چگونه کشور جولانگاه اندیشه بدعت‌گرا می‌شود
کد خبر: 3504984
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
حجت‌الاسلام گلزاده تبیین کرد:

چگونه کشور جولانگاه اندیشه بدعت‌گرا می‌شود

گروه جامعه: یک جامعه شناس دینی با تأکید بر اینکه اگر تولیدات فرهنگی کشور سازگار با فرهنگ دینی و انقلابی نباشد ملت را در برابر مذهب و انقلاب آسیب پذیر می‌کند گفت: در چنین شرایطی ساحت یک مملکت به حیاط خلوت تفکر و اندیشه فرهنگی متخاصم، بدعت‌گرا و ویرانگر تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلزاده، جامعه شناس دینی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری پیرامون تولید محصولات فرهنگی فاخر و ابراز ناراحتی از بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی مسئولان فرهنگی به این مهم اظهار کرد: یک ملت برای رسیدن به استقلال باید تولید فکر سازگار با دین و مذهب، فرهنگ منطبق با آرمان‌های خود و محصولات فرهنگی منطبق با اندیشه متعالی ویژه خود را داشته باشد.

وی منطبق بودن محصولات فرهنگی یک کشور را با مبانی فرهنگی آن کشور امری بدیهی در تمام دنیا برشمرد و گفت: غربی‌ها که ادعای آزادی به ویژه در بخش قلم و بیان را دارند، تولید محتوا در چهارچوب و ساختار فکری خود را می‌پسندند و هرگز تولید مخالف فکر خود را در ساحت فرهنگی بر نمی‌تابند.

حجت‌الاسلام گلزاده با بیان اینکه در دنیای شرق کشورهای مقتدری همچون چین، روسیه و .... تحقیقا به پای فکر و فرهنگ خود ایستاده‌اند و در این راستا به تولید محصولات منطبق با فکر و باورهای خود می‌پردازند تصریح کرد: آزادی قلم و بیان در چهارچوب حفظ ارزش‌ها، اصول و مقررات امکان‌پذیر است، در غیر این صورت قانون‌شکنی در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما بر اساس قانون اساسی دین اسلام و مذهب تشیع نظام اساسی کشور را شکل می‌دهد و با هدایت ولایت فقیه اداره می‌شود و هر آنچه با اسلام اصیل و قانون اساسی مخالف باشد قابل پذیرش از لحاظ مدنی نیست.

توجه به علم، فرهنگ و اقتصاد برای رسیدن به توسعه

این جامعه شناس دینی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری به این نکته اشاره دارد که رسیدن به توسعه و تمدن نوین در جمهوری اسلامی نیازمند در نظر گرفتن علم، فرهنگ و اقتصاد است گفت: رسیدن به توسعه و تمدن در کشور ما باید به اقتضای مشخصات بومی، ملی و مذهبی باشد.

وی یکی از برجسته ترین ساحت‌های رسیدن به توسعه و تمدن نوین اسلامی را ایجاد تولیدات فرهنگی مناسب ارزیابی و عنوان کرد: اگر این تولیدات سازگار با فرهنگ دینی و انقلابی ما نباشد ملت را در برابر مذهب و انقلاب آسیب پذیر و زمینه را برای نفوذ و شبیخون فرهنگی دشمن مهیا می‌کند.

حجت‌الاسلام گلزاده در ادامه با بیان اینکه در چنین شرایطی ساحت یک مملکت به حیاط خلوت تفکر و اندیشه فرهنگی متخاصم، بدعت گرا و ویرانگر تبدیل می‌شود گفت: این امر در هیچ کشوری و در هیچ نقطه از دنیا پذیرفته نشده است.

تبحر در وارونه‌گویی و غیرمتعارف جلوه دادن سخنان به حق

وی دغدغه مقام معظم رهبری را صیانت، حفاظت، تولید محتوای فرهنگی فاخر و توسعه هنر اسلامی و انقلابی برشمرد و گفت: معنای صیانت محدودیت نیست بلکه نگهداری، حفاظت، مراقبت و پشتیبانی است. عده‌ای به وارونه گویی و غیرمتعارف جلوه دادن سخنان به حق شهره هستند ولی اگر با مردم به صورت شفاف سخن گفته و از آنان پرسش شود که آیا شما مایل به دریافت تفکر ضد امنیتی هستید جز پاسخ منفی دریافت نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات ناسالم فرهنگی وقتی با ادبیات آزادی تزئین و آرایش می‌شود، ظاهری جذاب پیدا می‌کند گفت: در چنین شرایطی گرگ در لباس میش در میان گوسفندان نقش آفرینی می‌کند و این امر سلب امنیت فرهنگی و عمق بخشی به شبیخون فرهنگی را به دنبال دارد.

عرصه‌های نیازمند به محصولات فرهنگی بیشتر

حجت‌الاسلام گلزاده در بخش دیگری از سخنان خود به محورهایی که در جامعه کنونی بیشتر به تولید محصولات فرهنگی نیاز دارد اشاره و عنوان کرد: به اقتضای نسل امروز در ساحت رسانه‌های صوتی و تصویری بیشترین نیاز به تولید محصول فرهنگی مشاهده می‌شود.

وی اولویت بعدی را فضای مجازی برشمرد که مخاطبان گسترده‌ای دارد و گفت: محصولات فرهنگی مکتوب و هنری از دیگر احتیاجات جامعه امروز محسوب می‌شود. به طور کلی امروز ما بیشتر به محصولاتی نیاز داریم که ضمن آنکه حامل پیام دینی و انقلابی باشد با زبان مخاطب امروز نیز همراه و منطبق باشد.

وی با تأکید بر تولید محصولات فرهنگی برای جامعه امروز به زبان امروز تصریح کرد: در ساحت فرهنگی جز با شناخت زبان مخاطب نمی‌توان راه به جایی برد.

captcha