مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان؛ ابتکاری که در دنیا دیده شد
کد خبر: 3504503
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
عبدالرسول عبایی:

مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان؛ ابتکاری که در دنیا دیده شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان ابتکاری بود که توسط جمهوری اسلامی ایران طراحی شد، تأکید کرد: این ابتکار در دنیا به خوبی دیده شد.

عبدالرسول عبایی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام، گفت: این مسابقات یکی از ارزشمندترین مسابقات قرآن است؛ چرا که در آن قشری حضور دارند که دارای محدودیت‌هایی هستند، معمولاً کمتر هم مورد توجه‌اند.

وی افزود: البته ابتکاری که جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار انجام داد، بسیار مناسب بود، اگر بخواهیم برای نابینایان مسابقه جداگانه‌ای برگزار کنیم، این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که این افراد مجزای از جامعه هستند در صورتی که برگزاری همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و در دل آن مسابقات، بهترین شکل و شیوه برگزاری بود.
این مدرس قرآن کریم تصریح کرد: زمانی که مسابقاتی برای نابینایان به این صورت برگزار شود، نشان می‌دهد که برای این قبیل افراد که معمولاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، جایگاهی مشخص شده است.
عبایی با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان طرح بسیار مناسب و به جایی بود، اظهار کرد: تاکنون در جهان اسلام، نظیر چنین مسابقاتی را نداشته‌ایم؛ البته مصحف بریل در کل دنیا هست، اما اینکه برای نابینایان مسابقه گذاشته شود و به رقابت بنشینند آن هم در چنین سطحی، وجود نداشته است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: نحوه برگزاری مسابقات نیز به گونه‌ای بود که جای هیچ اعتراضی از سوی نابینایان باقی نگذاشت. با اینکه فرصت داده شده بود تا اعتراضات خود را نسبت به مسابقات اعلام کنند، اما در پایان شاهد هیچ نوع اعتراضی نبودیم و این نشان از رضایت کامل آنها از مسابقات داشت.
وی در مورد تغییرات و تفاوت‌های مسابقات در بخش نابینایان و افراد بینا در مسابقات بین‌المللی قرآن که طی 22 تا 28 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد نیز عنوان کرد: تفاوت خاصی وجود نداشت، ما حتی قرعه‌هایی را که برای حافظان نابینا در نظر گرفته بودیم، مانند قرعه افراد بینا حاضر در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود.
عبایی در مورد سطح مسابقات نیز اظهار کرد: برگزاری این مسابقات در جمهوری اسلامی ایران، نام کشورمان را در دنیا و در دنیای اسلام مطرح کرد؛ چرا که همانطور که گفته شد برای اولین بار بود که به ابتکار ایران، چنین مسابقاتی برگزار می‌شد. افرادی هم که حضور داشتند، براساس سال‌های قبل و حتی اندکی سخت‌گیرانه‌تر انتخاب شده بودند.
این استاد پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه هر سال شاهد حضور حافظان برجسته‌تری نسبت به دوره‌های قبل‌تر هستیم، گفت: در مسابقات، شاهد بروز صداهای جدیدی نیز بودیم که همه این موارد نشان از سطح بالای این مسابقات داشت.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی در بین نابینایان کشور افزود: از طریق شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن دیده‌ام که افرادی در بین همین نابینایان فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حفظ قرآن کریم دارند. در حال حاضر مصحف‌های بریل تمامی کشورها را جمع کرده و به نابینایان اهدا می‌کنیم که این موضوع می‌تواند در گسترش فعالیت‌های قرآنی آنها اثرگذار باشد.
رئیس هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: خوشبختانه حرکتی که آغاز شده است در حال رشد است و امیدواریم مورد حمایت ارگان‌های قرآنی قرار گیرد؛ چراکه اگر حمایت‌ها به حد کافی باشد، می‌تواند جمعیت زیادی از نابینایان را جذب فعالیت‌های قرآنی کند.
عبایی در ادامه در پاسخ به این سؤال که ادوار آینده مسابقات باید دچار تغییراتی بشود یا همین شیوه برگزاری مناسب است؟ گفت: در حال حاضر این مسابقات، جایگاه خود را پیدا کرده است، برگزاری مسابقات در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) تهران، محل برپایی مسابقات نیز به تثبیت این مسابقات کمک کرد و این مکان که محل تجمعات دینی است بهترین گزینه برای برگزاری مسابقات بود.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود و با توجه به اینکه این مسابقات برای اولین بار بود که برگزار می‌شد، دارای نواقصی نیز بود که امیدواریم مسئولان مثل همیشه با شناسایی نقاط ضعف و قوت در راستای ارتقاء این مسابقات گام بردارند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان اذعان کرد: مطمئناً هر گامی که توسط مسئولان برداشته می‌شود در راه خداست و هر کاری که در راه خدا باشد، خداوند آن را رشد می‌دهد، اگر ما ادوار مختلف مسابقات بین‌المللی قرآن را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که هر دوره نسبت به دوره قبل رشد داشته است.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۱:۴۰
0
0
سلام درسته مسابقات نابینایان امسال طرح بسیار خوب و سنجیده ای بود
زعیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۴:۵۱
0
0
کار خیلی خوبی بود
captcha