شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ فاقد قدرت کافی برای حکومت بر دستگاه‌ها
کد خبر: 3504676
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
همایون تصریح کرد:

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ فاقد قدرت کافی برای حکومت بر دستگاه‌ها

گروه جامعه: یک صاحب‌نظر فرهنگی خواستار تعریف قدرت بیشتری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور مدیریت بر مجموعه فرهنگی کشور شد و تصریح کرد: قدرت اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی از چنان شدتی برخوردار نیست که یارای مقابله با نهادهای کم کار و خاطی را داشته باشد.

محمدهادی همایون، استاد دانشگاه و صاحب‌نظر فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نگرانی‌های مقام معظم رهبری پیرامون ول‌انگاری و بی‌مسئولیتی در زمینه تولید محصولات فرهنگی گفت: برای ساختن تمدن اسلامی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نیاز داریم از سطح نظریات جلوتر برویم و حتی قانون را پشت سر بگذاریم و به تولید محصول فرهنگی برسیم.

وی فضای مجازی را یکی از اولویت‌هایی دانست که باید مدنظر مسئولان فرهنگی باشد و گفت: در حوزه فضای مجازی نیاز به محصولات فرهنگی متعددی در حوزه انقلاب اسلامی، دین، خانواده و .. وجود دارد. در این دنیای جدید فضای مجازی سهم گسترده‌ای از تولید معنا را به خود اختصاص داده است، بنابراین ضرورت تولید محصول فرهنگی فاخر و جذاب احساس می‌شود.

آشفتگی سازمانی در عرصه فرهنگ

همایون علت کم کاری تولیدکنندگان محصولات فرهنگی را آشفتگی سازمانی در عرصه فرهنگ دانست و گفت: نظام فرهنگی کشور با یکدیگر هماهنگ نیستند و مجموعه واحدی را شکل نمی‌دهند. از شورای عالی انقلاب فرهنگی به پایین تا سازمان‌های خرد با یکدیگر اتفاق نظر و همراهی کافی را ندارند.

وی با بیان اینکه اگر چنین روالی ادامه یابد و کسی احساس مسئولیت نکند در میان مسئولان و کارشناسان این سازمان‌های فرهنگی نوعی بی قیدی و بی توجهی به وجود می‌آید، تصریح کرد: این فرهنگ بسیار خطرناک و در حال شکل گیری در جامعه است.

کار جهادی در زمینه فرهنگ نکردیم

همایون با تأکید بر اینکه در زمینه فرهنگ موفق به انجام کار جهادی نشده‌ایم اظهار کرد: به طور مشخص شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول سازماندهی این جریان است، ولی خود شورا سال‌ها درگیر مسائلی از این دست بوده است. به مرور شورا با تذکرات مقام معظم رهبری وارد صحنه شده است، اما هنوز با حد ایده‌آل فاصله و نیاز به بازنگری دارد.

وی منکر فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نشد و گفت: با این وجود فعالیت‌های زیادی پیش رو دارد و باید روابط خود با دستگاه‌ها را شفاف و به نحوی رفتار کند تا دستگاه‌ها حرف‌شنوی بیشتری از آنان داشته‌ باشند و ذیل فرماندهی شورا یک حرکت تعریف شده را به پیش ببرند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی فاقد سازو کار دقیق برای ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی

همایون شورای عالی انقلاب فرهنگی را فاقد ساز و کار دقیقی برای ارزیابی فعالیت‌های نهادهای فرهنگی ارزیابی و عنوان کرد: بودجه فرهنگ نسبتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و این نهاد دست خالی مانده است.

وی مبارزه با ورود کالاهای غیرفرهنگی و مضر را از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری دانست و گفت: ما در معرض تهاجم فرهنگی هستیم و در این پروسه تولید کالاهای غیرفرهنگی از سوی دشمن با جدیت دنبال می‌شود، در این میان نه تنها دستگاه‌های فرهنگی بلکه نهادهایی که کار رصد و بازرسی را بر عهده دارند در این میان مسئول هستند.

همایون خواستار تعریف قدرت بیشتری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور مدیریت بر مجموعه فرهنگی کشور شد و تصریح کرد: قدرت اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی از چنان شدتی برخوردار نیست که یارای مقابله با نهادهای کم کار و خاطی را داشته باشد.

captcha