قرآن؛ وسیله‌ جهاد فكری و گسترش توحید در جهان
کد خبر: 3511091
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

قرآن؛ وسیله‌ جهاد فكری و گسترش توحید در جهان

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام بحرانی با بيان اينكه خداوند قرآن را وسیله جهاد فكری و اعتقادی مسلمانان قرار داده است، گفت: قرآن وسیله‌ای است كه با آن گسترده توحید در جهان بايد بیشتر شود و در جای‌ جای زندگی انسان تجلی يابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله بحرانی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با بيان اينكه قرآن ثقل الله اکبر است و ما باید رفتارها و کردارهای خود را بر آن تطبیق دهیم، گفت: در روایات ائمه(ع) آمده است که باید اعتقادات خود را بر قرآن عرضه کنیم. علاوه بر قرآن باید اعتقادات خود را بر سيره ائمه(ع) نيز تطبیق دهيم و صحت و سقم آنها را بسنجیم.

خود را بر قرآن كريم تطبيق كنيم

وی اظهار كرد: نه تنها در بُعد اعتقادات، به لحاظ اخلاقی نیز این امر صادق است. خداوند تبارک و تعالی قرآن را نازل کرده است که خود را در ساير ابعاد مورد نظر خداوند، بر اين كتاب آسمانی‌تطبیق کنیم. گاهی انتظار داریم قرآن با ما تطبیق پيدا كند، در حالی که چنین رويكردی صحيح نیست.

خداوند قرآن را وسیله جهاد فكری و اعتقادی قرار داده است

اين مدرس حوزه با بيان اينكه خداوند قرآن را وسیله جهاد قرار داده است، توضيح داد: قرآن كريم خطاب به پيامبر(ص) می‌فرماید: «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»(فرقان، 52) ای پیامبر به وسیله این قرآن با كافران جهاد کن. حال بايد پرسيد چه جهادی؟ مهم‌ترین مسأله‌ای که در اين رابطه باید مدنظر قرار دهیم این است که قرآن وسیله نبرد فکری و اعتقادی است؛ به اين معنا كه قرآن وسیله‌ای است كه با آن گستره توحید در جهان بیشتر شود و در عمق استخوان وجودمان فرو برود.

قرآن و  تجلی توحيد در جای جای زندگی انسان

بحرانی با تأكيد بر اينكه توحيد بايد در جای جای زندگی انسان تجلی يابد، افزود: تأکید مقام معظم رهبری نیز بر همین نکته است که قرآن وسیله جهادفرهنگی و اعتقادی است. توجه به اين امر باعث می‌شود جامعه استوار بماند، فرهنگ خود را ازدست ندهد و تحلیل نشود. اگر جامعه‌ای فرهنگ و اعتقادات خود را از دست داد دچار استحاله فرهنگی شده و اعتقادی دیگر نخواهد داشت و استواری و استقامت خود را در برابر مستکبران از دست خواهد داد.

اين مدرس دانشگاه گفت: آنچه خداوند در قرآن از پیامبر خود می‌خواهد این است که ای پیامبر(ص) به وسیله قرآن جهادی کن که معارف الهی بسط پیدا کنند و منتشر شوند؛ اخلاق اسلامی، توحید و معارف الهی در جامعه گسترش پیدا کند.

بهترین راه این است که قرآن را سرلوحه امور خود قرار دهيم

به گفته وی مهم‌ترین نکته در اين رابطه این است که قرآن را خوب بدانیم، اهل‌بیت(ع) را خوب بشناسیم و به وسیله همین معارف بتوانیم به مقابله با شیطان و یاران شیطان بپردازیم که امروز به دنبال این هستند تا جوانان ما را از راه خارج و اعتقادات آنها را متزلزل کنند. بهترین راه این است که قرآن را سرلوحه امور خود قرآن دهيم و زنگار دل را به وسیله قرآن بزداییم. ایمانمان را مستحکم کنیم و روز به روز به خداوند تبارک و تعالی نزدیک‌تر شویم.

بحرانی بيان كرد: نگاه ما به قرآن بايد به گونه‌ای باشد که آن را وسیله جهاد فرهنگی قرار دهيم. این موضوع می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی نیز در جامعه كمك كند؛ به اين معنا كه ما زمانی می‌توانیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم که گستره فرهنگی قرآن همه جا را فرا بگیرد، قرآن حاکم باشد و همه از کودک و جوان و پیر و کهنسال، اعتقاد داشته باشند که مصرف کالای داخلی بنیان جامعه اسلامی را قوی‌تر می‌کند. 

اين مدرس حوزه و دانشگاه در پايان تأكيد كرد: بر اين اساس نگاه ما به قرآن كريم بايد تغيير يابد؛ به اين معنا كه مبنا و محور اعتقادات و اخلاقيات ما باشد.

captcha