کرد: اجرای برخی از نفرات که در آن مسابقات حضور داشتند و از جمله نفر اول آنها از بسیاری از حافظان بینا و معمولی کشورمان بالاتر بود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: اگر به برخی از افرادی که دارای معلولیت‌هایی هستند، رسیدگی شود، شاهد ارتقاء و پیشرفت فعالیت‌‌های قرآنی در حد بسیار اعلایی خواهیم بود، این افراد حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت، ما حافظان نابینایی داریم که به مراتب از حافظانی که مشکلات جسمی ندارند و این کار برای آنها هموار بوده است، بهتر خودشان را نشان داده‌اند.
captcha