ضعف در تولید فرهنگی با وجود مسئولیت بین‌المللی
کد خبر: 3510422
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
افتخاری انتقاد کرد:

ضعف در تولید فرهنگی با وجود مسئولیت بین‌المللی

گروه جامعه: رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ضعف در تولید محصولات فرهنگی داخلی را منفی ارزیابی و عنوان کرد: امروز دنیای اسلام توقع دارد بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، ایران بتواند برای آنان نیز خوراک فکری فرهنگی تولید کند.

لاله افتخاری، رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تعبیری که مقام معظم رهبری با عنوان ول‌انگاری‌های فرهنگی از روند تولید محصولات فرهنگی در کشور داشتند، اظهار کرد: از جمله عواملی که در ایجاد این بی‌نظمی و کم کاری مؤثر است می‌توان از سلیقه گرایی دستگاه‌های مجری نام برد.

وی اقدام سلیقه‌ای را آفتی برای فعالیت‌های فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: گاهی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت گزینشی و انتخابی و مطابق سلیقه دستگاه‌های ذیربط اجرایی می‌شود. این انحراف از موضوع سبب می‌شود انسجام فرهنگی جامعه نیز متزلزل شود.

وی مصوبات شورا را لازم‌الاجرا دانست و گفت: وقتی مصوبه‌ای تصویب می‌شود مسئولیت نظارت بر آن نیز بر عهده خود شورا است. حدالامکان اگر امکان ورود مستقیم به موضوعی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد می‌تواند از دستگاه‌های مربوطه همچون مجلس شورای اسلامی و ظرفیت‌های آنان برای نظارت بر اجرای مصوبات بهره گیرد.

عدم نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبات خود

افتخاری عدم نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبات خود و مشخص نکردن شاخصه‌های فرهنگی را از دیگر عوامل بروز چنین شرایطی دانست و گفت: پایش فعالیت‌ها و بررسی سازو کارها از اهمیت زیادی در ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی برخوردار است.

افتخاری با انتقاد از عدم وجود یک قرارگاه فرهنگی اظهار کرد: اگرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما قدرت اجرایی کافی را ندارد. نیاز ما، یک قرارگاه برای رصد و پایش فعالیت‌های فرهنگی در سطح کشور و تبیین مواضعی که نیاز به فعالیت‌های جدی‌تری دارند، است.

وی با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات خوبی را عرضه کرده، اما به بیان شاخص‌های آن نپرداخته است، تصریح کرد: تعدد و تنوع محصولات فرهنگی در کشور کم است و قیمت آن نیز مناسب نیست.

رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بنا به انقلاب پرشکوه و عظیمی که ماهیت فرهنگی نیز داشته است نه تنها باید برای افراد جامعه خود به تولید محصولات فرهنگی فاخر بپردازد، بلکه باید سطح بین‌الملل را نیز با عرضه محصولات فرهنگی تحت سیطره خود قرار دهد تصریح کرد: امروز دنیای اسلام توقع دارد بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، ایران بتواند برای آنان نیز خوراک فکری فرهنگی تولید کند.

افتخاری ادامه داد: همان گونه که ما به عنوان یک کشور اسلامی وظیفه تهیه غذای حلال برای شهروندان را داریم باید در زمینه تهیه و تولید غذای روحی مناسب نیز اقدامات مقتضی را انجام دهیم. این امر نه تنها به اشاعه فرهنگ ایرانی - اسلامی می‌انجامد بلکه به اشتغال‌زایی نیز منجر می‌شود.

وی در پایان از نبود مراکزی که نیازهای فرهنگی و نقاطی که دشمن بیشتر مورد هجمه فرهنگی قرار داده است را رصد کند، انتقاد کرد و گفت: سطح ارزیابی و پایش نیازهای فرهنگی بسیار ضعیف است.

captcha